چگونه زخم آکنه را برای همیشه بهبود بخشیم؟

چگونه زخم‌های آکنه‌ای را برای همیشه بهبود بخشیم؟

وجود آکنه به خودی خود دردناک است، اما زخم‌هایی که از آن به جای می‌ماند نه تنها به پوست بلکه به احساسات شما نیز آسیب میزند. هر بار که زخم آکنه را در آینه می‌بینیم، یادآور خاطره دردناکش است و اعتماد به نفس ما را به شدت کاهش می‌دهد. متخصصان همیشه با این موارد مواجه شده‌اند؛ شاید حتی خودشان دچار این مشکل بوده‌اند و آماده‌ هستند تا به شما در مبارزه با زخم آکنه کمک کرده و اعتماد به نفس از دست رفته شما را باز گردانند. اما قبل از هر چیز باید بدانید که بین زخم جدی و لکه‌های به جا مانده از آکنه، تفاوت زیادی وجود دارد. نشانی که بر صورت شما به جای مانده، فرورفتگی و برجستگی است یا تغییر رنگ؟

بدون در نظر گرفتن جنس پوست (چرب، خشک و …) یک زخم واقعی نوعی بی نظمی در بافت پوست است. اگر پوست شما صاف و بدون هیچ علائم تورفتگی باشد، لکه‌های به جای مانده زخم نیستند و تنها بافت سطحی پوست، به رنگ صورتی یا قهوه‌ای در آمده است. این نوع لکه‌ها موقتی بوده و در طول زمان به رنگ اولیه خود باز می‌گردند. البته این زمان بسته به نوع پوست و نگهداری از آن به هفته‌ها یا ماه‌ها می‌رسد. اما روش‌های مهم و ساده‌ای وجود که می‌تواند این زمان را کاهش دهد و در بهبود این لکه‌ها مؤثر خواهد بود.

روش‌های ساده برای بهبود زخم آکنه

 

استفاده از مرطوب کننده برای درمان آکنه
استفاده از مرطوب کننده برای درمان آکنه

همان‌طور که گفتیم، زخم آکنه می‌تواند به صورت فرورفتگی یا برجستگی بر پوست صورت ظاهر شود، یا تنها لکه‌های باشند که با روش‌های متداول می‌توان به رفع آن‌ها پرداخت. اما اگر زخم‌های شما جدی است، متأسفانه باید روش‌های تخصصی‌تری مانند لیزر، تزریق یا جراحی را پیش بگیرید. پرس‌وجو از یک متخصص می‌تواند شما را در این راه، راهنمایی کند. منتها اگر نشان‌های به جای مانده از آکنه، تنها لکه‌های روی سطح پوست هستند، می‌توانید با روش‌های زیر سرعت بهبود پوست خود را افزایش دهید.

استفاده از کرم ضد آفتاب

در معرض آفتاب بیش از حد قرار نگیرید. نور آفتاب برای جذب ویتامین D ضروری است، اما زخم آکنه می‌تواند با قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش تبدیل به لکه‌ای دائمی یا حتی ایجاد لکه‌های خورشیدی شود. با استفاده از کرم ضد آفتاب مخصوص به پوست خود، از آسیب‌های پوستی دوری کنید. به دنبال کرم‌های ضد آفتابی با SPF 30 درصد بگردید و مطمئن شوید که منافذ پوست شما را مسدود نخواهند کرد. پوست تا ۶۰ درصد از موادی که روی سطح آن قرار می‌گیرد را جذب می‌کند، پس در انتخاب محصولات آرایشی خود دقت بیشتری فرمایید. مواد نگهدارنده درون برخی محصولات آرایشی باعث تورم و حتی التهاب پوستی در افرادی که به مبتلا به آکنه هستند، می‌شود.

پاک کردن متداول پوست

تمیز نگه داشتن پوست، یکی از عوامل مهمی است که درمان لکه‌های پوست را سرعت می‌بخشد و به روشنایی و شفافیت پوست کمک بسیاری می‌کند. همیشه یک بار در صبح و یک بار در شب، پوست صورت خود را بشویید. شاید پوست شما به محصولات شیمیایی و پاک کننده‌ها حساسیت نشان دهد، پس از یک پاک کننده خانگی و گیاهی استفاده کنید. یک قاشق چای خوری چای سبز را در فنجان آب گرم، به مدت سه الی پنج دقیقه قرار دهید، سپس برای مدتی صبر کنید تا خنک شود. با دستمالی تمیز آن را روی صورت خود کشیده و پوست را تمیز کنید.

از یک مرطوب کننده طبیعی استفاده کنید

یک مرطوب کننده می‌تواند تا میزان زیادی التهابات پوست شما را کاهش دهد. آلوئه‌ورا یکی از موادی است که التهاب را کاهش و کار ترمیم سلول‌ها را افزایش می‌دهد. برای زخم آکنه خود از داروخانه‌ها بهترین نوع ژل آلوئه‌ورا را بخواهید. یا اگر به برگ آن دسترسی دارید، نوع خانگی ژل را تهیه کرده و بر روی زخم‌های خود بگذارید.

تمیز نگه داشتن پوست برای بهبود زخم آکنه

استفاده از ماسک عسل نیز به ترمیم زخم و لکه‌های پوست کمک بسیاری می‌کند. عسل نه تنها ماده‌ای شیرین و خوش طعم است، بلکه خواص بسیاری از جمله درمان سرما خوردگی، تنظیم فشار خون و التیام سوختگی و زخم‌ها را نیز دارد. این ماده ضد باکتری و ضد التهاب است و علاوه بر بهبود زخم آکنه، از ایجاد آکنه‌های جدید نیز جلوگیری می‌کند.

 

ماسک های خانگی مناسب برای درمان آکنه
ماسک های خانگی مناسب برای درمان آکنه

ماسک‌های خانگی دیگری که می‌تواند برای درمان لکه‌های پوستی خود استفاده کنید:

  • روغن نارگیل: سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب که برای مرطوب سازی پوست مفید است.
  • روغن سیاه دانه: این ماده نیز همچون عسل خاصیت ضد باکتری و ضد التهاب داشته و سرعت درمان زخم آکنه را افزایش می‌دهد و از بروز آکنه بیشتر جلوگیری می‌کند.
  • جوش شیرین: این ماده بیشتر خاصیت لایه برداری دارد و برای از بین بردن جای جوش مناسب است.
  • روغن زیتون: این روغن بر خلاف محصولات شیمیایی، منافذ پوست را مسدود نمی‌کند. مسدود شدن منافذ پوست، ‌ باعث ایجاد آکنه و جوش بیشتر می‌شود. اما روغن زیتون پوست را ترمیم کرده و شفاف خواهد کرد.
  • ماسک آواکادو: این میوه دارای ویتامین A و C  بوده و خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. همچنین وجود مقداری ویتامین E به مرطوب شدن پوست و کاهش زخم‌های سطحی کمک بزرگی می‌کند.
  • ژل عصاره پیاز: یک پیاز کوچک را رنده کرده و به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید. اگر به پیاز حساسیت دارید، این مورد را پیشنهاد نمی‌کنیم.
  • ترکیب زردچوبه با انواع مواد بالا نیز باعث شفافیت و رفع جوش‌های کوچک پوست می‌شود.
  • استفاده از ماسک‌های آماده که شامل ویتامین‌های A و E هستند نیز می‌تواند به بهبود لکه‌های به جا مانده کمک کند، منتها همواره مرغوب‌ترین نوع آن‌ها را تهیه کنید تا برای پوست شما حساسیت ایجاد نکنند.

برای مقابله با زخم آکنه رژیم غذایی سالم‌تری انتخاب کنید

درست است که پوست می‌تواند مواد را از منافذ خود جذب کند و استفاده از مواد ترمیمی و پاک‌کننده تأثیر مهمی بر منافذ آن می‌گذارد، اما رژیم غذایی، سبک زندگی، استرس و … نیز بر پوست شما تأثیر خواهد گذاشت. سعی کنید در طول روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. به جای چای و قهوه سیاه، از چای سبز استفاده کنید، چرا که خاصیت آنتی‌اکسیدان آن به تولید کلاژن کمک می‌کند. برای مقابله با زخم آکنه، در رژیم غذایی خود موادی را قرار دهید که شامل ویتامین‌های A، C و E باشند. روغن‌های گیاهی، اسفناج، انواع کلم، توت فرنگی، هویج، سبزی‌های برگ سبز و میوه‌های زرد شامل این ویتامین‌ها هستند.

 

مقابله با زخم و لکه‌های به جا مانده از آکنه می‌تواند خسته کننده باشد، پس همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. در مطالب بالا به موادی اشاره کردیم که از ایجاد آکنه و بازگشت آن جلوگیری می‌کنند، از آن‌ها استفاده کرده و پوست خود را همیشه تمیز نگه دارید. دوری از استرس، دست‌کاری نکردن جوش‌های پوستی و یک رژیم غذایی خوب، پوستی شاداب و لطیف را برای شما به ارمغان می‌آورند.

 

نوشته شده توسط : فاطمه

 

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟