چگونه یک روتین مراقبت از پوست نتیجه بخش داشته باشم؟(قسمت اول)

چگونه یک روتین مراقبت از پوست نتیجه بخش داشته باشم؟

بدون شک حفظ سلامت و شادابی پوست اهمیت زیادی دارد و عادت های روزمره شما تأثیر زیادی روی آنچه که در آینه می بینید، دارند. اما این روزها نظرات فراوانی در مورد مراقبت از پوست وجود دارد، از نحوه مرطوب سازی گرفته تا نحوه محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش. در این مقاله از مجله وطن دراگ درباره ی روتین مراقبت از پوست که می تواند جوانی و شادابی را به پوست شما بازگرداند، صحبت می کنیم.

نکاتی که باید قبل از شروع، درباره ی مراقبت از پوست بدانیم

از بین همه ی سر و صداهایی که درباره ی مراقبت از پوست وجود دارد، سه قدم اصلی زیر باید در مراقبت روزانه شما قرار بگیرد.

  • پاک کردن و شستن صورت.
  • تونینگ یا ایجاد تعادل در پوست.
  • مرطوب کننده و نرم کننده پوست.

هدف از تمام روتین های مراقبت از پوست این است که پوست شما را به نحوی تنظیم کند که بهترین عملکرد را داشته باشد و مشکلات پوست را بهبود ببخشد. بنابراین، اجازه دهید این سه مرحله به جزء ثابتی از روتین مراقبت از پوست شما تبدیل شود تا باعث شادابی پوست و افزایش نشاط شما در طول روز شود.

به روتین مراقبت از پوست خود زمان دهید

دانش پشت محصولات مراقبت از پوست پیشرفت بسیاری کرده اما هنوز چیزی به عنوان درمان فوری وجود ندارد. به طور کلی، حداقل شش هفته، یک یا دو بار در روز باید از یک محصول استفاده کنید تا بتوانید تفاوت را مشاهده کنید.

به خاطر داشته باشید که محصولات مراقبت از پوست را باید به ترتیب زیر استفاده کنید:

  • پاک کننده
  • تونر(در صورت استفاده)
  • سرم
  • مرطوب کننده

پاک کردن و شست و شو صورت

 

پاک کننده ها و شست و شو صورت
پاک کننده ها و شست و شو صورت

شستن صورت اساسی ترین و ضروری ترین مرحله در تمام روتین های مراقبت از پوست می باشد. پوست ما هر روز با آلاینده های محیطی، آلودگی و سایر عوامل مخرب در تماس است. برای جلوگیری از گرفتگی منافذ، تیرگی و آکنه، دو بار در روز، صبح و شب پوست خود را با پاک کننده مناسب بشویید.

پاک کننده مناسب صورت خود را پیدا کنید

پاک کننده ای که دارای فرمول مناسب باشد، بدون این که روغن های ضروری و سالم پوست را از بین ببرد، پوست شما را تمیز می کند. می توانید برای انجام این کار را در کنار استفاده از انواع پاک کننده ها از اسکراب های لایه بردار هفته ای یک بار کمک بگیرید. توجه کنید که باید از موادی که پوسته گردو خرد شده یا مواد ساینده دارند، اجتناب کنید. در جدول زیر پاک کننده مناسب برای هر پوست و نحوه عملکرد آن را مشخص کردیم:

پاک کننده مناسب برای هر پوست
پاک کننده مناسب برای هر پوست

منظور از غیر کمدوژنیک دقیقاً چیست؟

این اصطلاح برروی اکثر برچسب های محصولات و پاک کننده ها وجود دارد و توسط متخصصان مراقبت از پوست استفاده می شود اما همیشه با زبانی ساده و شفاف تعریف نمی شود. در اینجا یک توضیح ساده وجود دارد: اگر کالایی ادعا می کند غیر کمدوژنیک است، به این معنی است که نباید منافذ پوست را مسدود کند یا باعث آکنه، انسداد پوست، انسداد غدد یا تحریک فولیکول مو شود. این ادعا توسط سازمان غذا و دارو F.D.A تایید نشده است و بسیاری از شرکت ها با آزمایشات داخلی خود تعیین می کنند که آیا یک محصول غیر کمدوژنیک است یا خیر.

ایجاد تعادل و مراقبت از پوست با تونر

در گذشته تونر یک محصول حاوی الکل بود که برای خشک کردن پوست چرب و از بین بردن آلودگی های باقی مانده پس از تمیز کردن استفاده می شد اما فرمول های تونر، تکامل یافته اند. امروزه تونرها مواد مغذی را به بدن می رسانند و به سایر محصولات موجود در روتین مراقبت از پوست شما کمک می کنند تا جذب بهتری داشته باشند و ph پوست شما را بهبود می بخشند.

انواع تونر

تونرهای حاوی اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی که برای از بین بردن آرام سلول های مرده پوست مفید بوده، می توانند منافذ پوست را مسدود کنند، پوست آسیب دیده از آفتاب را بهبود ببخشند و تیرگی پوست را به حداقل می رسانند.

تونرهای حاوی اسید هیالورونیک که برای تقویت آبرسانی پوست، درمان چین و چروک صورت و خطوط ریز اطراف چشم مفید می باشند.

تونرهای حاوی گلاب و چای سبز که دارای خاصیت ضد التهابی بوده و به کاهش قرمزی پوست کمک می کنند.

تونرهای حاوی ویتامین E و C  که با رادیکال های آزاد که باعث پیری پوست می شوند، مقابله می کنند.

روش استفاده از تونر

تونرها باید بعد از پاکسازی پوست و قبل از استفاده از هر محصول مراقبتی دیگری استفاده شوند. معمولا مقداری از تونر را برروی پد پنبه ای می ریزند و با آن صورت را تمیز می کنند اما این روش در نهایت باعث می شود که مقدار زیادی از تونر خود را هدر بدهید.

استفاده از تونر با دست تمیز، کارآمدترین روش است. فقط چند قطره در کف دست خود بریزید، سپس با دست پوست خود را ماساژ دهید. انواع تونر را می توان صبح و شب استفاده کرد، اما بهتر است تونرهایی که حاوی اسیدهای لایه بردار هستند را فقط شب ها یا یک روز در میان استفاده کنید.

مراقبت از پوست با سرم ها

 

مراقبت از پوست با سرم ها
مراقبت از پوست با سرم ها

به زبان ساده، سرم ها متحدهای پوستی قدرتمندی هستند. این اکسیرها که حاوی مواد مفید بسیاری می باشند، می توانند تعدادی از مشکلات، از لکه های تیره گرفته تا چین و چروک را درمان کنند. حتی اگر مشکل خاصی نداشته باشید، به یک سرم آنتی اکسیدان برای محافظت از پوست خود در برابر آسیب های روزانه (آلودگی هوا، رادیکال های آزاد، لوازم آرایش و…) احتیاج دارید.

انواع سرم

در حالی که انتخاب های بیشماری برای سرم ها وجود دارد، وطن دراگ در ادامه انواع مختلف سرم ها را با توجه به نوع مشکل پوستی دسته بندی و معرفی کرده است :

سرم های حاوی اسید هیالورونیک که برای جلوگیری از هیدراتاسیون (خشکی پوست) و تقویت عملکرد لایه بالایی پوست مفید بوده و به جذب رطوبت کمک می کنند.

سرم های حاوی ویتامین C که به روشن شدن پوست مات و کاهش لکه های تیره کمک می کنند.

سرم های حاوی رتینول، ویتامین B3، پپتیدها که به تحریک پوست برای تولید کلاژن، الاستین و پروتئین هایی که در جلوگیری از افتادگی پوست مفید هستند،کمک می کنند.

سرم های حاوی گوگرد کلوئیدی، نیاسینامید که برای کاهش قرمزی، تحریک و التهاب پوست مفید هستند و با خاصیت ضد میکروبی خود باعث بهبود آکنه می شوند.

می توانم به صورت همزمان از سرم های متفاوت استفاده کنم؟

اگر چند مشکل پوستی داشته باشید، ممکن است بخواهید از چند محصول متفاوت به صورت همزمان استفاده کنید. در این صورت پزشکان توصیه می کنند که مناطق مختلف با مشکلات متفاوت را با محصولات مناسب آن، درمان کنید. فقط کافی است هر ترکیب را مطابق با دستور متخصص پوست خود انجام دهید تا از واکنش های احتمالی جلوگیری کنید.

برای صرفه جویی در وقت، سعی نکنید سرم را با مرطوب کننده خود مخلوط کنید چون توانایی جذب موثر سرم را کاهش می دهد. هر محصول باید جداگانه استفاده شود.

روش استفاده از سرم ها در روتین مراقبت از پوست

همه سرم ها دارای طریقه ی مصرف یکسان نیستند و برای ترکیبات متفاوت، روش های مصرف متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال: بهتر است سرم های حاوی آنتی اکسیدان را در طول روز استفاده کنید، زیرا آن ها از پوست شما در برابر آسیب های محیطی به خوبی محافظت می کنند به خصوص که اکثر افراد، به اندازه کافی از ضد آفتاب استفاده نمی کنند. با این وجود بعضی از سرم ها هنگام شب عملکرد بهتری دارند. به عنوان مثال: رتینول ها در برابر آفتاب پایدار نیستند و در صورت استفاده در روز تخریب می شوند. در عکس زیر طریقه ی مصرف هر سرم مطابق با ترکیبات آن مشخص شده است.

افزایش لطافت پوست با مرطوب کننده ها

 

افزایش لطافت پوست با مرطوب کننده ها
افزایش لطافت پوست با مرطوب کننده ها

پوست به طور طبیعی نمی تواند رطوبت را در خود نگه دارد و فعالیت های روزمره مانند شست و شو، می تواند باعث کاهش رطوبت در سطح پوست شود. اساسی ترین عملکرد یک مرطوب کننده آبرسانی و لطافت پوست است. اساساً مرطوب کننده ها به جلوگیری از اتلاف آب از طریق لایه های خارجی پوست کمک می کنند. آن ها همچنین از روغن های طبیعی پوست و سایر عناصر سازنده پوست مانند سرامیدها محافظت می کنند. مرطوب کننده ها یکی از محصولاتی هستند که پزشکان توصیه می کنند برای انواع پوست، در تمام طول سال استفاده شود.

نحوه انتخاب مرطوب کننده

همه به رطوبت نیاز دارند، اما بافت مرطوب کننده شما بسته به نوع پوست شما متفاوت خواهد بود. در جدول زیر مرطوب کننده مناسب برای هر پوست را معرفی کرده ایم.

مرطوب کننده مناسب برای هر پوست
مرطوب کننده مناسب برای هر پوست

سخن آخر

جدا از ترتیب استفاده محصولات مراقبت از پوست ، برخی از کارشناسان معتقدند که در نظر گرفتن مدت زمانی که پوست برای جذب محصولات نیاز دارد بسیار مهم است. این درسته که اغلب ما برای رسیدن به هدف عجله داریم اما این همیشه امکان پذیر نیست. پس بهتر است برای حفظ سلامت پوست خود صبور باشید و به یاد داشته باشید که شما بی نظیر هستید و هیچ کس دیگری پوست شما را ندارد، پس آنچه برای پوست شما مفید است را پیدا کنید و همیشه با پوست خود مهربان باشید.

یک لحظه لطفا

در این مقاله از مجله وطن دراگ درباره ی گام اول روتین مراقبت از پوست صحبت کردیم اما اگر می خواهید با گام دوم آن آشنا شوید و یا در مورد انواع روش های مراقبت از پوست، سوال دارید؛ می توانید قسمت دوم مقاله را در سایت وطن دراگ بخوانید.

آنچه در قسمت دوم این مقاله خواهید خواند: 

  • رمزگشایی از فرمول های ضد آفتاب
  • آیا می توانید بدون کرم دور چشم زنده بمانید؟!
  • کرم شب یا کرم روز؛ مسئله این است!
  • آیا ماسک های صورت ارزش این همه تبلیغات را دارند؟
  • روغن تراپی چیست؟
  • وقتی پوست من تحریک می شود چه کاری می توانم انجام دهم؟
  • خوب زندگی کنید

این روزها انواع محصولات مراقبتی با برندهای مختلف در بازار موجود می باشد که می تواند باعث سردرگمی شما شود. اگر محصولی توانسته به شما در حفظ سلامت پوست تان کمک کند، لطفا آن را در بخش دیدگاه ها، معرفی کنید.

نوشته شده توسط : نرگس

منبع : وب سایت The New York Times

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟