با موارد مصرف انواع آنتی بیوتیک ها و عوارض آن ها آشنا شوید

با موارد مصرف انواع آنتی بیوتیک ها و عوارض آن ها آشنا شوید

 در مورد انواع آنتی بیوتیک ها و موارد مصرف آن چه می دانید؟ آیا با طریقه مصرف این داروها آشنایی دارید؟ در این مقاله همراه ما باشید تا با موارد مصرف انواع آنتی بیوتیک ها و عوارض آن ها آشنا شوید.

آنتی بیوتیک یا آنتی باکتریال به نوعی از قرص گفته می‎شود که روند رشد باکتری ها را در بدن آرام و یا مختل می‎کند. این نوع از قرص ها دارای طیف وسیعی بوده که هر یک برای درمان بیماری های عفونی، استفاده می شود.

زمانی که یکی از انواع باکتری ها وارد بدن شما می شود، قبل از اینکه علائم بیماری شروع شده و یا باکتری تکثیر پیدا کند، بدن آن را به عنوان یک عامل خارجی مزاحم شناخته و با استفاده از گلبول های سفید باکتری را از بین می برد. اما گاهی اوقات ، تعداد باکتری های مضر بیش از حد بوده و سیستم ایمنی بدن نمی تواند با همه آن ها مبارزه کند. به همین سبب شما برای جلوگیری از پیشرفت بیماری، باید از انواع آنتی بیوتیک ها استفاده نمایید.

اولین آنتی بیوتیک، پنی سیلین است و داروهایی مانند آمپی سیلین، آموکسی سیلین و پنی سیلین G که مبتنی بر آنتی بیوتیک هستند نیز برای درمان طیف وسیعی از عفونت‎ها مورد استفاده قرار می گیرند.

مهمترین نکته ای که در رابطه با انواع آنتی بیوتیک ها باید بدانید این است که این نوع قرص ها تنها برای درمان باکترهای مضر مؤثر واقع می شوند، نه بیماریی هایی که به دلیل عفونت های ویروسی شکل گرفته اند. بنابراین از این دارو نمی توانید برای درمان سرماخوردگی ، آنفولانزا و بیشتر سرفه ها استفاده کنید.

مکانیسم عملکرد انواع آنتی بیوتیک ها

 

مکانیسم عملکرد انواع آنتی بیوتیک ها
انواع آنتی بیوتیک ها

 

انواع مختلفی آنتی بیوتیک وجود دارد که به یکی از دو روش زیر کار می کنند:

  • در حالت اول آنتی بیوتیک ضد باکتریایی مانند پنی سیلین باکتری ها را بطور کامل نابود می کند، در واقع با از بین بردن دیواره سلول باکتری و یا محتوای داخلی سلول، آن را کاملا ناپدید می کند.
  • اما حالت دوم مربوط به زمانی می شود که آنتی بیوتیک قادر به کشتن باکتری نبوده؛ بلکه تنها روند رشد را کند می کند.

نحوه مصرف انواع آنتی بیوتیک ها

یکی از نگرانی های اصلی در جهان، نحوه مصرف انواع آنتی بیوتیک ها توسط افراد است. پزشکان معتقدند اگر در میزان مصرف آنتی بیوتیک زیاده روی شود، نه تنها مؤثر نبوده بلکه باعث مقاومت عفونت های باکتریایی در برابر دارو می شود. چرا که باکتری به مرور زمان می تواند سیستم دفاعی خود را بهبود ببخشد و در برابر دارو مقاومت کند. بنابراین، در صورتی که قصد مصرف یکی از انواع آنتی بیوتیک ها را دارید، بهتر است که بر اساس دستور پزشک عمل کنید.

البته، نگرانی در مورد مقاومت دارویی در کشورهایی نظیر ایران بسیار بیشتر است؛ در ایران برای خرید و مصرف بسیاری از آنتی بیوتیک ها نیازی به تجویز پزشک نیست. همین مسئله موجب افزایش خودسرانه مصرف دارو و در نتیجه مقاومت دارویی می شود.

نحوه مصرف

  • بهتر است برخی از انواع آنتی بیوتیک ها بعد از غذا مصرف شوند.
  • از مصرف آنتی بیوتیک ها با آب میوه، شیر و…پرهیز کنید.
  • مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها با معده خالی اثر گزاری بیشتری دارند.

موارد مصرف آنتی بیوتیک ها

همان طور که در ابتدا بیان کردیم، از  آنتی بیوتیک ها تنها برای درمان عفونت های باکتریایی می توان استفاده کرد و نه عفونت های ویروسی. به همین جهت، قبل از اینکه نسبت به مصرف این نوع دارو اقدام کنید، بهتر است دلیل عفونت را شناسایی کرده و سپس داروهای مناسب را مصرف کنید.

به طور کلی، آنچه که باعث شکل‌گیری بسیاری از بیماری های تنفسی می شود، ویروس های عفونی هستند که آنتی بیوتیک برای درمان آن ها مؤثر نیست. بنابراین در صورتی که سرما خورده اید و یا آنفولانزا گرفته اید، نمی توانید از آنتی بیوتیک برای درمان خود استفاده کنید.

یکی دیگر از موارد مصرف آنتی بیوتیک ، پیشگیری از ابتلا به یک بیماری خاص است. در این حالت، تنها پزشک قادر به تجویز داروی مناسب خواهد بود. به عنوان مثال، زمانی که فردی قصد انجام یک عمل جراحی را دارد، باید برخی از انواع آنتی بیوتیک ها را مصرف کند تا در حین عمل، سلامت جسمانی‌ وی در سطح خوبی قرار داشته باشد.

مضرات انواع آنتی بیوتیک

 

مضرات انواع آنتی بیوتیک
مضرات انواع آنتی بیوتیک

 

انواع آنتی بیوتیک ها نیز درست مانند هر داروی دیگر، اگر به درستی مصرف نشوند، دارای عوارض جانبی خواهد بود. برخی از شایع‌ترین عوارض جانبی این نوع دارو عبارت است از:

  • اسهال
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ناراحتی معده
  • عفونت های قارچی دهان
  • عفونت دستگاه گوارش
  • عفونت مهبل (واژن)

البته برخی دیگر از عوارض جانبی این دارو که کمتر دیده می شوند، عبارت هستند از:

  • تشکیل سنگ کلیه ، هنگام مصرف سولفونامیدها
  • لخته شدن غیر طبیعی خون هنگام مصرف برخی سفالوسپورین ها
  • حساسیت به نور خورشید هنگام مصرف تتراسایکلین ها
  • اختلالات خونی هنگام مصرف تری متیوپریم
  • ناشنوایی هنگام مصرف اریترومایسین و آمینوگلیکوزیدها
  • برخی از افراد به ویژه افراد مسن ممکن است التهاب روده را تجربه کنند که این امر می تواند منجر به اسهال شدید و خونین شود.
  • ممکن است برخی از افراد نسبت به یکی از انواع آنتی بیوتیک ها ، به ویژه پنی سیلین، واکنش آلرژیک داشته باشند. عوارض جانبی ممکن است خود را بصورت تورم زبان ، صورت و یا مشکل در تنفس نشان دهند. به خاطر داشته باشید که این نوع عارضه، می تواند سریعاً و یا با کمی تأخیر خود را بروز دهد.

جمع بندی

از انواع آنتی بیوتیک ها می توان برای درمان بیماری هایی استفاده کرد که ناشی از باکتری هستند و نه ویروس. به همین خاطر قبل از مصرف آنتی بیوتیک ابتدا باید دلیل بیماری شناخته شود چرا که در غیر این صورت مقاومت دارویی ایجاد شده و در نتیجه به مرور زمان باکتری در بدن مقاوم شده و به سختی از بین می رود. علاوه بر این به دلیل عوارض جانبی این دارو که شامل اسهال،درد معده و حالت تهوع است، از مصرف خودسرانه این دارو باید پرهیز کرد.

 

نوشته شده توسط : محمد

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟