علت ایجاد پف زیر چشم و راه های درمان آن

علت بوجود آمدن پف زیر چشم

یکی از ناراحتی ها یا دغدغه هایی که اکثر افراد به ویژه خانم ها در رابطه با آن درگیر می شوند، تورم زیر چشم یا به اصطلاح پف زیر چشم بوده که در این حالت چربی ها به پلک پایینی نفوذ کرده و باعث ایجاد آن می شوند. این عارضه به دلایل مختلفی مثل افزایش سن، ضعیف شدن بافت های اطراف چشم و … بوجود می آید. در این مقاله از مجله وطن دراگ قصد داریم به بررسی بیشترعلت ایجاد پف زیر چشم بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

علت بوجود آمدن پف زیر چشم

زیاد نمک خوردن

به طور کلی نمک یا سدیم فراوان برای سلامت بدن  و ظاهر شما مفید نیست. چرا که مصرف زیاد سدیم باعث ایجاد حفظ آب اضافی بدن شده و در نتیجه پف کردن صورت و بدن را به همراه دارد، که این اتفاق پوست نازک اطراف چشم را به دلیل نازک بودن زودتر درگیر می کند. به همین علت برای بهتر شدن این عارضه باید نمک را در رژیم غذاییتان کاهش داده (روزانه بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم نمک نخورید) و برای دفع آن آب زیاد بنوشید.
غذاهایی که از پتاسیم تشکیل شده باشد معمولاً به دفع نمک کمک می کنند. برای مثال:

  • زردآلو خشک
  • سیب زمینی
  • ماست
  • موز

گریه کردن
گریه باعث جمع شدن مایع در اطراف چشم شده و در نتیجه برای مدت کوتاهی باعث ایجاد پف یا تورم زیر چشم می شود.

نداشتن خواب کافی
بر اساس تحقیقات و اطلاعات بدست آمده نداشتن خواب کافی  باعث ایجاد تغییراتی در صورت و بدن می شود. که شامل موارد زیر می باشد:

  • ضعیف شدن ماهیچه های اطراف چشم
  • از دست دادن کلاژن
  • پوست رنگ پریده
  • سیاهی زیر چشم
  • تورم زیر چشم
  • افتادگی پلک
  • قرمزی چشم
    به طور کلی همه ی افراد بین ۷ تا ۹ ساعت به خواب نیاز دارند.

آلرژی
یکی دیگر از عواملی که باعث تجمع مایع در سینوس ها و اطراف چشم می شود، آلرژی یا آلرژیک نام دارد. ممکن است این مشکل باعث آبریزش، خارش و قرمز شدن چشم شود و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مواد شیمیایی
  • خز حیوانات
  • گرد و خاک
  • تغییر فصل
  • گرده گلها
  • عطر
  • و…

پف چشم در اثر آلرژی به این دلیل اتفاق می افتد که سلول های محافظ چشم به نام ماست سل ها، پروتئین های ایمنی خود را به نام هیستامین برای مبارزه با آلرژی از دست می دهد. به همین علت چشم های شما حساس و اشک آلود می شود. البته این مشکل به راحتی قابل درمان است. برای مثال با استفاده از اشک مصنوعی و یا استفاده از داروهای بدون نسخه که شامل موارد زیر می باشد می توان این عارضه را به راحتی درمان کرد.

  • آنتی هیستامین
  • کلاریتین
  • بنادریل

به غیر از داروهای ذکر شده ممکن است پزشک معالج در صورت لزوم یک واکسن آلرژی تجویز کند تا زودتر آلرژی شما برطرف شود.

آلرژی یکی از راههای ایجاد پف زیر چشم
آلرژی یکی از راههای ایجاد پف زیر چشم

سیگار کشیدن
گاهی اوقات ممکن است سیگار کشیدن چشم شما را تحریک کرده و نسبت به آن آلرژی پیدا کنید و باعث ایجاد اشک در چشمان شما شده و تورم یا پف زیر چشم را در پی داشته باشد. به همین علت بهترین راه، ترک سیگار است.

عفونت های چشمی

عفونت ممکن است در یک یا هر دو چشم اتفاق بیفتد و تورم یا پف زیر چشم را به همراه داشته باشد. برای درمان آن قبل از هرچیز از دست زدن یا مالیدن چشم ها خودداری کرده و برای درمان آن تحت نظر پزشک، طبق دستور آنتی بیوتیک مصرف کنید. این عارضه معمولاٌ در طول یک هفته از بین می رود.
عفونت های چشمی معمولاً به شکل زیر نمایان می شوند:

گل مژه
نوعی عفونت است که در فولیکول مژه یا غده ی اشکی ایجاد شده و معمولاً به صورت یک برآمدگی کوچک در امتداد خط مژه شما شروع می شود. گل مژه می تواند منجر به قرمزی، تورم و چرک در چشم یا پلک شود.

برآمدگی پلک
شالازیون یا برآمدگی پلک نوعی عفونت است که در اثر انسداد مجرای خروجی غدد ترشح کننده چربی پلک ایجاد شده  و در طی زمان باعث عفونت، چرک و پف چشم می شود. درمان این نوع عفونت با استفاده ازکمپرس آب گرم، ماساژ آرام، مراجعه به پزشک و مصرف داروهای تجویز شده مثل قطره‌های چشمی ضد التهاب یا پمادهایی برای کاهش بیماری صورت می گیرد.

چشم صورتی
این نوع عفونت یا ورم ملتحمه در اثر احتقان عروق خونی، باکتری، ویروس ها و مواد شیمیایی در چشم ایجاد می‌شود. برای درمان آن باید از آنتی هیستامین ها، قطره‌های اشک مصنوعی و کمپرس سرد استفاده کرد.

راه های درمان پف زیر چشم

همان طور که در بخش قبلی به علت ایجاد پف زیر چشم از جمله زیاد نمک خوردن، گریه کردن، عفونت و … اشاره کردیم، در این قسمت قصد داریم به بررسی راه های درمان آن بپردازیم که شامل مواد زیر می باشد:

درمان های خانگی

کمپرس سرد
یک دستمال تمیز و مرطوب خنک را بر روی ناحیه چشم خود بمالید و یا یک قاشق را در یخچال قرار داده و سپس از پشت قاشق برای ماساژ آرام ناحیه استفاده کنید.
همچنین به عنوان ژل خنک کننده می توانید سرم یا کرم دور چشم را در یخچال نگهداری کنید.

چای کیسه ای
چای حاوی کافئین است که به بیرون کشیدن آب از ناحیه زیر چشم و کاهش تورم کمک می کند. برای استفاده از این روش کافیست دو چای کیسه ای را در آب سرد خیس کرده و آنها را روی چشم های بسته خود قرار دهید و سپس به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دراز بکشید.

ماساژ صورت
از انگشتان خود یا یک غلتک فلزی سرد برای ماساژ صورت خود استفاده کنید و به آرامی اطراف چشم ها و سینوس های خود را ماساژ داده و یا ضربه بزنید تا مایع اضافی از بین برود.

درمان های خانگی
درمان های خانگی

روش های پزشکی

فیلر
در این نوع درمان یک ماده پرکننده (معمولا اسید هیالورونیک، که یک ماده ژل مانند است) را در جایی قرار می دهند که ناحیه زیر چشم و گونه به هم می رسند تا محدوده ی صافی را ایجاد کند. این نوع درمان تحت بی حسی موضعی انجام می شود و نتایج آن بین ۶ تا ۱۲ ماه ماندگاری دارد.

لایه برداری با لیزر
این روش درمانی با استفاده از لیزر برای حذف لایه های سطحی چروک شده پوست در ناحیه زیر چشم و تحریک رشد کلاژن جدید و در نتیجه کشیده تر شدن پوست استفاده می کنند. بسته به نوع پوست و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، نتایج آن می تواند سال ها باقی بماند.

لایه برداری شیمیایی
لایه برداری شیمیایی با از بین بردن لایه های رویی سطحی، چین و چروک پوست زیر چشم را درمان می کند. در این روش محلول های شیمیایی، سلول های قدیمی پوست را حل می کند تا پوستی کشیده تر و روشن تر بدست آید. نتایج آن بسته به نوع پوست و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، می تواند تا چند سال باقی بماند.

در آخر

همانطور که آموختیم  پف زیر چشم ممکن است با افزایش سن یا به دلایل موقتی مانند کمبود خواب، رژیم غذایی نامناسب یا آلرژی های فصلی و … ایجاد شود. پس با داشتن رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی سالم می توانید از بروز این عارضه جلوگیری کرده و یا در صورت بروز به راحتی آن را درمان کنید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که پف چشم گاهی اوقات نشانه ی بیماری است و اگر دیدید شدت آن افزایش پیدا کرد، حتماً به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

منبع: وبسایت fleurandbee.com

 

 

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟