عوارض لوازم آرایش در دوران بارداری

مطمئناً اکثر خانم ها به لوازم آرایش علاقه دارند. اما برخی اوقات مثل دوران بارداری باید برای انتخاب لوازم آرایش دقت و وسواس بیشتری نشان داد، زیرا به دلیل وجود مواد شیمیایی در آن ها، ممکن است با عوارضی همراه باشد و خطری جنین را تهدید کند. برای بررسی بیشتر این موضوع تا پایان این مقاله از مجله وطن دراگ با ما همراه باشید.

چرا باید در دوران بارداری در انتخاب لوازم آرایش باید دقت کرد؟

اکثر متخصصان توصیه می کنند که خانم های باردار باید مراقبت های بهداشتی را خصوصاً در رابطه با انتخاب لوازم آرایش رعایت کنند، زیرا برخی از این محصولات مانند کرم ها، رژ لب ها، لوسیون ها و … به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی از طریق پوست، جذب بدن می شوند و ممکن است با خطراتی برای جنین همراه باشند.

انتخاب لوازم آرایش در دوران بارداری
انتخاب لوازم آرایش در دوران بارداری

کدام ترکیبات شیمیایی لوازم آرایش در دوران بارداری مضر هستند؟

رتینوئیدها
رتینوئیدها گروهی از ترکیبات شیمیایی هستند که به عنوان رتینول و یا ترتینوئین هم شناخته می شوند. این ترکیب مفید معمولا در کرم ها و محصولات ضد چروک/ضد پیری برای درمان آکنه استفاده می شوند. اما طبق برخی از گزارشات، استفاده از کرم هایی با ترکیب رتینوئید در دوران بارداری باعث ایجاد نقایص مادرزادی می شود.

هیدروکینون
هیدروکینون به عنوان یک ضد لک و روشن کننده پوست مورد استفاده قرار می گیرد و (۳۵-۴۵٪) از آن جذب پوست می شود. اطلاعات ایمنی در مورد استفاده از هیدروکینون در دوران بارداری محدود است .به همین علت برای جلوگیری از آسیب رساندن به جنین باید خانم های باردار از آن دوری کنند.

پارابن ها
پارابن ها گروهی از ترکیبات شیمیایی هستند که معمولاً به عنوان نگهدارنده در غذا، نوشیدنی، داروها و بسیاری از لوازم آرایش و محصولات مراقبت از پوست مانند مرطوب کننده ها، دئودورانت ها، ژل ها ، کرم های بدن و محصولات مراقبت از مو استفاده می شوند که دارای خواص ضد باکتریایی و قارچ کش هستند. بنابراین، از آنها به عنوان نگهدارنده یا برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها استفاده می شود.
دلیل ممنوعیت استفاده از پارابن در دوران بارداری این است که این ترکیب باعث تغییرات هورمونی شده و خطر سقط، چاقی و اختلالات رشد را برای نوزاد به همراه دارد.

تریکلوزان
این ترکیب ضد میکروبی از رشد و آلودگی باکتری ها در محصولات مصرفی جلوگیری می کند.بسیاری از محصولات مراقبت شخصی مانند برخی از خمیردندان ها و لوسیون های بدن حاوی تریکلوزان هستند که به عنوان یک عامل ضد میکروبی مورد استفاده قرار می گیرد.
مطالعات نشان داده است که استفاده از تریکلوزان در دوران بارداری می تواند باعث کم کاری تیروئید در مادر و جنین شود و یا در بدو تولد با نوزادان کم وزن رو به رو شویم. بنابراین، بهتر است از محصولات حاوی تریکلوزان در دوران بارداری اجتناب کرد.

جیوه و سرب
از جیوه و سرب معمولا برای ساخت لوازم آرایشی مانند سرب و سایه چشم استفاده می شوند. قرار گرفتن در معرض این فلزات سنگین ممکن است منجر به تولد نوزادان کم وزن و سقط جنین شود.

"محصولات مراقبت شخصی و لوازم آرایش
محصولات مراقبت شخصی و لوازم آرایش

چند نکته کلی برای استفاده از محصولات مراقبت شخصی و لوازم آرایش در دوران بارداری:

به طور کلی هنگام خرید محصولات آرایشی به یکسری نکات باید توجه ویژه ای داشته باشید که در این قسمت به چند مورد از آن اشاره کردیم:

  1. قبل از هر چیز حتماً فهرست مواد تشکیل دهنده محصولی که تصمیم به خرید آن را دارید مطالعه کنید. تا حد امکان از محصولات حاوی رتینوئید، هیدروکینون، پارابن و تریکلوزان و … خودداری کنید.
  2. سعی کنید از محصولات طبیعی ( گیاهی) یا ارگانیک استفاده کنید و یا محصولی انتخاب کنید که سطح ترکیبات شیمیایی آن پائین باشد.
  3. از خرید محصولات غیرقانونی در بازار خودداری کنید. زیرا ممکن است حاوی سطح بالایی از مواد شیمیایی سمی باشند و خطراتی را برای سلامتی مادر و جنین به همراه داشته باشد.
  4. اگر در حال انجام درمان های زیبایی پوست مثل فیشیال و … هستید، حتماً به متخصص زیبایی اطلاع دهید که باردار هستید تا از محصولاتی استفاده کند که در دوران بارداری آسیبی به مادر و جنین وارد نشود.
  5. مثل همیشه هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اما محصولی را انتخاب کنید که ترکیبات آن گیاهی باشد.
    به این نکته نیز توجه داشته باشید که اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم موجود در ضدآفتاب‌ها خطری برای بارداری ندارند.
  1. به طور کلی ممکن است پوست در طول بارداری به لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی بسیار حساس باشد، به همین دلیل نگران نشوید زیرا تغییرات بوجود آمده در دوران بارداری پس از زایمان کم کم از بین می روند. اما اگر تغییرات بوجود آمده در این دوران به سرعت پیش رفت حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در آخر

به طور کلی در دوران بارداری علاوه بر دقت در انتخاب محصولات بهداشتی و لوازم  آرایش، باید یک رژیم غذایی مغذی متعادل، ورزش منظم و نوشیدن مقدار زیادی آب را هم به همراه داشته باشید، تا از راههای طبیعی هم از پوست مراقبت کنید.

منبع: وبسایت ifwip.org

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟