چگونه با استرس دوست باشیم؟

استرس واکنشی است که بدن به تغییرات زندگی نشان می دهد

دکتر کلی مک گونیگال (محقق دانشگاه استنفورد) در یکی از سخنرانی‌هایش جمله‌ای گفت که همه را متحیر ساخت: با استرس دوست باشید! اگر در سخنرانی ایشان شرکت می‌کردید به کلی دیدتان نسبت به استرس تغییر می‌کرد. استرس را یک بخش طبیعی از زندگی می‌دیدید و می‌دانستید چه زمانی و چگونه نسبت به کنترل و درمان استرس باید اقدام کنید.

اگر شما هم دوست دارید بیشتر درباره ی استرس بدانید، در این مقاله با ما همراه شوید.

استرس چیست؟

گاهی تغییراتی در زندگی‌ ما رخ می‌دهد و ما ناچاریم تا خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم. بدن ممکن است، با استفاده از پاسخ‌های فیزیکی، ذهنی و یا احساسی به شرایط جدید واکنش نشان دهد. علت استرس همین واکنشی است که بدن به تغییرات زندگی نشان می‌دهد.

حتی در تغییرات مثبت زندگی مثل ارتقا شغلی، گرفتن وام مسکن و تولد فرزند هم استرس ایجاد می‌شود.

این شرایط برای همه ما رخ داده و یک بخش طبیعی از زندگی است. بدن ما این‌طور طراحی شده تا در شرایط لازم استرس را تجربه کند. چراکه استرس در برخی شرایط و در جهت دوری از خطرات، مثبت است. اما اگر این حالت دنباله‌دار شود و چند واقعه که باعث استرس می شود پشت سر هم و بدون وقفه رخ دهد، به یک واقعه منفی تبدیل خواهد شد و در این زمان باید برای درمان استرس اقدام کنیم.

عوارض استرس

 

عوارض استرس
عوارض استرس

همان طور که گفته شد، استرس چنانچه طولانی مدت و بی‌وقفه باشد به یک واقعه منفی به نام distress یا پریشانی تبدیل خواهد شد.

پریشانی تعادل طبیعی موجود در بدن را به هم می‌ریزد و منجر به نشانه‌هایی چون سردرد، ناراحتی معده، فشار خون نامتعادل، درد قفسه سینه، مشکلات جنسی و مشکل در خواب می‌شود.

پریشانی می‌تواند مشکلات احساسی نیز ایجاد کند. افسردگی، حمله‌های ناشی از ترس یا سایر اشکال اضطراب و نگرانی از جمله مشکلات احساسی ناشی از پریشانی‌اند.

عوارض خطرناک‌تر استرس شامل بیماری‌های قلبی، سرطان، بیماری ریه، تصادف، سیروز کبدی و خودکشی می‌شود که هر کدام به تنهایی می‌توانند منجر به مرگ شوند.

گاهی فرد در اثر فشارهای استرس به مواد مخدر، خوردن الکل، اینترنت، خرید کردن، قمار و… معتاد می‌شود. این رفتارها به جای ایجاد حس آرامش و بازگرداندن بدن به حس راحتی، بدن را در شرایط استرس نگه‌داشته و منجر به مشکلات بیشتری می‌شوند.

راهکارهای درمان استرس

 

با کسانی که دوستشان دارید وقت بگذرانید.
با کسانی که دوستشان دارید وقت بگذرانید.

با توجه به این که برخی از عوارض استرس خطرناک، مرگ‌آور یا اعتیادآور  هستند، باید در مواقعی که به مدت طولانی خود را درگیر استرس می‌بینیم، هر چه سریع‌تر نسبت به درمان استرس اقدام کنیم.

اقدامات مربوط به کاهش استرس می‌تواند شامل راهکارهایی برای کنترل استرس به وسیله تغییر در سبک زندگی و راهکارهایی نیز به وسیله تغییر در رژیم غذایی باشد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

موارد زیر از جمله اقداماتی است که به کاهش یا درمان استرس کمک می کند.

  • مثبت نگاه کنید.
  • به تفریحات خود اهمیت بدهید.
  • روش‌های ریلکسیشن را بیاموزید.
  • به جای عصبانیت، منفعل بودن یا حالت تدافعی گرفتن، احساسات، نظرات یا باورهای خودتان را بپذیرید.
  • به طور منظم ورزش کنید. بدن وقتی تناسب داشته باشد بهتر می‌تواند با استرس مقابله کند.
  • به مقدار کافی بخوابید. بدن برای رهایی از استرس و اضطراب نیاز به ریکاوری دارد.
  • با کسانی که دوستشان دارید وقت بگذرانید.
  • از یک روانشناس برای مدیریت و کنترل استرس کمک بگیرید.

تغییر رژیم غذایی برای درمان استرس

اما در زمینه خوراکی‌هایی که برای کاهش استرس و اضطراب مناسب‌اند باید به موارد زیر اشاره کرد:

مواد غذایی غنی از پتاسیم

هر ماده غذایی غنی از پتاسیم مانند موز و اووکادو فشار خون را پایین نگه می‌دارد و به همین دلیل باعث کاهش استرس می‌شود.

مواد غذایی غنی از منیزیم

غذاهای سرشار از منیزیم مثل بادام، ماست یا کفیر، اسفناج، شکلات تلخ و انجیر، هورمون استرس بدن (کورتیزول) را تنظیم می‌کنند.

مواد غذایی غنی از امگا ۳

ماهی‌های چرب نیز به دلیل دارا بودن امگا ۳ سطح آدرنالین خون را کنترل می‌کنند و باعث خونسردی شما خواهند شد.

گندم کامل برای درمان استرس

میان وعده‌هایی که حاوی گندم کامل (گندم به همراه تمام اجزاء آن شامل جوانه، سبوس و مغز) هستند، به دلیل دارا بودن فیبر و کربوهیدرات، انرژی بدن و مغز را تأمین نموده و باعث رها شدن هورمون خوشحالی (سروتونین) می‌شوند و به درمان استرس کمک می کنند.

برخی نان‌ها و بیسکوییت‌ها از گندم کامل تهیه می‌شوند. هم‌چنین شما می‌توانید آرد گندم کامل تهیه کرده و خودتان در منزل اقدام به تهیه غذا نمایید.

شیر

شیر دارای ویتامین‌های D و B، پروتئین، کلسیم و استخوان‌ساز بوده و باعث کاهش انقباض ناشی از استرس در عضلات و درمان استرس می‌شود.

توصیه می‌شود برای تأثیر بهتر، قبل از زمان خواب از شیر کم‌چرب استفاده کنید تا خواب آرامی داشته باشید.

جمع‌بندی

بنا بر آنچه گفته شد، استرس در صورتی که فقط در یک دوره کوتاه تجربه شود، نه‌تنها مخرب نبوده بلکه حتی کمک‌کننده نیز هست. اگر با این دید به استرس نگاه کنید، در زندگی کمتر مضطرب خواهید شد و اعتماد به نفستان افزایش می‌یابد.

طبق گفته دکتر مک گونیگال، افرادی که با این دید به استرس نگاه می‌کنند، فشار خون متعادلی دارند. حتی این افراد در مواجهه با شرایط استرس‌آور بیشتر شبیه افراد خوشحال هستند و احساس شجاعت می‌کنند.

 

نوشته شده توسط : وحید

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟