آیا تونر نگرانی شما را در مورد پاکسازی منافذ پوست از بین می‌برند؟

آیا تونر نگرانی شما را در مورد پاکسازی منافذ پوست از بین می‌برند؟

تعداد برند‌های لوازم و مواد آرایشی و بهداشتی هر ساله در حال افزایش است که محصولات مختلفی را به بازار عرضه می‌کنند. مهم‌ترین مسئله در مورد مواد بهداشتی، آشنایی با تاثیرات آن‌ها بر پوست و مو است. اما متاسفانه بسیاری از افراد بدون آگاهی کافی از کارکرد مواد بهداشتی، یا تحت تاثیر تبلیغات اینترنتی، این مواد را تهیه کرده و استفاده می‌کنند و گاه دچار مشکلات پوستی می‌شوند. پس بهتر است قبل از خرید، از عملکرد محصول مورد نظر اطلاع کافی داشته باشید. در این مقاله توضیح مفصلی درباره تونر و عملکرد آن بر پوست ارائه خواهیم داد. پس با ما در وطن دراگ همراه شوید.

پوست و منافذ پوستی

همانطور که همه می‌دانیم پوست صورت دارای منافذ کوچکی است که در صورت باز بودن و دیده شدن، از شفافیت و زیبایی پوست می‌کاهند. این منافذ وظیفه دارند تا چربی ترشح شده از غدد چربی را از کنار فولیکول‌های مو به سطح پوست انتقال دهند و هر قدر پوست افراد چرب‌تر باشد، برای انتقال بهتر چربی این منافذ بازتر خواهند بود. در باز بودن منافذ پوست علل مختلفی نظیر: ژنتیک، پیری پوست، نور خورشید دخالت دارند. اما علت عمده آن که قابل کنترل نیز هست، میزان چربی و آلودگی سطح پوست است.

زمانی که این منافذ حاوی چربی با گرد و غبار، سلول‌های مرده، آلودگی‌ها و انواع کثیفی‌ها ترکیب شوند، روزنه‌های خروج چربی مسدود خواهند شد و به همین جهت پوست برای انتقال این مقدار زیاد چربی به سطح، منافذ خود را بازتر می‌کند. همین امر باعث ظاهر بد در پوست‌هایی با منافذ باز می‌شود. برای اینکه از مسدود ‌شدن مجاری خروج چربی و همچنین باز شدن بیش از حد منافذ جلوگیری کنید باید:

  • از شوینده مناسب استفاد کنید تا آلودگی‌ها و سلول‌های مرده از بین بروند
  • رژیم غذایی مناسب برای مراقبت از پوست داشته باشید
  • PH پوست خود را تنظیم کنید
  • رطوبت پوست را حفظ کنید
  • از کرم‌ها و شوینده‌های چربی‌دار استفاده نکنید
  • منافذ را با تونر و اسکراب ملایم تمیز کنید
  • در فواصل مشخص بخور انجام داده و لایه برداری کنید
  • از کرم ‌پودر‌ و آرایش غلیظ دوری کنید

باید توجه داشته باشید که منافذ باز پوست قابل درمان نیستند و تنها با رعایت نکات گفته شده می‌توانید آن‌ را کنترل کنید. همانطور که اشاره شد، استفاده از تونر‌ها یک مرحله روتین کنترل منافذ است. پس بیایید ببینیم این ماده چه عملکردی در سطح پوست دارد.

تونر چیست؟

 

تونر میزان ph پوست را تنظیم می کند
تونر میزان ph پوست را تنظیم می کند

در سطح پوست ما میکروب‌های مفیدی وجود دارند که از رشد میکروب‌های مضر جلوگیری می‌کنند. زمانی که  پوست توسط شوینده‌ها شسته می‌شود، این میکروب‌ها در معرض مواد ضدعفونی‌کننده مثل بتادین، الکل و غیره از بین می‌روند و میکروب‌های مضر که از محیط اطراف جذب پوست می‌شوند؛ باقی مانده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. و همین امر باعث بروز جوش‌ها و تشدید چربی پوست می‌شود. پس نتیجه می‌گیریم شستشو به تنهایی نمی‌تواند از پوست‌های چرب محافظت کند.

در اثر شستشو و استفاده از آب و شوینده،‌ پوست دچار عدم تعادل می‌شود و این عدم تعادل ممکن است سطح ph  پوست را بیش از حد اسیدی یا قلیایی کند. اینجا است که تونر‌ها به کمک پوست می‌آیند. این پاک کننده‌ها‌ ترکیبی هستند که میزان ph پوست را تنظیم می‌کنند و شرایطی به وجود می‌آورند که میکروب‌های مفید پوست بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. در ساخت تونر‌ها معمولا از عصاره گیاهانی مانند درخت چای، آلوئه ورا، چای سبز، بابونه، رزماری، گل رز، گل محمدی و غیره بهره می‌گیرند و کم‌تر از مواد شیمیایی برای ساخت تونر استفاده می‌شود.

تونر‌ها در انواع مختلف و توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شوند و برخی از شرکت‌ها خاصیت‌هایی درمانی به تونر‌های تولیدی خود اضافه می‌کنند. برای مثال تونر‌هایی با خاصیت تنظیم کننده‌ی چربی، ضد عفونی کنندگی و غیره. اما وظیفه اصلی تونر در این چهار مورد خلاصه می‌شود:

  1. پاک کردن آلودگی‌ها از منافذ پوست
  2. تنظیم ph پوست
  3. کوچک شدن منافذ در نتیجه پاکسازی آن‌ها
  4. آبرسانی با ایجاد عایق بر روی پوست و حفظ رطوبت آن

معمولا تونرهای مخصوص پوست‌های خشک و نرمال حاوی گلاب و بابونه هستند که خاصیت مرطوب‌کنندگی دارند. اما برای پوست‌های چرب، بخصوص پوست‌هایی مستعد جوش، وجود درصد کمی الکل در تونر‌ها می‌تواند خاصیت ضد باکتریایی داشته و به کاهش آکنه و چربی پوست کمک کند. البته قابل ذکر است، کسانی که پوست حساسی دارند، هرگز نباید از تونرهای حاوی الکل استفاده کنند.

روش استفاده از تونر

 

پس از پاک کردن آرایش از تونر استفاده کنید
پس از پاک کردن آرایش از تونر استفاده کنید

همانطور که اشاره کردیم تونر‌ها وظیفه پاکسازی منافذ و تنظیم ph پوست را بر عهده دارند. پس به نوعی به مرحله پاکسازی پوست مربوط می‌شوند. بهترین کار این است که پس از پاک کردن آرایش با پاک کننده‌های مخصوص، پوست را با آب سرد یا ولرم به همراه شوینده مناسب جنس پوستتان بشویید و با دستمال کاغذی خشک کنید. سعی کنید همیشه صورتتان را با دستمال یکبار مصرف خشک کنید تا حدالامکان از انتقال میکروب توسط حوله جلوگیری کنید. پس از این مرحله است که می‌توانید از پاک کننده‌ها استفاده کنید. پنبه یا پد مخصوص را به تونر آغشته کرده و به سطح پوست خود بمالید. و اجازه دهید خشک شود. تونر‌ها نیازی به آب کشی ندارند و باقی ماندن آن‌ها بر روی صورت باعث حفظ رطوبت پوستتان خواهد شد.

همانطور که دیدید تونر‌ها تاثیر خوبی در کنترل چربی پوست و بستن منافذ دارند. پس ممکن است در صورت حاد نبودن مشکل پوستتان، با استفاده روزانه از تونر، مشکل منافذ پوستی شما نیز حل شود. فراموش نکنید که تونر‌ها به تنهایی نمی‌توانند کمک کننده باشند و شما حتما باید روتین مشخصی برای حفاظت از پوست صورت خود داشته باشید. پاک کردن آرایش با محلول‌های مخصوص، شستشوی روزانه پوست از آلودگی‌ها با شوینده متناسب با جنس پوست، استفاده از تونر‌ها، استفاده از مرطوب کننده و آبرسان متناسب با جنس پوست و لایه برداری ملایم در فواصل زمانی مشخص اصلی‌ترین بخش‌های روتین محافظت از پوست هستند.

سخن آخر

همانطور که می‌دانید، پوست نیاز به شستشوی روزانه دارد، تا از ورود آلودگی‌ها به سطح‌های زیرین آن جلوگیری شود. برای این کار معمولا از شوینده‌های ژلی، فومی و صابونی استفاده می‌شود. تونر در پاکسازی و کنترل چربی پوست از طریق بستن منافذ نقش مهمی ایفا می‌کند.بهتر است حین خرید از ویژگی‌های محصول اطلاعات کافی کسب کنید.

لطفا سوالات و دیدگاه های خود را به اشتراک بگذارید.

همراه خانواده وطن دراگ باشید.

 

نوشته شده توسط : یگانه

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟