موارد مربوط به استفاده از دهانشویه

موارد مربوط به استفاده از دهانشویه

دهانشویه یک محصول مایع است که علاوه بر شستشوی دندان، لثه و دهان، معمولاً به عنوان یک ضد عفونی کننده برای از بین بردن باکتری های مضر بین دندان ها و روی زبان استفاده می شود. برخی از افراد از آن برای مبارزه با بوی بد دهان استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از آن برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده می کنند. اما همه آن ها برای دندان های شما مناسب هستند؟ آیا علاوه بر مزایا با مضراتی همراه است؟ بنابراین قبل از خرید دهان شویه  برای آشنایی بیشتر بهتر است با ما در ادامه این مقاله از مجله وطن دراگ همراه شوید.

انواع دهانشویه

  • دهان شویه فلوراید

دهانشویه های حاوی فلوراید سدیم به مبارزه و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کنند. با این حال، از آنجایی که ممکن است از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید، استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید نیز می تواند بیش از مقدار توصیه شده روزانه برای شما فلوراید تأمین کند.

  • دهان شویه ضد عفونی کننده

این نوع دهانشویه، حاوی الکل است و علاوه بر جلوگیری از رشد باکتری ها، برای کسانی که عفونت های دهانی دارند، جهت کمک به مبارزه با بوی بد دهان ایده آل است. این محلول اگرچه می‌تواند در از بین بردن باکتری‌ها و ایجاد تنفس تازه‌تر مؤثر باشد، اما می‌تواند با استفاده بیش از حد، دندان‌ها را تغییر رنگ دهد.

  • دهان شویه آرایشی

مانند آنچه ممکن است از آرایش برای پوشاندن عیوب استفاده کنید، دهانشویه آرایشی نیز برای پوشاندن بوی بد دهان و سفیدی دندان استفاده می شود، اما دوام زیادی ندارد.

  • دهان شویه طبیعی

این محصولات بدون الکل هستند و حاوی مواد ایمن تری نسبت به سایر دهانشویه ها هستند.

  • دهانشویه های درمان خشکی دهان

از آنجایی که خشکی دهان برای سلامت دهان و دندان شما مضر است و اگر از خشکی دهان رنج می برید، می توانید دهانشویه های مخصوصی پیدا کنید که دهان شما را مرطوب نگه می دارد و از پوسیدگی دندان محافظت می کند.

  • اسپری تنفس

این اسپری‌های کوچک و مفید را می‌توان در کیف یا جیب خود حمل کرد و به عنوان یک دهانشویه به همراه داشت. با این حال، آنها در بیشتر موارد کاری جز پوشاندن بوی بد دهان انجام نمی دهند. در واقع، بیشتر آنها حاوی موادی هستند که برای دندان های شما مضر هستند.

  • دهان شویه کلرهگزیدین

یکی از مؤثرترین دهانشویه های ضد میکروبی است که در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های دهانی از قبیل ژنژویت، پریودنتایتیس و سایر بیماری های التهابی دهان نقش مهمی ایفا می کند. کلرهگزیدین یک ماده ضد میکروبی قوی می باشد که باکتری های دهانی و پلاک دندانی را کاهش می دهد.

مزایای استفاده از بهترین دهانشویه

مزایای دهانشویه
مزایای دهانشویه

 

استفاده از دهانشویه به عنوان بخشی از رژیم روزانه سلامت دهان فواید زیادی دارد از جمله:

تمیز کردن اضافی: دهانشویه می تواند به پاک کردن مواد باقی مانده پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمک کند. مایع در اطراف و بین دندان‌های شما جریان می‌یابد و به شستشوی کامل دهان شما کمک می‌کند.

لثه های سالم: مسواک زدن، باکتری‌ها را از بین نمی‌برد و می‌تواند آن‌ها را رها کند تا تجمع شوند و سپس با تحریک و التهاب لثه‌ها، می تواند به بیماری پریودنتال تبدیل شود. دهانشویه می تواند به کشتن باکتری های مضر برای لثه های سالم کمک کند.

دندان های سالم تر: باکتری های دهان، دندان های شما را در معرض پوسیدگی قرار می دهند. اما دهانشویه آنتی باکتریال می تواند باکتری ها را از بین ببرد تا از پوسیدگی دندان جلوگیری شود.

رفع بوی بد دهان: شستشوی سریع بعد از خوردن مواد غذایی مانند پیاز یا سیر می تواند به حفظ طراوت نفس شما کمک کند.

تقویت مینای دندان: برخی از دهان شویه ها حاوی مواد تقویت کننده مینا هستند که به حفظ مقاومت بیشتر دندان ها در برابر پوسیدگی کمک می کند.

مضرات استفاده از دهان شویه

علیرغم فواید دهانشویه، معایبی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت از جمله:

سرطان دهان: برخی مطالعات نشان داده اند که دهانشویه های حاوی الکل می توانند بر بافت نرم دهان اثر منفی بگذارند، که با سرطان دهان مرتبط است.

تحریک: برای برخی از افراد، الکل یک اثر سوزش ناخوشایند ایجاد می کند که می تواند بهبود زخم ها و آفت ها را کند کند.

لکه شدن دندان: برخی از دهانشویه ها حاوی رنگ های سنگینی هستند که در واقع می توانند دندان های شما را لکه دار کنند.

جذب نمک: دهانشویه های حاوی سدیم لوریل سولفات در واقع منبع سدیم هستند و برای کسانی که رژیم کم سدیم دارند، اگر دهانشویه بلعیده شود، این می تواند مشکل ساز باشد.

کشتن باکتری های خوب: باکتری های خوب در مکان هایی مانند دستگاه گوارش شما و همچنین در دهان شما وجود دارد، که به عنوان یک دفاع طبیعی برای مبارزه با عوامل بیماری زا عمل می کند. هنگامی که مرتباً از دهانشویه هایی استفاده می کنید که “ضد عفونی کننده” یا “ضد باکتری” در نظر گرفته می شوند، باکتری ها را به طور بی رویه از بین می برند. این بدان معناست که آنها باکتری های خوب دهان شما را از بین می برند و همچنین می تواند ایمنی و اثربخشی توانایی طبیعی برای مبارزه با عوامل بیماری زا را کاهش دهد.

نحوه استفاده از دهان شویه

نحوه استفاده از دهان شویه
نحوه استفاده از دهان شویه

 

بسته به برند دهانشویه ای که استفاده می کنید، دستورالعمل های محصول ممکن است متفاوت باشد. اما در اینجا دستورالعمل های اساسی برای بیشتر انواع دهانشویه آورده شده است:

  • در ابتدا با نخ دندان کشیدن و مسواک زدن کامل شروع کنید. اگر با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک می زنید، قبل از استفاده از دهان شویه کمی صبر کنید. دهانشویه می تواند فلوراید غلیظ خمیردندان را بشوید.
  • محلول شستشوی مورد نظر خود را در فنجان ارائه شده به همراه محصول یا یک لیوان اندازه گیری پلاستیکی بریزید. فقط به اندازه ای که محصول به شما دستور استفاده از دهانشویه را داده است استفاده کنید، که معمولاً بین ۳ تا ۵ قاشق چایخوری است.
  • فنجان را در دهان خود خالی کنید و آن را به اطراف بچرخانید. آن را قورت ندهید، دهانشویه برای بلعیدن نیست و اگر آن را بنوشید اثری نخواهد داشت.
  • در حالی که در حال آبکشی هستید، به مدت ۳۰ ثانیه غرغره کنید.
  • در نهایت دهانشویه را خارج و دهان خود را آب بکشید.

نکات مربوط به هنگام استفاده از دهان شویه

  • قبل از استفاده دهانشویه، باید در مورد نوع و نحوه درست استفاده آن با دندانپزشک مشورت کنید تا از عوارض آن جلوگیری شود.
  • دهانشویه معمولا حاوی حجم بالایی از الکل و فلوراید است. هر دوی این مواد نباید در مقادیر زیاد مصرف شوند، به خصوص توسط کودکان. به همین دلیل، انجمن دندانپزشکی آمریکا دهانشویه را برای کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی کند.
  • بزرگسالان نیز نباید عادت به قورت دادن دهانشویه کنند.
  • اگر زخم های باز یا ضایعات دهانی در دهان دارید، ممکن است بخواهید از دهانشویه برای از بین بردن باکتری ها و تسریع بهبودی استفاده کنید. اما اگر ضایعات دهانی عود کننده دارید، قبل از استفاده از دهانشویه باید با دندانپزشک صحبت کنید.
  • زخم‌های دهان می‌تواند ناشی از مسائل بهداشتی اساسی باشد و شستشوی آن زخم‌ها با فلوراید و ضد عفونی‌کننده می‌تواند بیش از آنکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.
  • با وجود اثربخشی الکل، اما آن می تواند اثرات منفی زیادی داشته باشد. اولا، زمانی که برای مدت طولانی آبکشی می کنید، واقعاً می تواند بسیار دردناک باشد. اگر لثه‌های حساسی دارید، این درد می‌تواند بدتر شود و برای برخی حتی می‌تواند باعث ایجاد زخم در دهان شود. الکل همچنین باعث خشکی می شود که نه تنها ناراحت کننده است، بلکه ناسالم نیز هست. شما به بزاق نیاز دارید تا از ایجاد باکتری در دهانتان جلوگیری کند و همچنین نقش مهمی در غذا خوردن و هضم غذا دارد. به این دلایل، اگر تصمیم به استفاده از دهانشویه به عنوان بخشی از رژیم بهداشت دهان خود دارید، ممکن است بهتر باشد که یک دهانشویه بدون الکل یا با شدت کمتر در نظر بگیرید.

در آخر

دهانشویه از نظر بهداشت دهان و دندان، جایگزین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نمی شود و تنها زمانی مؤثر است که به درستی استفاده شود. همچنین درک این نکته مهم است که فرمول های مختلف محصولات حاوی مواد مختلفی هستند و همه دهان شویه ها نمی توانند دندان های شما را تقویت کنند.

به طور کلی، اکثر مردم تا زمانی که مرتب و به طور منظم روزانه مسواک و نخ دندان بکشند، نیازی به دهانشویه ندارند. همچنین در کنار فلورایدتراپی و معاینات منظم دندانپزشکی، دندان ها و لثه های شما سالم می مانند.

اگر بوی بد دهان مکرر دارید یا مشکوک به بیماری لثه هستید، دهانشویه به تنهایی نمی تواند علل زمینه ای را درمان کند. در مورد هر گونه نگرانی در مورد شرایط مزمن یا مداوم سلامت دهان با دندانپزشک مشورت کنید.

منابع: وب سایت healthline.com

وب سایت milltowndental.com

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟