چگونه خط خنده را محو کنیم؟

چگونه خط خنده را محو کنیم؟

خطوط لبخند انواع چین و چروک هایی هستند که عمدتاً در اطراف دهان ایجاد می شوند و گاهی اوقات این چروک ها نیز می توانند در اطراف چشم شما هم به وجود بیایند. با افزایش سن، این نوع چین و چروک ها ممکن است افزایش یابند، بنابراین باید به دنبال روش هایی برای درمان آن جهت زیبایی بیشتر باشید. برای آشنایی با عوامل ایجاد و گزینه های درمان خط خنده با ما در ادامه این مقاله از مجله وطن دراگ همراه باشید.

عوامل ایجاد خط خنده

دلایل اصلی ایجاد خطوط لبخند عبارتند از:

  • از دست دادن خاصیت ارتجاعی (کلاژن)
  • پوست خشک
  • ژنتیک
  • کشیدن سیگار
  • آسیب نور خورشید

روش های درمان خط خنده چیست؟

گزینه های مختلفی برای درمان خط خنده وجود دارد. اما چه به دنبال گزینه های جراحی یا سایر روش های زیبایی باشید، بهتر است از قبل با یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک که در درمان چین و چروک صورت آگاه و با تجربه هستند، مشورت کنید. از روش های درمانی مختلف خطوط لبخند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تزریق فیلر خط خنده

تزریق فیلر یکی از بهترین انتخاب ها برای افرادی است که به دنبال خلاص شدن از شر خط خنده بدون انجام عمل جراحی هستند، می باشد. بسیاری از آنها از اسید هیالورونیک ساخته شده و در چین هایی که از طرف دهان به سمت بینی شما می رود، تزریق می شوند.

این فیلرهای تزریقی حدود ۶ تا ۱۲ ماه دوام دارند. عوارض جانبی آن ها می تواند بلافاصله پس از تزریق اولیه رخ دهد و شامل سردرد و واکنش های آلرژیک می باشد.

  • بوتاکس یا ژل خط خنده

بوتاکس خط خنده
بوتاکس خط خنده

 

سموم بوتولینوم (بوتاکس، دیسپورت و زئومین) نیز پرکننده های تزریقی با عملکردهای متفاوتی هستند که متخصص پوست شما این ماده را با یک سوزن کوچک به ناحیه مورد نظر تزریق می کند. تضعیف ماهیچه های ناحیه مورد نظر توسط این ماده، باعث می شود خطوط و چین و چروک ها شل تر و کمتر به چشم بیایند و شما می توانید نتایج را ظرف چند روز پس از تزریق اولیه مشاهده کنید. این روش برای خطوط لبخند اطراف چشم به خوبی عمل می کند، اما برای درمان خطوط اطراف دهان موثر نیستند.

تزریق بوتاکس ممکن است توسط متخصص پوست، چشم و یا جراح پلاستیک انجام شود و تقریباً ۳ ماه دوام دارد. برخی از عوارض جانبی رایج آن شامل سردرد، قرمزی یا تغییر رنگ و تحریک در محل تزریق است.

  • عمل جراحی یا لیفت صورت

اگر می خواهید نتایج قابل توجه تر و طولانی تری داشته باشید، جراحی ممکن است یک گزینه باشد. لیفت صورت (ریتیدکتومی) جامع ترین و دائمی ترین راه حل برای درمان خط خنده است. این روش می تواند خطوط اطراف دهان و چشم شما برطرف کند.

لیفت صورت جزء گران‌ترین گزینه‌های درمان است و مدت زمان بیشتری (در مجموع ۳ ماه به طور متوسط) برای بهبودی نیاز دارد. بزرگترین خطر مرتبط با لیفت صورت عفونت است و از عوارض جانبی نادر آن می توان به زخم، درد و آسیب عصبی اشاره کرد.

  • درمان های لیزری

لیزر درمانی به نوعی از روش های بازسازی پوست اشاره دارد که لایه بالایی سلول های پوست را از بین می برد. این روش به منظور کاهش لکه ها و چین و چروک های پوست با آشکار کردن لایه زیرین پوست جدید می باشد.

اسکار، عفونت، تورم و درد از عوارض جانبی شایع آن می باشد، اما پس از چند روز فروکش می‌کنند. زمان بهبودی لیزر ۱ تا ۳ هفته است و احتمالاً ظرف چند ماه به درمان دیگری نیاز خواهید داشت.

  • درمان القای کلاژن

درمان القای کلاژن که میکرونیدلینگ نیز نامیده می شود، با هدف افزایش تولید کلاژن طبیعی در پوست انجام می گردد.

با افزایش سن، پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را به دلیل از بین رفتن کلاژن از دست می دهد، بنابراین با این شیوه درمان می توانید چین و چروک ها را مانند خطوط لبخند با تزریق کلاژن از بین ببرید. در این روش، پزشک شما از یک غلتک با سوزن های کوچک استفاده می کند و معمولاً اکثر افراد در مجموع به سه تا شش جلسه نیاز دارند. نتایج حاصل از این روش تدریجی است و انتظار می رود بهبودی کامل ظرف ۹ ماه به دست آید. با بهبودی پوست، ممکن است مقداری کبودی و قرمزی یا تغییر رنگ را مشاهده کنید.

  • کرم های بدون نسخه (OTC)

کرم های OTC گزینه های مقرون به صرفه تری برای درمان چین و چروک می باشند. رتینول به دلیل توانایی در شکستن رادیکال های آزاد که می تواند منجر به چین و چروک شود، یکی از ترکیباتی است که بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته است. علاوه بر آن از ویتامین C، پپتیدها و اسیدهای هیدروکسی نیز برای درمان چین و چروک استفاده می شود. نقطه ضعف کرم های OTC این است که ممکن است ماه ها طول بکشد تا اثر کنند و نتیجه دائمی نخواهید داشت. عوارض جانبی آن می تواند شامل قرمزی یا تغییر رنگ، بثورات و سوزش پوست باشد.

  • نور درمانی

به غیر از کرم های  OTC، کیت های سبکی نیز در بازار موجود است که می توانید در خانه از آنها برای درمان خط خنده استفاده کنید. این محصول را می توان هر روز و هر بار به مدت ۳ دقیقه استفاده کرد. در حالی که هیچ عارضه جانبی گزارش شده ای وجود ندارد، کارایی کیت های نور خانگی مورد تردید است.

  • ماساژ صورت برای رفع خط خنده

دست های خود را به شکل مشت در آورید و سپس انگشت شست خود را زیر چانه قرار دهید. در حالی که انگشتان خود را خم کرده اید، بند انگشت اشاره خود را تا انتهای خط خنده خود فشار دهید. صورت خود را منقبض کرده و سپس به سمت بالا و خارج ماساژ دهید. این حرکت را چند بار تکرار کنید.

چگونه می توانیم از ایجاد خطوط لبخند جلوگیری کنیم؟

روش های جلوگیری از ایجاد خط خنده
روش های جلوگیری از ایجاد خط خنده

 

برخی از علل خط خنده را می توان با عادات سبک زندگی سالم پیشگیری کرد. به عنوان مثال، می توانید هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید تا از چین و چروک های مرتبط با آسیب های نور خورشید جلوگیری شود.

هیدراته نگه داشتن پوست شما نیز کمک زیادی می کند، چه در حال حاضر خطوط لبخند داشته باشید یا نه. حتماً هر روز مقدار زیادی آب بنوشید و از نوشیدن بیش از حد کافئین یا الکل خودداری کنید.

صورت خود را یک یا دو بار در روز بشویید و با یک مرطوب کننده متناسب با نوع پوست خود هیدراته نگه دارید. همچنین ورزش و رژیم غذایی گیاهی نیز می تواند به سلامت پوست شما کمک کند.

در آخر

خطوط لبخند بخشی طبیعی از روند پیری است. با افزایش سن، هر خط یا چین و چروکی که دارید می تواند عمیق تر یا تکثیر شود. با این حال، مراحلی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن این فرآیند انجام دهید.

گزینه های درمانی برای خط خنده فراوان است. با پزشک خود در مورد گزینه هایی که بر اساس نیازهای شما بهترین هستند مشورت کنید.

ممکن است بتوانید با یک سری از روش های خانگی از بدتر شدن خطوط لبخند جلوگیری کنید. هیدراته نگه داشتن پوست و مراقبت از سلامت کلی، خود بسیار کمک کننده است.

منبع: وب سایت healthline.com

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟