کدام ماسک برای پیشگیری از ویروس کرونا مناسب است؟

کدام ماسک برای پیشگیری از ویروس کرونا مناسب است؟

در ماه‌های گذشته مسئله  ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان مورد بحث و تحلیل بوده است بنابراین ما قصد داریم در این مقاله به بررسی یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری یعنی انواع ماسک بپردازیم  و یک بار برای همیشه تاثیر انواع ماسک و مصارف آن‌ها برای مقابله با کرونا را بررسی کنیم.

ماسک­ پزشکی و ماسک N95

ماسک تنفسی وسیله ای است که برای محافظت از افراد در برابر مواد خطرناک و زیان آور از جمله ذرات مانند گرد و غبار، دودها، بخارها و گازهای خطرناک طراحی شده اند. ماسک‌های تنفسی، گستره متنوعی از ماسک های یکبار مصرف ارزان قیمت گرفته تا ماسک های گران قیمت و چندبار مصرف مثل ماسک گاز را شامل می‌شوند. که در دو نوع اصلی ماسک‌ های پزشکی و ماسک ‌های N95 مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ماسک‌های پزشکی در یک مدل شامل ۲ لایه اسپان باند و ۱ لایه میانی ملت بلون و در مدلی دیگر شامل ۳ لایه پارچه SMS با گرماژ ۱۷ هستند. ماسک‌های N95  نیز در (دو نوع سوپاپ دار و بدون سوپاپ) شامل حداقل ۴ لایه که شامل اسپان باند، کربن اکتیو، ملت بلون و اسپان باند و در مدلی دیگر شامل حداقل ۵ لایه ی اسپان باند، ملت بلون، پارچه SMS، ملت بلون و اسپان باند تولید می شوند که همگی آن‌ها نیز مورد تایید اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی هستند. این ماسک‌ها باید به طور کامل روی صورت قرار بگیرند و به اصطلاح نشتی نداشته باشند و آزمون نشت بندی هر بار قبل از استفاده انجام شود. این ماسک ها فرد را در برابر گرد و غبار، میست، فیوم، و بیو آئروسول محافظت می‌کند.

 مدت زمان استفاده

مدت زمان استفاده از ماسک
مدت زمان استفاده از ماسک

تحقیقات حاکی از این است که ماسک های N95 حداقل ۹۵ درصد از ذرات معلق با اندازه ۰/۳ میکرون را حذف می‌کند و طبق نظر کارشناسان بهداشت، مدت استفاده از این ماسک ها نهایتا ۲۴ ساعت است و بعد از این مدت استفاده باید دور انداخته شوند.

اگر قصد استفاده به دفعات از ماسک‌ها را دارید، ماسک N95 را داخل یک زیپ کیپ یا کیسه کاغذی تمیز نگهداری کنید. البته توصیه می شود تنها ۵ بار از این گونه ماسک‌ها استفاده شود. ماسک‌های پارچه ای و سه لایه پزشکی نیز باید نهایتاً دو تا سه ساعت استفاده شده و بعد از این مدت بصورت بهداشتی دفع شوند.

تفاوت ماسک های دست ساز و نیمه اتومات و تمام اتومات

ساخت ماسک‌ها به صورت تمام اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک با استفاده از فناوری اولتراسونیک انجام می‌شود. فناوری اولتراسونیک امروز تازه ترین فناوری در جهان برای دوخت پارچه های مورد نیاز برای تولید ماسک محسوب می شود. ماسک های N95 به صورت نیمه اتوماتیک و با کمترین دخالت انسانی ساخته می شوند. لایه‌های اولیه به صورت رول های بزرگی روی دستگاه نصب شده و با استفاده از غلتک هایی برقی، به داخل دستگاه کشیده می شوند.

پس از پرس شدن پارچه ها و با استفاده از فناوری اولتراسونیک، هم‌زمان به صورت اتوماتیک دوخت و برش می خورد و به این صورت بدنه ماسک آماده می شود. همچنین روی این غلتک ها یک زائده اضافه ای قرار داده شده است که بتواند جای سوپاپ را روی بدنه ماسک ایجاد ‌کند. در نهایت با کمترین دخالت دست، با استفاده از نوع دیگری از ماشین‌های نیمه اتوماتیک، متعلقات ماسک مثل کش، گوشواره، سیم فلزی روی بینی و سوپاپ یا همان فیلتر را روی آن نصب می کنند.

پس از شیوع بیماری کرونا، ساخت ماسک‌ها به صورت خانگی و در طرح‌های مختلف نیز رواج پیدا کرد. توصیه شده که برای ساخت ماسک خانگی استفاده از یک لایه پارچه از جنس کتان (پنبه) به همراه یک لایه پارچه از جنس ابریشم طبیعی یا شیفون که نوعی ابریشم مصنوعی است، استفاده شود. کارایی ماسک‌هایی که با این نوع پارچه تهیه می شوند، ‌مشابه ماسک‌های N95 است. توجه داشته باشید که استفاده از پارچه‌های نامرغوب و تهیه و تولید این نوع ماسک ها در محیط‌ های آلوده نه تنها کمکی به بهبود شرایط نکرده و چه بسا اوضاع را وخیم‌تر خواهد کرد.

 تاثیر استفاده از ماسک در جلوگیری از کرونا

ماسک سایدا
ماسک سایدا

ویروس کرونا با دو راه قطرات تنفسی و تماس مستقیم انتقال می یابد. قطرات تنفسی زمانی‌ ایجاد می‌شود که فرد آلوده سرفه یا عطسه کند. هر شخصی که در تماس نزدیک (در فاصله یک تا دو متری) با فردی قرار بگیرد که علائم تنفسی مانند سرفه و عطسه را دارد، در خطر قرار گرفتن در معرض قطرات تنفسی عفونی بالقوه است. به بیان دیگر این قطرات ممکن است بر روی سطوحی که ویروس بر روی آن زنده می‌ماند، فرود آیند. بنابراین، محیط تا فاصله یک متری فرد آلوده، می‌تواند منبع انتقال ویروس باشد.

بنا به بیانه‌های سازمان بهداشت جهانی، استفاده از ماسک، یکی از اقدامات پیشگیرانه‌ است که می‌تواند شیوع بیماری‌های ویروسی تنفسی از جمله کرونا را محدود نماید؛ اما به خوبی نیز آگاهیم که استفاده از ماسک به تنهایی برای تامین سطح مناسبی از محافظت، کافی نیست و سایر اقدامات نیز باید اتخاذ شود. شست و شوی اصولی دست ها، ضد عفونی کردن محیط و اشیا پیرامون و رعایت نظافت شخصی نیز دیگر روش‌های مهم جلوگیری از بیماری کرونا محسوب می شوند.

استفاده‌های چند باره از ماسک هایی که باید در مدت کوتاه استفاده شده و دور انداخته شوند، حتما موجب ایجاد نوعی امنیت کاذب در ذهن ما شده و سلامت ما را به خطر خواهد انداخت. به خاطر داشته باشید که ماسک را به گونه‌ای روی صورت قرار دهید که تمام صورت از زیر چانه تا بالای بینی و زیر چشم‌ها را بپوشاند. سعی کنید لبه‌های کناری آن با صورت‌تان شکافی ایجاد نکند و تا حد ممکن، روی پوست صورتتان بچسبد. حتما ماسک را با استفاده از بندهای کنار آن جا به جا کنید و دست هایتان را مستقیما به پارچه ماسک نزنید مگر آنکه قبل و بعد از اسفاده از آن دست‌های خود را شسته و ضدعفونی کرده باشید.

 

نوشته شده توسط : فاطمه

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟