اثرات بیماری کبد چرب بر روی صورت شما

اثرات بیماری کبد چرب بر روی صورت شما

کبد بیش از ۵۰۰۰ عملکرد جداگانه در بدن شما دارد، که از مهمترین آن ها می توان به از بین بردن سموم، کمک به بدن در جذب مواد مغذی، تنظیم قند خون و جلوگیری از خونریزی بیش از حد نام برد. بیماری کبد چرب شایع ترین بیماری مزمن کبدی با علائم اغلب ظریف است، که با گذشت زمان ممکن است باعث تغییرات در صورت و پوست شما مانند پف کردگی، تغییر رنگ و خارش شود. با ما در ادامه این مقاله از مجله وطن دراگ همراه باشید تا با اثرات این بیماری بیشتر آشنا شوید.

چگونه بیماری کبد چرب می تواند صورت شما را تحت تأثیر قرار دهد؟

بیماری کبد چرب زمانی ایجاد می شود که کبد شما چربی زیادی در سلول های خود ذخیره کند. مصرف زیاد الکل می تواند باعث این بیماری شود. اما اگر رژیم غذایی شما پر کالری و پر چربی باشد، می توانید به بیماری کبد چرب غیر الکلی نیز مبتلا شوید.

بیماری کبد چرب می تواند باعث التهاب و در برخی موارد آسیب به سلول های سالم کبد شود. برخی از افراد مبتلا به این بیماری علائمی را نیز تجربه نمی کنند. اما برای برخی دیگر ممکن است با علائمی مانند خستگی و درد شکم همراه باشد. علاوه بر آن ممکن است برخی از اثرات بیماری کبد چرب را روی صورت خود مشاهده کنید. علائم احتمالی صورت شامل موارد زیر است:

  • پف کردگی

بیماری پیشرفته کبدی می تواند بر توانایی کبد شما برای ساخت پروتئین تأثیر بگذارد که با اختلال در جریان خون و برداشت مایعات همراه است. در نتیجه، ممکن است متوجه شوید که صورتتان کمی پف کرده است.

  • پوست تیره در چین گردن

این بیماری می تواند به افزایش مقاومت به انسولین کمک کند، به این معنی که بدن شما نمی تواند به طور مؤثر از انسولین استفاده کند. انباشته شدن انسولین اضافی در بدن شما می تواند شرایطی به نام آکانتوز نیگریکانس ایجاد کند. این عارضه باعث تیره شدن چین های پوستی مانند چین های گردن می شود.

  • روزاسه

روزاسه یک بیماری پوستی است که می تواند باعث شود پوست شما بسیار قرمز به نظر برسد. همچنین ممکن است هنگام ابتلا به روزاسه، متوجه رگ های خونی قرمز کوچک یا برجستگی های سفید روی صورت خود شوید. اگرچه همه مبتلایان به روزاسه به بیماری کبد چرب مبتلا نیستند، اما روزاسه ممکن است نشانه آن باشد.

  • بثورات در اطراف دهان

بیماری های مزمن کبد مانند بیماری کبد چرب می توانند باعث شوند بدن شما مواد مغذی خاصی را به طور مؤثر جذب نکند. یکی از این مواد معدنی روی است، به طوریکه بسیاری از افراد مبتلا به کبد چرب کمبود روی دارند.

بر اساس یک منبع مورد اعتماد، یک عارضه شایع کمبود روی، بیماری درماتیت (نوعی از بیماری‌های التهابی خارش‌دار پوست) بوده، که اغلب به صورت تحریک پوست اطراف دهان شما ظاهر می شود. به نظر می‌رسد که این تحریک مانند بثوراتی است که دارای برجستگی‌های کوچک پر از مایع یا ظاهر جامد است.

  • خارش

بیماری کبد چرب می تواند منجر به خارش پوست از جمله روی صورت شما شود. خارش بیشتر به دلیل نمک های صفراوی بیش از حد در بدن شما است. خاراندن معمولاً تسکین نمی دهد و ممکن است تحریک را بدتر کند.

  • زردی

بیماری کبدی پیشرفته می تواند باعث شود پوست و سفیدی چشم شما زرد به نظر برسد. علائم زردی معمولاً قبل از انتشار به بقیه بدن در چشم ها و صورت شما ظاهر می شود. زردی زمانی رخ می دهد که بیلی روبین (یک رنگدانه زرد-نارنجی که محصول جانبی تجزیه گلبول های قرمز خون است.) بیش از حد وجود داشته باشد. اگر کبد شما به اندازه کافی خوب کار نمی کند، بیلی روبین بیش از حد ایجاد می شود و ظاهری زرد به پوست شما می دهد.

چگونه علائم این بیماری را مدیریت کنیم؟

درمان کبد چرب
درمان کبد چرب

 

درمان علائم صورت مربوط به بیماری کبد چرب به علائم شما بستگی دارد. به عنوان مثال، پزشک ممکن است داروهایی مانند کلستیرامین را برای کاهش خارش صورت و پوست تجویز کند.

هیچ درمان پزشکی برای معکوس کردن بیماری کبد چرب وجود ندارد. اما پرداختن به علل زمینه‌ای می‌تواند به شما در توقف پیشرفت یا حتی معکوس کردن بیماری کمک کند. به عنوان مثال، اگر چاقی دارید، کاهش وزن از طریق تغییر رژیم غذایی و ورزش می تواند به کند کردن روند پیشرفت کمک کند.

چگونه از بیماری کبد چرب پیشگیری کنیم؟

بیماری کبد چرب بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و افراد چاق را تحت تاثیر قرار می دهد. حدود ۹۰ درصد افراد مبتلا به چاقی شدید به بیماری کبد چرب مبتلا هستند.

حفظ وزن متوسط و مدیریت بیماری های مزمن مانند دیابت نوع ۲ می تواند به پیشگیری از بیماری کبد چرب کمک کند. در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید انجام دهید:

  • مصرف الکل را محدود کنید.
  • در صورت امکان، چربی های غیراشباع مانند ماهی، آجیل و دانه ها را در رژیم غذایی خود انتخاب کنید.
  • در صورت امکان مصرف غلات کامل، میوه ها و سبزیجات بیشتری را به جای گزینه های از پیش بسته بندی شده و پرچرب در نظر بگیرید.
  • میوه ها و سبزیجات را قبل از مصرف بشویید. این کار می‌تواند قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها را کاهش دهد، در نتیجه بار کار روی کبد از فیلتر کردن سموم کاهش می یابد.
  • خودداری از استعمال دخانیات نیز ممکن است به پیشگیری از بیماری کبد چرب کمک کند.

در آخر

بیماری کبد چرب یک بیماری شایع است که گاهی اوقات علائم غیر آشکار دارد، اما ممکن است علائمی را روی صورت خود تجربه کنید.

اگر در خطر ابتلا به بیماری کبد چرب هستید و متوجه این تغییرات در صورت خود شده اید، در مورد آزمایش این بیماری با پزشک مشورت کنید. افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و چاق بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

محدود کردن مصرف الکل و حفظ وزن متوسط می تواند به شما در پیشگیری (یا احتمالاً معکوس) بیماری کبد چرب کمک کند. این مراحل همچنین می تواند خطر نارسایی شدید کبدی  را کاهش دهد.

منبع: وب سایت healthline.com

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟