راههای از بین بردن میلیا

راههای از بین بردن میلیا

مطمئناً برای برخی از شماها این اتفاق یا سوال پیش آمده که این برجستگی های کوچک و ریزی که اطراف چشم به خصوص بیشتر در نوزادان وجود دارد، نشانه ی چیست؟
این برجستگی های کوچک و سفید رنگ روی پوست که در اثر کراتین در زیر سطح پوست مخصوصاً پوست اطرف چشم حبس شده میلیا نام دارد. میلیاها بر خلاف جوش های سر سفید، چرکی نیستند و بیشتر در نوزادان ایجاد می شوند. البته گاهی اوقات بزرگسالان هم در اطراف گونه ها و چشم ها دچار میلیا می شوند، اما به طور کلی جایی برای نگرانی وجود ندارد. در ادامه به بررسی و درمان این عارضه می پردازیم پس با ما در این مقاله از مجله وطن دراگ همراه باشید.

عواملی که باعث بوجود آمدن میلیا می شود:

میلیا زمانی اتفاق می افتد که سلول های مرده پوست از بین نرفته و در زیر پوست جدید حبس می شوند و در نهایت این عارضه بوجود می آید، البته عوامل دیگری نیز باعث بوجود آن می شود که شامل موارد زیر می باشد:

  • آسیب های پوستی در اثر عواملی مانند جراحت یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • استفاده طولانی مدت از داروهای استروئیدی یا همان کورتون
  • بیماری های پوستی مثل اگزما
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • ژنتیک

راه های درمان میلیا

در بخش قبلی با تعریف میلیا و علت بوجود آمدن آن آشنا شدیم، حال در این بخش به راه های درمان آن می پردازیم.

البته قبل از هر چیز باید بدانید که میلیا در نوزادان بعد از یک ماه از بین می رود معمولا به صورت خودکار درمان می شود، اما در رابطه با بزرگسالان هیچ درمان قطعی برای از بین بردن این عارضه وجود نداشته و به مرور زمان از بین می رود. اما اگر وجود آن برای شما آزاردهنده است، می توانید با روش هایی زیر این عارضه را زودتر درمان کنید:

  • لایه برداری

قبل از هر چیز پوست خود را تمیز و یک لایه برداری ملایم کنید، زیرا لایه برداری به شما کمک می کند تا سلول های مرده ی پوست از بین رفته و کراتین حبس شده در زیر پوست را به سطح آن برساند.

  • گلاب یا عسل مانوکا

شما می توانید کمی گلاب به صورت خود اسپری کنید و یا عسل مانوکا را بر روی پوست صورت خود قرار دهید. این دو مورد خاصیت ضد التهابی داشته و باعث کاهش التهاب در پوست شما می شود.

( عسل مانوکا به عسلی گفته می‌شود که از تغذیه زنبور عسل از شهد شکوفه‌های درخت مانوکا که در استرالیا و در نقاط دور افتاده ی جزیره‌ی نیوزیلند رویش پیدا کرده، به دست می آید. )

  • دارو و یا محصولات پوستی بدون نسخه

برای درمان میلیا می توانید از داروها و یا محصولات پوستی که برای چشم مضر نیستند، استفاده کنید.
برای مثال آلفا هیدروکسی اسیدهای موضعی، مانند اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک که در محصولات زیر برای تقویت پوست استفاده می شوند، استفاده کنید:

  • محصولات لایه بردار
  • ماسک های صورت
  • تونرها
  • و …

همچنین شما می توانید با استفاده از ترکیبات اسید سالسیلیک و رتینوئید، سلول های مرده ی پوست را از بین برده و چسبندگی بین منافذ آن ها را کاهش دهید.
(رتینوئید نوعی ترکیب شیمیایی تشکیل شده از ویتامین A می باشد که یک درمان موضعی خوب برای جوش های میلیا است.)

  • سوزن کومدون

میلیا را می توان به صورت دستی با استفاده از یک سوزن کوچک به نام کومدون خارج کرد. البته انجام این کار به تنهایی دشوار بوده و باید از یک متخصص پوست برای این کار کمک بگیرید.

  • کرایوتراپی

کرایوتراپی یا سرما درمانی که در آن میلیاها با یک ابزار کوچک و تخصصی منجمد شده و سپس از بین می روند.

  • لیزر

در این روش با یک پرتو نور هدفمند و سرعت مناسب، میلیا از بین می رود.

  • حمام

بعد از دوش گرفتن با آب گرم به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه در حمام بمانید، زیرا بخار موجود در حمام پوسته های پوست یا سایر محرکاتی که در زیر آن گیر کرده را آزاد می کند.

 

یکی از راه های درمان میلیا
یکی از راه های درمان میلیا

مدت زمان از بین رفتن میلیا

میلیا در کودکان در عرض چند هفته از بین می رود، در صورتی که بهبودی آنها در بزرگسالان بسته به علت زمینه ای ممکن است تا چند ماه طول بکشد.

نحوه ی آرایش کردن با وجود میلیا

مطمئناً یکی از کارهایی که زمان آرایش قصد انجام آن را دارید، پوشاندن برجستگی های ناشی از میلیا بوسیله کانسیلر و … است. به همین علت باید زمان خرید محصولات آرایشی، محصولی را انتخاب کنید که ضدحساسیت بوده و به چشم شما آسیبی وارد نمی کند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که آرایشی سبک و ملایم انجام دهید تا کراتین موجود در زیر پوست مسدود نشود.

چگونه از ایجاد و افزایش میلیا جلوگیری کنید؟

اگر پوست شما به طور کلی مستعد میلیاست حتماً روتین مراقبت از پوست خود را رعایت کرده و از صابون ها و پاک کننده های بدون روغن استفاده کنید. در این قسمت به دو مورد از روش هایی که از ایجاد و یا افزایش میلیا جلوگیری می کند، اشاره کردیم که شامل موارد زیر می باشد:

سرم مخصوص دور چشم

از سرم مخصوص دور چشم برای شب ها که حاوی ویتامین A و E می باشد استفاده کنید تا باعث رطوبت رسانی و تقویت رشد سلول های پوست شود.

مکمل های خوراکی

اگر با داشتن رژیم غذایی مناسب باز هم به اندازه ی کافی ویتامین دریافت نمی کنید در کنار آن از مکمل های خوراکی که شامل موارد زیر می باشند، استفاده کنید:

  • ویتامین E
  • ویتامین B-3 (نیاسین)
  • ویتامین های B کمپلکس

در آخر

همانطور که در این مقاله متوجه شدید میلیا کیست های ریزی هستند که روی صورت به خصوص اطراف چشم ها و بیشتر در نوزادان ایجاد می شوند، که درمان آن در نوزادان بعد از یکماه و بزرگسالان به مرور زمان صورت می گیرد.
میلیا ممکن است برای بزرگسالان آزاردهنده باشد که در این صورت با روش های گوناگون از درمان خانگی گرفته تا داروهای تجویزی، لیزر و … به درمان و بهبود آن سرعت می بخشند. اما این نکته را هم نیز در نظر داشته باشید که قبل از درمان بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

منبع: وبسایت webmd.com

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟