چند نکته ضروری درباره ی بدنسازی که بهتر است بدانیم

هر آنچه که باید درباره ی بدنسازی بدانیم

بدنسازی بیشتر حول ساخت ماهیچه‌های بدن از طریق حرکات سنگین ورزشی و تغذیه می‌چرخد. از آنجا که فرد بدنساز باید تغذیه و رژیم غذایی خاصی را رعایت کرده و وقت زیادی را صرف ورزش کند، در واقع می‌توان گفت این رشته سبک زندگی فرد را تعیین می‌کند. پس بدنسازی یک سبک زندگی است.

ورزشکاران این رشته برای اینکه نتیجه ورزش‌های خود را به حداکثر برسانند نه تنها روی رژیم غذایی‌شان تمرکز می‌کنند، بلکه از مکمل‌ها برای عضله‌ سازی و کاهش احساس خستگی حین تمرین و در نتیجه توانایی انجام تمرینات بیشتر استفاده می‌کنند.

معرفی مکمل‌های بدنسازی

در ادامه بیشتر درباره بهترین مکمل‌های بدنسازی خواهیم گفت. سه دسته ابتدایی که در مقاله به معرفی آن ها پرداخته ایم، از مکمل های ضروری برای بدنسازی هستند و دسته آخر در موارد خاص و رژیم‌های غذایی خاص توصیه می‌شود:

پروتئین آب پنیر

استفاده از پودر پروتئین آب پنیر یک روش ساده و راحت برای افزایش پروتئین دریافتی بدن است. از مزایای آن می‌توان به کاهش وزن و کاهش کلسترول اشاره کرد. این مکمل بدنسازی ترکیبی از بتا لاکتوگلوبولین، آلفا لاکتالبومین، بووین سروم آلبومین و ایمونوگلوبین هاست.

کراتین

مکمل کراتین برای عضله سازی در بدنسازی استفاده می شود

 

کراتین یکی از مکمل‌هایی است که اکثر بدن‌سازها به دلیل خاصیت عضله‌ سازی آن را مصرف می‌کنند. از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کراتین انرژی مورد نیاز ماهیچه‌ها را تأمین می‌کند.
  • در وظایف ماهیچه‌ها به آن‌ها کمک می‌کند.
  • توانایی تمرینات شدید را افزایش می‌دهد (با تولید ATP).
  • رشد ماهیچه‌ها را سرعت می‌بخشد.

علاوه بر موارد یاد شده، کراتین در عملکرد مغز نیز مؤثر است و با برخی بیماری‌های عصبی مقابله می‌کند. برندهای زیادی برای این مکمل بدنسازی در بازار موجود است، از هر برندی که استفاده می‌کنید، فراموش نکنید اثرگذارترین و بهترین نوع کراتین، کراتین مونوهیدرات است. اما زیاده‌ روی در هر زمینه‌ای می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

کافئین

کافئین باعث کاهش خستگی می‌شود و سبب می‌شود تا ورزشکاران بتوانند سخت‌تر کار کنند. معمولاً از کافئین قبل از تمرینات استفاده می‌شود. از دیگر مزیت‌های کافئین کاهش وزن است. در واقع کافئین با افزایش متابولیسم بدن و هم‌چنین افزایش سطح انرژی برای فعالیت بیشتر به کاهش وزن کمک می‌کند.

مکمل‌های معدنی و مولتی ویتامین

در صورتی که رژیم غذایی سختی دارید و میزان کالری دریافتی بدن خود را با هدف کاهش چربی، به شدت محدود کرده‌اید، باید از مکمل‌های بدنسازی معدنی و مولتی ویتامین نیز استفاده کنید.

به جز این، افرادی که وزنه‌ برداری می‌کنند، بدن خود را تحت فشار زیادی قرار می‌دهند. در این شرایط، ماهیچه‌ها فیبر زیادی استفاده می‌کنند و کمبود ویتامین یا مواد معدنی می‌تواند منجر به سوء تغذیه شود. از این رو تأمین املاح معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن‌سازها بسیار ضروری است.

به خصوص که بسیاری از آن‌ها توسط بدن ساخته نمی‌شوند و ما آن‌ها را از غذا دریافت می‌کنیم. البته نباید فراموش شود که این مکمل‌ها نباید جایگزین غذا شوند و باید در کنار غذا مورد استفاده قرار گیرند.

 فواید و ضررهای بدنسازی

قطعاً بدنسازی نیز یک ورزش محسوب شده و مانند ورزش‌های دیگر برای بدن مزایایی دارد. بدن‌سازها برای اینکه ماهیچه‌های بدنشان را بسازند به طور منظم ورزش می‌کنند و تمرینات ایروبیک و مقاومتی را هم‌زمان با هم انجام می‌دهند.

 

مزایای بدنسازی

بدنسازی به تغییر سبک زندگی کمک می کند

تمرینات مقاومتی، قدرت و حجم ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد. حجم ماهیچه‌ها نیز ارتباط مستقیمی با کاهش مرگ بر اثر سرطان، بیماری‌های کلیوی و قلبی و چندین بیماری کشنده دیگر دارند.

از سوی دیگر، تمرینات ایروبیک چربی بدن را کاهش می‌دهند و باعث افزایش سلامت قلب و کاهش میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شوند.

از دیگر مزیت‌های بدنسازی این است که بدن‌سازها دائماً به ویتامین‌ها و مواد مغذی بدنشان توجه دارند. بدن سازها از یک برنامه غذایی دقیق پیروی می‌کنند که نه ‌تنها در ورزش به آن‌ها کمک خواهد کرد بلکه بدنشان را نیز سالم نگه خواهد داشت و آن‌ها را از ابتلا به بیماری‌های مزمن در امان نگه می‌دارد.

مضرات بدنسازی

در طول زمان، وزنه‌ زدن فشار زیادی بر مفاصل، تاندون‌ها و رباط‌ها وارد می‌کند. به همین دلیل بسیاری از بدن‌سازها با درد شانه، کمردرد، تاندونیت و سایر مشکلات مفصلی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. هم‌چنین به آرنج، زانو و شانه‌ها در طول تمرینات سخت و سنگین فشار زیادی وارد می‌شود. ما در جوانی ممکن است مشکلی از این بابت احساس نکنیم؛ اما در پیری مایعی که در حفره مفاصل ترشح شده و مفاصل را روغن‌کاری می‌کند، کاهش پیدا کرده و در نتیجه اصطکاک مفاصل بیشتر شده و باعث درد مفصل می‌شود.

به علاوه، سطح پایین چربی در بدن اثر بدی بر خلق و خو و کیفیت خواب خواهد گذاشت که در نتیجه آن سیستم ایمنی بدن ضعیف خواهد شد.

مشکل دیگر، در رابطه با مکمل‌های زیادی است که بدن‌سازها مصرف می‌کنند. متأسفانه برخی از این مکمل‌ها ممکن است غیرقانونی به فروش برسند که در این صورت بسیار مضر خواهند بود.

به علاوه برخی بدن‌سازها به اشتباه و با هدف کاهش وزن به جای یک وعده غذایی از پودرهای مکمل بدنسازی استفاده می‌کنند. این کار حتی در صورت مجاز بودن آن‌ها خطرناک است چراکه این پودرها فقط حاوی آمینواسید و پروتئین هستند و نمی‌توانند تمام موارد مورد نیاز را به بدن برسانند. این مسئله در طولانی مدت باعث پوکی استخوان و مشکلات کلیوی خواهد شد.

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟