ریزش مو یک مشکل شایع در میان مردان

ریزش مو یک مشکل شایع در میان مردان

ریزش مو به عنوان یک مشکل اساسی در میان خانم ها و آقایان رواج یافته است. به طور کلی ریزش حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در هر روز معمول است، چرا که موهای جدیدی برای جایگزینی موهای از دست رفته رشد می کنند. اما اگر رشد موهای جدید متوقف شود یا متوجه نازک شدن و شدت ریزش موها شدید، باید به دنبال علت و درمان آن باشید.

در این مقاله از مجله وطن دراگ ما به بررسی علت و درمان ریزش مو در آقایان پرداخته ایم، پس با ما در ادامه همراه باشید.

علل ریزش مو در مردان چیست؟

ریزش مو ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

ژنتیک و سابقه خانوادگی: اگر در بستگان خود سابقه ریزش مو داشته باشید، احتمال این مشکل برای شما بیشتر می شود.

ابتلا به بیماری های خاص: برخی از مشکلات هورمونی یا بیماری های خود ایمنی مانند مشکلات تیروئید، دیابت، لوپوس، بیماری سلیاک و عفونت های پوست سر یا تریکوتیلومانیا (اختلال روانی در کشیدن مو) می تواند باعث ریزش و نازک شدن مو یا حتی لکه های طاس شود.

مصرف برخی از داروها: ریزش مو یک عارضه جانبی بالقوه برخی از داروها جهت درمان بیماری هایی مانند سرطان، افسردگی، نقرس، فشار خون، بیماری های قلبی و آرتریت است.

استرس: استرس مزمن یا رویدادهای استرس زا می تواند منجر به نازک شدن تارهای مو شود.

سن: هر چه سن بالاتر برود، احتمال اینکه مردان موهای نازک داشته باشند یا علائم دیگری از طاسی مردانه را تجربه کنند، بیشتر می شود.

نوسانات شدید وزن: کاهش یا افزایش وزن ناگهانی و شدید به طور کلی برای بدن مضر بوده و ممکن است باعث ریزش مو شود. اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن ضرری ندارد، اما این کار را با محروم کردن خود از مواد مغذی، ویتامین ها، مواد معدنی یا اسیدهای آمینه ی مورد نیاز انجام ندهید.

علائم ریزش مو در مردان

علائم ریزش مو در مردان
علائم ریزش مو در مردان

 

بسته به علت، ریزش موی مردان می‌تواند ناگهانی رخ دهد یا به مرور انجام شود. علاوه بر این، برخی از ریزش مو زودگذر است، در حالی که انواع دیگر دائمی هستند. بنابراین مهم است که با علائم مختلف ریزش موی مردان و طاسی الگوی مردانه آشنا شوید. از جمله موارد زیر:

  1. نازک شدن تدریجی مو در تاج

از یک خط رویش مو شروع می شود و تبدیل به موهای نازک در تاج سر شما می شود، که معمولاً نشان دهنده طاسی با الگوی مردانه است.

  1. لکه های طاس تکه تکه

در حالی که بیشتر طاسی مردانه به صورت یکنواخت است، اما برخی از مردان تکه‌های تصادفی از لکه‌های طاسی دایره‌ای را تجربه می‌کنند. در موارد شدیدتر، ریزش مو فراتر از پوست سر تا نواحی مانند ابرو یا ریش گسترش می یابد که با خارش یا تحریک پوست همراه است.

  1. شروع ناگهانی ریزش

یک اتفاق یا تغییر فیزیکی ناگهانی می تواند به سیستم، شوک وارد کند و باعث ریزش مو شود. در این حالت، وقتی موها را شانه می‌کنید، می‌شویید و یا به آرامی می‌کشید، از ریشه شل می‌شوند و به صورت دسته‌ای بیرون می‌آیند.

  1. ریزش موی کل بدن

هنگامی که تحت درمان های پزشکی خاصی مانند شیمی درمانی قرار می گیرید، ممکن است ریزش موی موقتی را در سراسر بدن خود تجربه کنید. همچنین موارد شدید آلوپسی (شامل ریزش موی سر یا حتی کل بدن بوده و غیرقابل پیش بینی و درمان می باشد) می تواند باعث ریزش موی کل بدن نیز شود.

  1. پوست سر تحریک شده

اگر پوست سر شما علائم شدید تحریک مانند پوسته پوسته شدن یا تورم را نشان دهد، اغلب ممکن است دچار ریزش مو شوید. بیماری های زمینه ای مانند کرم حلقوی ممکن است عامل آن باشد، بنابراین باید فوراً به پزشک مراجعه کنید

روش های درمان ریزش مو و طاسی در مردان

روش های درمان ریزش مو و طاسی در مردان
روش های درمان ریزش مو و طاسی در مردان

 

  1. مصرف داروهای تجویزی و بدون نسخه:

ماینوکسیدیل به عنوان داروی بدون نسخه دارای ماده فعال Rogaine می باشد که به شکل عمومی به صورت فوم یا محلول مایع موجود است. برای تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش آن، باید ماینوکسیدیل را دو بار در روز روی پوست سر بمالید. بسته به کاربرد و دوز مناسب ممکن است ۴ تا ۶ ماه طول بکشد تا نتایج مطلوب را ببینید.

فیناستراید قرصی است که فقط با نسخه پزشک در دسترس است و حداقل با ۳ ماه استفاده روزانه می توانید نتایج این دارو را مشاهده کنید.

  1. کاشت مو

به طور کلی دو روش برای کاشت مو وجود دارد:

پیوند واحد فولیکولی (FUT):

این روش کلاسیک با برداشتن مقداری از پوست معمولاً از پشت سر، جایی که موی زیادی وجود دارد، انجام می شود. سپس جراح، فولیکول ها را از آن نوار پوست خارج کرده و وارد قسمتی از پوست سر که در آن ریزش مو وجود دارد، می کند.

استخراج واحد فولیکولی (FUE):  

در این روش جراح،  فولیکول‌های مو را مستقیماً از پوست سر جدا کرده و آن‌ها را به قسمت‌های طاس پوست سر پیوند می‌زند.

  1. لیزر درمانی

لیزر با کاهش التهاب در فولیکول ‌های مو، از رشد مجدد برخی از انواع ریزش مو، مانند آلوپسی آره‌آتا جلوگیری می‌کند.

  1. ترک سیگار

کشیدن سیگار علاوه بر اثرات منفی که بر ریه های شما دارد، ممکن است با ریزش مو همراه باشد.

  1. رژیم غذایی متعادل

یک رژیم غذایی متعادل که شامل انواع سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، چربی های غیراشباع و پروتئین های بدون چربی باشد، ممکن است به سلامت مو کمک کند. همچنین سعی کنید مصرف شیرینی ها را محدود کرده و از نوشیدن مقدار زیاد آب غافل نشوید.

  1. کاهش استرس

ریزش مو ممکن است نتیجه یک سبک زندگی پر استرس باشد. از راهبردهای کاهش استرس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورزش منظم
  • گوش دادن به موسیقی
  • تمرین یوگا
  • مدیتیشن
  • خواب کافی
  1. روغن های گیاهی

روغن های گیاهی مانند روغن نعناع، روغن رزماری، روغن نارگیل، روغن کرچک و روغن زیتون می توانند به درمان ریزش مو، افزایش گردش خون در پوست سر و بهبود رشد مجدد مو کمک کنند.

  1. مصرف بیوتین

بیوتین ویتامینی است که به کاهش ریزش مو کمک می‌کند و به صورت مکمل یا به طور طبیعی در غذاهایی مانند زیر وجود دارد:

  • آجیل
  • سیب زمینی های شیرین
  • تخم مرغ
  • پیاز
  • جو دوسر
  1. در رفتار با موهای خود ملایم باشید.

سعی کنید هنگام برس زدن یا حالت دادن به موهای خود تا حد امکان ملایم باشید و از موارد زیر جلوگیری کنید:

  • مواد شیمیایی مورد استفاده در خشک کردن و صاف کردن مو
  • اتوهای فر کننده یا صاف کننده
  • رنگ کردن مکرر مو ها

طاسی الگوی مردانه چیست؟

طاسی با الگوی مردانه که به نام آلوپسی آندروژنتیک نیز شناخته می شود، یک ویژگی ارثی است که در آن افراد به تدریج موهای خود را از دست می دهند و می‌تواند به‌ شکل یک خط موی کنده‌ شونده یا لکه‌های نازک‌تر روی تاج سر ظاهر شود. این بیماری بیش از نیمی از مردان بالای ۵۰ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. استرس یا سایر شرایط خودایمنی مانند آلوپسی آره آتا نیز می تواند بر ریزش مو تأثیر بگذارد.

در آخر

طبق مطالعات، دو سوم مردان تحت تاثیر طاسی با الگوی مردانه قرار می گیرند و ۴۰ درصد آنها تا سن ۲۵ سالگی ریزش موی قابل توجهی را تجربه می کنند.

همیشه نمی توان به دلایل مختلفی از ریزش مو جلوگیری کرد. اما خوشبختانه روش های زیادی وجود دارد که مردان می توانند ریزش موهای خود را کنترل کنند.

حتما قبل از اینکه درمانی را شروع کنید با پزشک خود مشورت کنید تا بفهمید کدام درمان ریزش مو ممکن است برای شما بهترین باشد.

منابع: وب سایت healthline.com

وب سایت manofmany.com

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟