تاثیر ورزش بر افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن

تاثیر ورزش بر افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن

آیا از راهکارهای مختلف جهت افزایش ایمنی بدن مطلع هستید؟ آیا می دانید چگونه می توان بدن را در برابر میکروب های مختلف ایمن نگه داشت؟ آیا تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با کرونا موثر است؟ ترجیح می دهید برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود از روش های طبیعی استفاده کنید و یا دارو و مکمل های درمانی را به کار بگیرید؟ در این مقاله همراه ما باشید تا از تاثیر ورزش بر افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن به عنوان یک روش طبیعی آگاه شوید.

همانطور که حتما می دانید، وظیفه سیستم ایمنی بدن، محافظت از شما در برابر انواع میکروب هاست. اما گاهی اوقات به دلیل ضعفی که در سیستم ایمنی بدن افراد وجود دارد، یک میکروب موفق می شود و راه را برای حمله به بدن پیدا می کند. اما آیا روشی وجود دارد که از این اتفاق جلوگیری کند؟ آیا با تغییر رژیم غذایی می توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد؟ اگر قرار باشد برنامه روزانه زندگی خود را جهت افزایش و تقویت ایمنی بدن تغییر دهید، چه چیزی را به آن اضافه و یا کم می کنید؟

سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن خواسته بسیاری از افراد است که البته اکثریت از پس آن به خوبی بر نمی آیند! چرا که سیستم ایمنی بدن از چند واحد مجزا تشکیل شده و در نتیجه برای افزایش قدرت، باید تمام بخش های مختلف آن را تقویت کرد. بنابراین با توجه به پیچیدگی عملکرد این سیستم، هنوز روش مشخصی برای تقویت آن توسط پزشکان معرفی نشده است. با این وجود، از نظر علمی ارتباط مستقیمی بین رژیم غذایی و برنامه ورزشی افراد با سیستم ایمنی بدن وجود دارد.

 ورزش و افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن

بر اساس آنچه که پزشکان معتقد هستند، هرچه که شما از لحاظ جسمی فعال تر باشید، احتمال این که در فصول سرد سال، به سرماخوردگی مبتلا شوید، کمتر خواهد بود.

بر اساس مطالعات انجام شده، زمانی که افراد در یک دوره مشخص به صورت منظم ورزش می کنند، تعداد گلبول های سفید و ایمونوگلوبولین در خون افزایش می یابد و در نتیجه موجب کاهش حساسیت فرد به بیماری می شود

علاوه بر این، سایر تحقیقات نشان می دهد که هرچه افراد بیشتر به طور منظم ورزش کنند، میزان هورمون های استرس در بدن کم و کمتر می شود و از آنجایی که بین میزان هورمون های استرس و احتمال ابتلا به بیماری های مختلف ارتباط مستقیمی وجود دارد، به سادگی می توان متوجه تاثیر ورزش بر بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شد. کورتیزول و آدرنالین، که به هورمون های استرس معروف هستند، باعث افزایش فشار خون و کلسترول می شوند و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند.

البته به خاطر داشته باشید که تنها شرایط جسمانی شما در وضعیت سیستم ایمنی بدنتان تاثیرگذار نیست. چرا که شرایط بد روحی و روانی نیز می تواند سلامت سیستم ایمنی بدن را به خطر بیاندازد.

گرچه لازم به ذکر است اگر ورزش از طریق شیوه های نادرست و یا بیش از اندازه انجام شود، می‎تواند برای سلامتی تاثیر عکس نیز داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد، افرادی که بیش از ۹۰ دقیقه ورزش سخت با استقامت بالا انجام می دهند، امکان دارد در ۷۲ ساعت پس از ورزش به یک بیماری که معمولا شامل سرماخوردگی و یا آنفولانزا می شود؛ مبتلا شوند. بنابراین اگر می خواهید از ورزش برای افزایش ایمنی بدن استفاده کنید، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

درباره ی انتخاب نوع ورزش مشورت کنید

این که چه نوع ورزشی می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند، به شرایط جسمانی شما بستگی دارد. بنابراین در صورتی که اخیرا هیچ گونه فعالیت ورزشی انجام نداده اید، بهتر است از یک فرد متخصص برای شروع فعالیت های ورزشی خود راهنمایی بگیرید.

انجام فعالیت های روزانه

 

انجام فعالیت های روزانه
پیاده روی، مناسب برای فعالیت های روزانه

 

فرقی نمی کند که سالم هستید یا نه، باید حتما یک برنامه منظم ورزشی برای خودتان داشته باشید. انجام فعالیت های ورزشی و فیزیکی به مدت ۳۰ دقیقه در روز می تواند تاثیر مثبتی در تندرستی شما داشته باشد.

تقسیم تمرینات ورزشی

اگر به اندازه کافی برای انجام تمام فعالیت های ورزشی در یک ساعت مشخص وقت ندارید، می توانید آن ها را به بخش های مختلف تقسیم کرده و بطور منظم انجام دهید. به عنوان مثال پس از بیدارشدن از خواب ۳۰ دقیقه نرمش کنید و هنگام بازگشت از محل کار به خانه ۳۰ دقیقه پیاده رویی کنید. به این صورت می توانید بدن خود را به تمرینات ورزشی مختلف عادت داده و کل برنامه خود را انجام دهید.

پیروی از رژیم غذایی سالم در هنگام ورزش

علاوه بر یک برنامه ورزشی، باید یک برنامه و رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی نیز داشته باشید. بنابراین در رژیم غذایی خود حتما میوه، سبزی، غلات، محصولات لبنی و بدون چربی را قرار دهید. البته مصرف آب به اندازه کافی را فراموش نکنید. با مصرف روزانه ۱٫۵ الی ۲ لیتر آب شاهد افزایش سلامتی خود خواهید شد.

اجتناب از جلسات تمرینی طولانی

همان طور که گفته شد انجام تمرینات ورزشی طولانی مدت نه تنها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نمی شوند، بلکه تاثیرات منفی نیز خواهند داشت. بنابراین اگر قصد دارید از ورزش به عنوان یک عامل مثبت استفاده کنید، باید حداکثر ۲ ساعت در روز به آن بپردازید؛ خصوصا اگر از آن دسته افرادی هستید که در ابتدای این مسیر قرار دارید.

انجام تمرینات قدرتی دو بار در هفته

 

انجام تمرینات قدرتی دو بار در هفته
پلانک یک تمرین قدرتی موثر

 

برای اینکه شاهد تاثیر ورزش بر افزایش سیستم ایمنی بدن باشید می توانید علاوه بر نرمش روزانه از چند تکنیک و تمرین قدرتی نیز استفاده کنید. به عنوان مثال تمرینات وزنه برداری، یوگا و پیلاتس نمونه هایی از تمرینات قدرتی محسوب می شوند.

ورزش و سلامتی

با وجود این که هنوز چگونگی تاثیر ورزش بر افزایش سیستم ایمنی بدن مشخص نشده است، اما به بر اساس تحقیقات انجام شده، یک برنامه ورزشی منظم تا حد زیادی می تواند در تقویت ایمنی بدن شما تاثیر داشته باشد. اما به اندازه ای که موجب تضعیف بدن نشده و زمینه را برای ابتلا به بیماری های مختلف آماده نکند. البته به خاطر داشته باشید ورزش زمانی برافزایش ایمنی بدن موثر است که همراه با یک رژیم غذایی مناسب باشد. در ضمن مصرف آب زیاد به همراه مواد غذایی سرشار از ویتامین و پروتئین را فراموش نکنید.

 

نوشته شده توسط : گلشید

 

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟