نیاسینامید چیست و چه کاربردی برای پوست دارد؟

نیاسینامید چیست و چه کاربردی برای پوست دارد؟

نیاسینامید یا نیکوتین آمید نوعی ویتامین B3 است، که مصرف آن علاوه بر جلوگیری از کمبودB3 ، ممکن است آکنه و اگزما را درمان کند. پیشگیری از کمبود B3 مهم است، زیرا می تواند منجر به اختلالات پوست، کلیه و مغز شود. برای آشنایی بیشتر با این نوع از ویتامین با ما در ادامه این مقاله از مجله وطن دراگ همراه باشید.

مزایای نیاسینامید چیست؟

به طور کلی، نیاسینامید می تواند به ساخت پروتئین و حفظ رطوبت پوست جهت جلوگیری از آسیب های محیطی کمک کند. سایر مزایای آن عبارتند از:

سلامت پوست: نیاسینامید با کمک به ساخت کراتین، پوست شما را محکم و سالم نگه می دارد.

حفظ رطوبت پوست: نیاسینامید می تواند به پوست شما کمک کند تا با رشد یک سد دفاعی(سرامیدی)، رطوبت آن حفظ شود.

به حداقل رساندن قرمزی و لکه های پوست: نیاسینامید التهاب را کاهش می دهد، که ممکن است به کاهش قرمزی ناشی از اگزما، آکنه و سایر بیماری های التهابی پوست کمک کند.

به حداقل رساندن ظاهر منافذ: صاف و مرطوب نگه داشتن پوست ممکن است با کاهش طبیعی اندازه منافذ در طول زمان همراه باشد.

تنظیم میزان چربی پوست: مزایای حفظ رطوبت فقط برای افرادی که دارای انواع پوست خشک هستند، نیست. نیاسینامید می تواند با کمک به تنظیم میزان چربی تولید شده توسط غدد چربی، از فعالیت بیش از حد غدد چربی شما جلوگیری کند.

محافظت در برابر آسیب خورشید: نیاسینامید می تواند به طور همزمان علاوه بر بازسازی سلول های سالم پوست، از آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت کند.

درمان هایپرپیگمانتاسیون: برخی از تحقیقات نشان داده اند که غلظت ۵ درصد نیاسینامید ممکن است به دلیل افزایش تولید کلاژن برای روشن کردن لکه های تیره پس از چهار هفته مفید باشد.

به حداقل رساندن خطوط ریز و چین و چروک: تحقیقات همچنین نشان داده است که همین غلظت در کاهش برخی از علائم آسیب های خورشید شامل خطوط ظریف و چین و چروک که با افزایش سن ایجاد می شود مفید است.

محافظت در برابر استرس اکسیداتیو: نیکوتین آمید علاوه بر کمک به ساخت سلول ها در پوست، از آنها در برابر استرس های محیطی مانند نور خورشید، آلودگی و سموم محافظت می کند.

درمان آکنه: نیکوتین آمید ممکن است برای آکنه های شدید، به ویژه اشکال التهابی مفید باشد و با گذشت زمان، ممکن است شاهد ضایعات کمتر و بهبود بافت پوست باشید.

آیا محصولات پوستی نیاسینامید بر مواد غذایی و مکمل های حاوی آن ارجحیت دارند؟

داشتن یک رژیم غذایی متعادل بهترین راه برای دریافت ریزمغذی هایی مانند ویتامین B3 است و برای درمان کمبود آن فقط باید تحت نظارت پزشک مکمل مصرف کنید.

وقتی صحبت از سلامت عمومی پوست می شود، ممکن است برخی از مزایای نیاسینامید را از مواد غذایی که می خورید مانند موارد زیر به دست آورید:

  • تخم مرغ
  • غلات
  • سبزیجات سبز
  • لوبیا
  • ماهی
  • شیر

با این حال، هیچ راهی برای تضمین تأثیر مواد مغذی موجود در رژیم غذایی بر سلامت کلی پوست شما وجود ندارد. تنها راه برای اطمینان از اینکه نیاسینامید نگرانی های مراقبت از پوست شما را هدف قرار می دهد، استفاده موضعی از آن است.

مزایای ترکیب نیاسینامید با سایر موارد مراقبت از پوست

مزایای نیاسینامید
مزایای نیاسینامید

 

نیاسینامید ممکن است در کنار سایر ترکیبات فعال برای نتایج مطلوب استفاده شود. به عنوان مثال، برخی از گزارش ها نشان می دهد که مکمل نیاسینامید ممکن است در کنار مس، اسید فولیک و روی برای درمان آکنه به خوبی عمل کند. همچنین ممکن است بتوانید با استفاده از آن در کنار اسید هیالورونیک، از سرم نیاسینامید خود بهره بیشتری ببرید. چرا که گفته می شود هیالورونیک اسید جذب محصول را افزایش می دهد. اغلب می توانید نیاسینامید را با اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHA) ترکیب کنید. AHA ها با لایه برداری سلول های مرده پوست، نفوذ مؤثر نیاسینامید را آسان تر می سازد.

هنگام انتخاب محصول باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  • برچسب هر محصول را به دقت بخوانید و تمام دستورالعمل های استفاده را دنبال کنید.
  • غلظت نیاسینامید می تواند در محصولات مختلف متفاوت باشد، اگرچه بیشتر فرمولاسیون ها ۵ درصد یا کمتر هستند.
  • برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهند که فرمول‌های ۵ درصدی در درمان هایپرپیگمانتاسیون و آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید مؤثرتر هستند.
  • اگر پوست حساسی دارید، ممکن است بخواهید با غلظت کمتر شروع کنید. فرمول های حاوی ۲ درصد نیاسینامید ممکن است به کاهش علائم اگزما و شرایط مشابه کمک کنند.
  • نیاسینامید ممکن است به عنوان “نیاسین” و “نیکوتینامید” در برچسب محصولات ذکر شود.

عوارض جانبی

نیاسینامید موضعی معمولاً برای استفاده، بی خطر در نظر گرفته می شود.

افرادی که سابقه آلرژی دارند ممکن است بیشتر دچار واکنش آلرژیک شوند. این به این دلیل است که نیاسینامید می تواند باعث ترشح هیستامین در بدن شود.

با انجام تست زیر می توانید از واکنش های آلرژیک گسترده و حساسیت به محصول جلوگیری کنید:

  • به مقدار بند انگشت از محصول را روی ساعد خود بمالید.
  • ۲۴ ساعت صبر کنید.
  • اگر شروع به احساس قرمزی، خارش یا تورم کردید، محل را بشویید و مصرف را قطع کنید.

در آخر

به طور کلی ویتامین B3 به دو شکل وجود دارد؛ نیاسین و نیاسینامید. جالب است بدانید که بدن می‌تواند از نیاسین موجود در رژیم غذایی، نیاسینامید بسازد.

مصرف خوراکی یا استفاده موضعی نیاسینامید می تواند به کاهش التهاب و هایپرپیگمانتاسیون، صاف شدن بافت کلی پوست و روشن شدن آن کمک کند.

شما می توانید نیاسینامید را در انواع مختلفی از محصولات مراقبت از پوست، از جمله کرم ضد آفتاب، مرطوب کننده، کرم شب، ماسک صورت و سرم پیدا کنید. اما شواهد کافی وجود ندارد که تماس کوتاه مدت با پوست، مانند شستشوی صورت یا پاک‌کننده‌ها، به تفاوت‌های پوستی معنی‌داری منجر شود، بنابراین توصیه می شود از محصولاتی مانند مرطوب‌کننده‌ها یا سرم‌ها که روی پوست باقی می‌مانند و در نتیجه جذب می‌شوند، استفاده کنید.

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بهبود قابل توجهی مشاهده کنید، بنابراین مهم است که صبور باشید و به روال خود پایبند باشید.

شما نباید مکمل های نیاسینامید را خودسرانه مصرف کنید، مگر اینکه پزشک آنها را برای درمان کمبود B3 یا سایر بیماری های زمینه ای تجویز کند.

منابع: وب سایت healthline.com

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟