هرآنچه که باید درباره ی وازلین بدانید

هرآنچه که باید درباره ی وازلین بدانید

قبل از هر چیز این را بدانید که  وازلین در حقیقت ژلهی پترولیوم [به انگلیسی، petroleum به‌معنای نفت خام] بوده و نام یک برند است، که بیش از ۱۴۰ سال به عنوان مرطوب کننده، التیام دهنده ی زخم ها و … بر روی پوست در میان مردم مورد استفاده قرار گرفته است. ترکیبات اصلی آن روغن پارافین، موم پارافین، لانولین پلی پروپیلن و ژله نفتی می باشد. در ادامه به بررسی بیشتر این محصول می پردازیم، پس تا پایان این مقاله از مجله وطن دراگ با ما همراه باشید.

فواید استفاده از وازلین

فواید وازلین
فواید وازلین

 

یکی از اصلی ترین کاربرد وازلین این است که رطوبت از دست رفته ی پوست شما را کاهش داده و موجب آبرسانی آن می شود. از دیگر فواید آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاک کردن آرایش چشم

از آنجایی که وازلین بر پایه مواد معدنی است، بر خلاف برخی از پاک کننده ها تقریباً هر نوع آرایشی را به آرامی و سادگی پاک کرده و استفاده از آن در اطراف چشم به خصوص برای از بین بردن ریمل ضد آب بی خطر است.

  • التیام بخش زخم ها

وازلین به عنوان یک لایه محافظ از نفوذ باکتری ها به پوست آسیب دیده جلوگیری می کند و به عنوان یک محصول التیام بخش باعث بهبود سریع زخم می شود.

  • محافظت از لب های ترک خورده

ممکن است برخی افراد در اثر عوامل محیطی مانند سرما یا گرما لب هایشان به سرعت خشک شود. شما می توانید برای رفع این مشکل از وازلین بر روی لب هایتان استفاده کنید. همچنین این محصول از پوست حساس اطراف دهان شما در برابر سرما یا گرما محافظت می کند. لازم به ذکر است که این محصول عاری از طعم و عطر است، بنابراین نیازی به نگرانی در مورد واکنش آلرژیک ناشی از استفاده ی وازلین نداشته باشید.

  • مدل دادن به ابروها

می‌توانید از وازلین برای حالت دادن به ابروهایتان به عنوان یک ترفند تمیز روی صورتتان استفاده کنید. با این ترفند ابروهایتان حالت طبیعی تری می گیرد و موهای آن صاف در جای خود باقی می ماند.

  • درمان بیماری های مزمن پوستی

آکنه روزاسه

روزاسه یک نوع بیماری شایع پوستی است، که بیشتر اطراف گونه‌ها، بینی و پیشانی را ملتهب و قرمز می کند. این بیماری بیشتر در سن ۳۰ الی ۶۰ سالگی رخ می دهد. خاصیت انسدادی وازلین باعث بهبود قرمزی و التهاب پوست شده و از آن محافظت می کند.

پسوریازیس

کسانی که پوست خشکی دارند بیشتر دچار پسوریازیس می شوند. استفاده از وازلین در نواحی که علائم پسوریازیس را مشاهده می کنید، یک اقدام پیشگیرانه ی خوب برای جلوگیری از افزایش آن است.  همین امر باعث می شود که با استفاده از وازلین بر روی صورت خود، رطوبت آن حفظ شود.

  • ضخیم شدن مژه ها

استفاده از وازلین علاوه بر مرطوب کردن پوست، بر روی مژه ها نیز تاثیرات مثبت و مفیدی از جمله افزایش ضخامت و پر تر شدن آن ها را دارد. اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر دچار درماتیت پلک (اگزمای چشمی) هستید، با وجود اینکه وازلین راه مناسبی برای مرطوب کردن آن است، اما در عین حال بهتر است قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید تا چشمتان دچار عارضه ای مثل عفونت نشود.

  • نرم کردن پاها

پاهای خشک و ترک خورده را با زدن یک لایه وازلین در شب و پوشیدن جوراب روی تخت، نرم کنید. این درمان را به مرور زمان ادامه داده تا کف‌ پاهایتان صاف‌ و نرم‌ شود.

ممنوعات استفاده از وازلین

ممنوعات استفاده از وازلین
ممنوعات استفاده از وازلین

 

  • نامناسب برای درمان آفتاب سوختگی

همانطور که گفتیم ترکیبات وازلین بیشتر برپایه ی مواد معدنی است. از این رو محصول مناسبی برای درمان آفتاب سوختگی نمی باشد و همچنین ممکن است اثرات آن را دو چندان کند. این محصول فقط برای سوختگی های جزیی و چندین ساعت بعد از سوختگی مناسب است. اما با این حال بهتر است برای درمان سوختگی های جزیی از روش های طبیعی مثل آلوئه ورا به جای آن استفاده کنید.

  • نامناسب برای آکنه

طبق گفته متخصصان پوست اگر پوست  شما مستعد آکنه است، بهتر است به جای وازلین از کرم مرطوب کننده استفاده کنید، زیرا ممکن است پوست شما را تحریک کند.

استفاده از وازلین برای انواع پوست

برای پوست خشک

وازلین به عنوان یک مرطوب کننده بی خطر برای پوست خشک توصیه می شود و به دلیل خاصیت انسدادی می تواند به تسکین پوستی که دچار آسیب و خشکی شده کمک کند.

برای پوست های چرب

به طور کلی استفاده از وازلین  حتی اگر پوست چربی دارید، بی خطر است. اما به دلیل داشتن پوست چرب ممکن است زمان استفاده از آن احساس سنگینی بر روی پوست خود داشته باشید.

برای پوست های حساس

وازلین به عنوان یک محصول غیرکومدون زا علاوه بر جلوگیری از بسته شدن منافذ باز پوست، مانع از ورود آلودگی چربی به پوست می شود. در نتیجه اکثر افراد با پوست حساس هم می توانند بدون هیچ مشکلی از آن روی صورت خود استفاده کنند و نگرانی در رابطه با بدتر شدن پوست نداشته باشند.

وازلین ساج مدل ویتامینه مناسب برای رطوبت رسانی پوست شما

وازلین ساج دارای ترکیباتی از جمله موم زنبور عسل، ایزوپروپیل میریستات، ویتامین های A و E و آلانتوئین می باشد که با تشکیل یک لایه نازک بر روی پوست از تبخیر رطوبت آب از لایه‌های داخلی پوست به بیرون به ویژه در فصل سرما و آب و هوای خشک جلوگیری می‌کند.

همچنین برای مواردی مانند ماساژ پا، محافظت از پوست هنگام رنگ کردن مو و ابرو، مرطوب ‌کننده ناخن‌ها، درخشندگی پوست، رفع خستگی عضلات و گرفتگی اعضای بدن، صاف کردن و از بین بردن موخوره مو و نرم کردن پوست بعد از اصلاح کاربرد دارد.

در آخر

وازلین به عنوان یک مرطوب کننده، التیام دهنده ی زخم ها و … در بین مردم مورد استفاده قرار گرفته است. این محصول حاوی ترکیباتی همچون روغن پارافین، موم پارافین، لانولین پلی پروپیلن و ژله نفتی می باشد، که مهم ترین آن ژله نفتی است.

برای خرید وازلین از سایت فروشگاه آنلاین وطن دراگ دیدن فرمایید.

امتیاز 5.00 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟