آیا بوتاکس روش مناسبی برای کنترل تعریق بیش از حد است؟

آیا بوتاکس روش مناسبی برای کنترل تعریق بیش از حد است؟

تعریق به عنوان یک عملکرد طبیعی بدن است که در آن مایعی مبتنی بر نمک از غدد عرق ترشح شده و به تنظیم دمای بدن کمک می کند. تعریق در مقادیر طبیعی یک فرآیند ضروری برای بدن است، اما مقدار زیاد آن ممکن است از نظر روانی بیشتر از آسیب فیزیکی برای شما با مشکل همراه باشد. اگر تعریق شما ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد، ابتدا پزشک باید به آن رسیدگی کند. اما هنگامی که هیچ دلیل آشکاری وجود نداشت، پزشک ممکن است برای کمک به کنترل تعریق شما، درمان هایی را تجویز کند، که یکی از آن ها بوتاکس است. با ما برای آشنایی بیشتر با این روش در این مقاله از مجله وطن دراگ همراه باشید.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یا سم بوتولینوم یک نوروتوکسین یا زهر فلج کننده عصبی است که از میکروب هایی که باعث بوتولیسم (نوعی مسمومیت غذایی) می شوند، ساخته شده و به عنوان یک درمان زیبایی برای صاف کردن چین و چروک های صورت با فلج موقت ماهیچه ها استفاده می شود. این روش همچنین برای درمان بیماری‌های عصبی عضلانی مانند میگرن، اسپاسم عضلانی و هیپرهیدروزیس (وضعیتی که با تعریق غیرطبیعی و بیش از حد مشخص می‌شود.) کاربرد دارد.

اگر تعریق شما با داروهای ضد تعریق بهبود نیافت، ممکن است بوتاکس زیر بغل را امتحان کنید. این روش توسط FDA  اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا برای افرادی که بیش از حد از زیر بغل عرق می کنند تأیید شده است. علاوه بر آن ممکن است برای کاهش تعریق در نواحی دیگر مانند دست‌ها، پاها و صورت استفاده شود.البته آزمایش های دقیق جهت تأیید اثربخشی و ایمنی این روش برای درمان تعریق بیش از حد در سایر نواحی بدن انجام نشده است.

مزایا و معایب بوتاکس برای کنترل تعریق

مزایا و معایب بوتاکس
مزایا و معایب بوتاکس

 

مزایا:

  • فرآیند تهاجمی کمتر نسبت به درمان های جراحی
  • حداقل درد هنگام تزریق در زیر بغل
  • به طور کلی ایمن
  • می تواند یک درمان مؤثر باشد، یک مطالعه، ۹۰ درصد کاهش تولید عرق را ۲ هفته پس از تزریق نشان داده است.

معایب:

  • ممکن است برای شما با هزینه بالایی همراه باشد.
  • تزریق در کف دست یا کف پا با درد همراه است.
  • تزریق های بعدی تقریباً هر ۷ تا ۱۶ ماه یکبار مورد نیاز است.
  • مورد تایید FDA فقط برای درمان زیر بغل است.
  • ممکن است با سایر عوارض جانبی به طور کلی خفیف همراه باشد.

بوتاکس در کدام نواحی بدن جهت درمان تعریق تزریق می شود؟

در حال حاضر بوتاکس فقط برای درمان تعریق زیر بغل تأیید شده است. منابع معتبر مطالعات، نتایج متفاوتی یافته‌اند، اما شواهد زیادی وجود دارد که بوتاکس می‌تواند تولید عرق زیر بغل را تا بیش از ۵۰ درصد برای حداقل ۶ ماه کاهش دهد. پزشکان همچنین از آن برای درمان سایر نواحی بدن از جمله موارد زیر استفاده می کنند:

کف دست: تعداد محدودی از تحقیقات، اثربخشی بوتاکس برای تعریق کف دست را بررسی کرده اند. مطالعات منبع معتبر دریافته اند که بوتاکس ممکن است تعریق را تقریباً ۲۵ تا ۵۰ درصد برای ۳ هفته تا ۶ ماه در این ناحیه کاهش دهد.

صورت: تعداد بسیار محدودی از تحقیقات منبع مورد اعتماد نشان داده است که بوتاکس ممکن است به درمان تعریق صورت کمک کند. طبق مطالعات، بوتاکس می تواند تعریق صورت را به مدت ۵ تا ۶ ماه کاهش دهد و شایع ترین عارضه جانبی آن فلج شدن عضلات پیشانی است.

کف پا: بوتاکس ممکن است به کنترل تعریق در کف پا کمک کند، با این حال مطالعات کمی انجام شده است. در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۸، ۷۳ درصد از گروهی از افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله از نتایج خود راضی بودند. 

عملکرد تزریق سم بوتولینوم برای درمان تعریق

به طور معمول، هنگامی که دمای بدن شما افزایش می یابد، سیستم عصبی شما غدد عرق را فعال می کند. به این ترتیب بدن شما به طور خودکار خود را خنک می کند. اما در افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس، اعصابی که به غدد عرق سیگنال می دهند، بیش فعال هستند.

هنگامی که تزریق بوتاکس را مستقیماً در ناحیه ای از بدن که معمولاً عرق می کند انجام دهید، اعصاب بیش فعال شما اساساً فلج می شوند. بنابراین وقتی اعصاب شما نمی توانند به غدد عرق سیگنال دهند، عرق نمی کنید. با این حال، بوتاکس فقط از تعریق در ناحیه خاصی که در آن تزریق می شود جلوگیری می کند.

چگونه برای تزریق آماده شویم؟

تزریق بوتاکس یک روش ساده و سریع است که درست در مطب پزشک انجام می شود. پزشکان معمولاً از شما می خواهند که یک پیراهن آستین کوتاه بپوشید و ۲ یا ۳ روز قبل از تزریق، از اصلاح زیر بغل خودداری کنید. همچنین اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که چند روز قبل از تزریق، مصرف را قطع کنید تا از کبودی جلوگیری شود. از سوی دیگر در مورد داروهایی که مصرف می کنید باید به پزشک خود اطلاع دهید و مصرف هیچ دارویی را متوقف نکنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

تزریق بوتاکس چگونه است؟

تزریق بوتاکس زمانی بهترین نتیجه را دارد که توسط یک پزشک با تجربه انجام شود. این فرآیند فقط ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد و می توان در طی یک بازدید مطب تکمیل کرد. یک متخصص پوست شما را با جوهر علامت گذاری می کند و سپس با استفاده از یک سوزن ظریف، داروی بوتاکس را درست زیر سطح پوست تزریق می کند. شما ۱۵ تا ۲۰ تزریق دریافت خواهید کرد که یک الگوی شبکه ای در اطراف منطقه مورد نظر شما ایجاد می کند. البته برخی از کلینیک ها ممکن است کمی بیشتر تزریق انجام دهند. همچنین پزشک ممکن است چیزی برای جلوگیری از درد مانند یخ یا یک عامل بی حس کننده به شما بدهد.

اثرات تزریق چه زمانی نمایان می شود؟

اثرات تزریق بوتاکس
اثرات تزریق بوتاکس

 

بلافاصله پس از تزریق بوتاکس می توانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. معمولا بین ۲ تا ۴ روز طول می کشد تا نتایج خود را مشاهده کنید و در نهایت ۲ هفته طول می کشد تا تزریق ها اثر کامل داشته باشند.

اثرات بوتاکس موقتی است، به این معنی که در آینده به تزریق بیشتری نیاز خواهید داشت. برای تعریق زیر بغل، تزریق معمولاً هر ۷ تا ۱۶ ماه یکبار مورد نیاز است. اما نتایج ممکن است برای دست ها و پاها طولانی نباشد و لازم باشد درمان خود را بعد از حدود ۶ ماه تکرار کنید. با این حال، هنوز تحقیقات محدودی برای بررسی اثربخشی بوتاکس برای این قسمت‌های بدن وجود دارد.

نکات مربوط به پس از تزریق

  • پزشک احتمالاً از شما می خواهد که حدود ۲ هفته پس از ویزیت، پس از تأثیر کامل بوتاکس، یک قرار ملاقات بعدی برای بررسی نقاط تزریق تعیین کنید.
  • پزشکان اغلب توصیه می‌کنند از استفاده دئودورانت‌ها یا محصولاتی که دارای عطر هستند به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت برای جلوگیری از تحریک زیر بغل خودداری کنید.
  • اجتناب از ورزش شدید و حمام آب گرم به مدت ۱ تا ۲ روز نیز ممکن است کمک کننده باشد.

عوارض بوتاکس زیر بغل

عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

  • درد یا کبودی در محل تزریق
  • تحریک پوست
  • خون ریزی
  • سردرد
  • علائم آنفولانزا
  • افتادگی پلک (برای تزریق صورت)
  • خشکی چشم یا ریزش اشک (برای تزریق صورت)
  • فلج صورت (برای تزریق صورت)

عوارض جانبی جدی تزریق بوتاکس بسیار نادر است و زمانی رخ می دهد که بوتاکس، کل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. این عوارض می تواند ساعت ها، روزها یا هفته ها پس از تزریق شما اتفاق بیفتد و عبارتند از:

  • ضعف عضلانی در کل بدن
  • مشکل در دیدن
  • مشکل در تنفس
  • از دست دادن کنترل مثانه

در آخر

تزریق بوتاکس اغلب یک درمان مؤثر برای تعریق بیش از حد است و برای برخی از افراد، کیفیت زندگی آنها را به شدت بهبود می بخشد.

باید بدانید استفاده از این روش برای مهار تعریق بیش از حد می تواند یک راه حل موثر باشد، نه دائمی!

هزینه تزریق بوتاکس بسته به شرایط شما، کلینیکی که مراجعه می کنید و محل زندگی شما بسیار متفاوت است. همچنین اگر به انجام چندین ناحیه از بدن خود نیاز دارید، هزینه ها می تواند قابل توجه باشد.

منبع: وب سایت healthline.com

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟