چگونه سردردهای میگرنی در دوران بارداری را کاهش دهیم؟

میگرن در بارداری

سردردهای میگرنی در همه ی سنین،هم در مردان و هم در زنان رایج است و جای تعجب ندارد که بسیاری از زنان در دوران بارداری به این نوع از سردرد مبتلا شوند.گاهی اوقات سردردهای میگرنی آزاردهنده هستند بنابراین ما قصد داریم در این مقاله به شما در کاهش سردردهای میگرنی در دوران بارداری کمک کنیم.

نشانه های میگرن در بارداری، شامل حساسیت به نور، حالت تهوع و استفراغ می شود.بر اساس مطالعات انجام شده،در صورتی که این بیماری به موقع درمان شود، تا ۵۰ درصد احتمال ابتلا به سردردهای میگرنی در زایمان های بعدی کاهش می یابد.فقط حدود ۸ درصد از زنان بارداری که دچار سردرد های میگرنی شده بودند با خطر سقط جنین، افزایش فشار خون، سزارین و زایمان زودرس رو به رو شده اند.

سایر نتایجی که از این تحقیقات بدست آمده، عبارت هستند از:

  • احتمال بدتر شدن میگرن در سه ماهه اول بارداری در ۸ درصد از زنان وجود دارد.
  • در ۳۰ الی ۴۰ درصد از زنان احتمال ابتلا به سردرد بعد از زایمان وجود دارد.
  • زنانی که ازشیرخود برای تغذیه کودک استفاده نمی کنند، به احتمال ۱۰۰ درصد بعد از تولد نوزاد مجددا دچار میگرن می شوند.
  • میگرن بعد از زایمان به احتمال ۴۳٫۲ درصد در زنانی که از شیر خود برای تغذیه نوزاد استفاده می کنند، باز می گردد. بنابراین احتمال ابتلا به میگرن دردوران شیردهی بعد از زایمان نیز وجود دارد.

دلایل ایجاد میگرن در بارداری

بر اساس مطالعات پزشکی انجام شده، هنوز دلایل مشخص و قطعی برای سردردهای میگرنی در بارداری تشخیص داده نشده است. براساس آنچه که پزشکان می گویند ایجاد تغییر در مسیر مواد شیمیایی عصبی و جریان خون در مغز باعث ایجاد میگرن می شود. همچنین بر اثر تحریک شدن سلول های مغز برخی از مواد شیمیایی آزاد شده، که این مواد نیز رگ های خونی سطح مغز را تحریک کرده و باعث تورم رگ های خونی و در نتیجه  تشدید درد می شوند. اما برخی عوامل مانند کمبود خواب و استرس می توانند دلایل شایع این بیماری باشند که شدت آن از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. چرا که این سردرد در برخی از افراد برای چند ساعت و در برخی دیگر بین ۱ الی دو روز ادامه دار است.

روش های کاهش احتمال ابتلا به سردردهای میگرنی در بارداری

عدم استفاده از محرک هایی که باعث ایجاد و تشدید این درد می شوند، مانند غذاهای آماده، شکلات، کافئین، غذاهای فرآوری شده و … . البته تاثیر هر یک از این مواد غذایی از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. بنابراین بسته به شرایط جسمی خود، عوامل محرکی که باعث تشدید سردردهای میگرنی در بارداری می شوند را شناسایی کنید. همچنین می توانید از یک دفترچه برای نگارش علائم و عوامل تحریک کننده استفاده کنید. به عنوان مثال زمان شروع و پایان سردرد، مواد غذایی و نوشیدنی هایی که ۲۴ ساعت قبل خورده اید، تغییرات محیطی که ایجاد شده است و … را یادداشت کنید. برخی از روش هایی که احتمال ابتلا به این نوع سردرد را کاهش می دهد عبارت هستند از:

  • مصرف مقدار زیادی آب
  • استراحت به اندازه کافی
  • استفاده از تکنیک های آرامش

روش های بهبود سردردهای میگرنی در بارداری

در حال حاضر روش های مختلفی برای بهبود سردردهای میگرنی در زنان باردار وجود دارد که هر یک از عقاید مختلف نشئت می گیرند. به عنوان مثال، برخی از پزشکان معتقد هستند که مصرف کافئین زمانی که فرد دچار سردرد میگرنی شده است، تنها موجب بدتر شدن سردرد می شود، در حالی که برخی دیگر معتقد هستند که شکلات، قهوه و … موجب تسکین این درد می شود. بسیاری از پزشکان معتقد هستند، برای کاهش سردردهای میگرنی در بارداری بهتر است که از روش های غیر دارویی و طبیعی استفاده شود.البته این سردرد می تواند موجب افزایش استرس و حتی ایجاد افسردگی در زنان شود بنابراین استفاده از دارو نیز در برخی موارد مشکلی نخواهد داشت.

در ادامه ما روش هایی را به شما معرفی می کنیم که تاثیر آن ها از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

توجه: استفاده از هیچ یک از روش هایی که در ادامه بیان می شود را بدون مشورت با دکتر پیشنهاد نمی کنیم. شما باید با پزشک خود مشورت کنید تا با مزایا و معایب روش انتخابی آشنا شوید. خصوصا اگر قصد استفاده از روش های دارویی را دارید. چرا که باید دارو با دوز مناسب تجویز شده تا روی نوزاد شما و همچنین کیفیت شیری که به او می دهید، تاثیر نگذارد.

استفاده از شیوه های طب سنتی

روغن نعناع و اسموتی اسفناج از جمله روش هایی است که در طب سنتی برای تسکین سردرد های میگرنی در بارداری مورد استفاده قرار می گیرند.

روش استفاده از روغن نعناع:

تنها باید چند دقیقه بخشی از سرتان را که درد می کند همراه با روغن نعناع ماساژ دهید.

طرز تهیه  اسموتی اسفناج:

باید مقداری اسفناج را آب پز کرده و سپس در یک مخلوط کن با بستنی وانیلی مخلوط نمایید.

شرکت در فعالیت های ورزشی مانند یوگا و مدیتیشن

 

میگرن در بارداری-یوگا و مدیتیشن

زمانی که صحبت از روش های غیر دارویی می شود، هیچ چیز مانند ورزش های سبک و آرام نمی تواند در تسکین سردردهای میگرنی تاثیر داشته باشد. بنابراین در دوران بارداری در فعالیت های ورزشی مانند یوگا، مدیتیشن، ماساژ ملایم و … شرکت کنید.

سر خود را ببندید و از یخ استفاده کنید

با استفاده از یک روسری، سر خود را تا حدی محکم ببندید. سپس چند بسته یخ آماده کنید و روی قسمت هایی قرار دهید که بیشتر درد می کنند. کمی دراز بکشید و بعد از مدتی روسری را از سر خود باز کنید.

نتیجه گیری

با وجود این که احتمال ابتلا به سردرد های میگرنی در دوران بارداری تنها در ۸ درصد از زنان باردار وجود دارد، اما بهتر است شما مراقبت های لازم را مد نظر داشته باشید تا در حد امکان دچار این مشکل نشوید. چرا که عوارض این بیماری نه تنها برای شما خطر دارد بلکه سلامت نوزادتان را نیز تهدید می کند.

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟