چرا زایمان زودرس اتفاق می افتد؟

چرا زایمان زودرس اتفاق می افتد؟

بر اساس آمار جهانی، نرخ زایمان زودرس یا پره ترم در سراسر جهان رو به افزایش است. به طور کلی، زایمان زودرس زمانی اتفاق می افتد که نوزاد زودتر از هفته ۳۷ام به دنیا می آید. در این مقاله همراه ما باشید تا با علائم هشدار زایمان زودرس و روش ‎های جلوگیری از آن آشنا شوید.

دلایل زایمان زودرس چیست؟

با وجود پیشرفت ‎هایی که در علم پزشکی ایجاد شده است، هنوز هم دلایل پره ترم یا زایمان پیش از موعد به طور دقیق مشخص نشده است. با این وجود دلایل این پدیده را می توان در ۳ دسته کلی زیر قرار داد:

  1. زمانی که کیسه آب مادر پاره می شود.
  2. زمانی که زایمان به خودی خود اتفاق می افتد.
  3. زمانی که دکتر به این نتیجه می رسد که برای حفظ سلامتی مادر و نوزاد، زایمان باید زودتر انجام شود.

در ادامه برای اینکه ما بررسی دقیق تر و بهتری روی این مسئله داشته باشیم، دو دسته اول را در یک دسته به نام “زایمان زودرس خودبخودی” قرار می دهیم و به بررسی هر کدام می پردازیم.

زایمان زودرس خودبخودی

زایمان همیشه به عنوان یکی از پیچیده ترین فرآیندهای پزشکی در نظر گرفته می شود که معمولا غیر قابل پیش بینی است. اما زایمان زودرس از آن دسته از زایمان هایی است که زودتر از وقت معمول ایجاد شده به گونه ای که پزشکان قادر به توقف فرآیند زایمان نیستند. بر اساس آمار موجود، زایمان زودرس خودبخودی حدود دو سوم از آمار کلی زایمان های زودرس را به خود اختصاص داده که رقم بالایی است.

همان طور که گفته شد، این حالت از زایمان مربوط به زمانی است، که عضلات مانند هنگامی که زمان زایمان فرا رسیده است منقبض می شوند و یا کیسه آب مادر پاره می شود. وقتی که کیسه آب مادر زودتر از هفته ۳۷ام زایمان پاره شود، اصطلاحا PPROM یا پارگی زودرس غشاها اتفاق افتاده است. با وجود اینکه هنوز دلیل مشخصی برای ایجاد این مشکل یافت نشده است، اما برخی از رایج ترین مواردی که احتمالا نقش موثری در این نوع زایمان دارند، عبارت هستند از:

عفونت

در میان انواع زایمان های زودرسی که اتفاق می افتد، عفونت یکی از رایج ترین مواردی است که در میان مادران مشاهده می شود. بنابراین هر نوع عفونتی که در بدن مادر وجود داشته باشد، مانند عفونت دهان (مانند بیماری لثه)، مهبل، رحم، کلیه و … احتمال زایمان به این شکل را افزایش می دهد.

مشکلات دهانه رحم

در صورتی که دهانه رحم کوتاه باشد، احتمال اینکه مادر دچار پره ترم شود وجود دارد. خصوصا اگر علائم هشدار زایمان زودرس در وی مشاهده شود.

استعمال دخانیات

 

مصرف دخانیات احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد
مصرف دخانیات احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد

مصرف دخانیات از هر نوعی که باشد احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد. چرا که نیکوتین باعث انقباض عروق خونی در رحم شده که می تواند مانع از رسیدن مواد مغذی و اکسیژن به کودک شود و باعث می شود که زایمان زودرس رخ دهد.

بارداری چند قلو

مادرانی که چند قلو باردار هستند معمولا به دلیل افزایش فشار خونی که تجربه می کنند، بیشتر دچار این مشکل می شوند. مسلما هرچه تعداد بچه ها بیشتر باشد، این خطر نیز بیشتر است.

ژنتیک: اگر مادر یا خواهرتان تجربه زایمان زودرس داشته اند، احتمالا شما هم این مسئله را تجربه خواهید کرد!

زایمان زودرس از نظر پزشکی

دوران بارداری معمولا با خطراتی همراه است که در برخی موارد برای مادران خیلی جدی شده و سریعا باید برطرف شود. در این شرایط معمولا یکی از تصمیماتی که پزشکان می گیرند این است که هرچه سریعتر نوزاد را به دنیا بیاورند تا از صدمه دیدن مادر و نوزاد جلوگیری کنند.

پره اکلامپسی

پره اکلامپسی یک وضعیت تهدید کننده سلامت مادر است که باعث بالا رفتن فشار خون و پروتئین در ادرار می شود که البته در موارد حساس باعث ایجاد تشنج و مرگ شخص نیز می شود. داروی جلوگیری از زایمان زودرس در این شرایط می تواند کمک کننده باشد اما به دنیا آوردن نوزاد راه حل بهتری است.

رشد ضعیف جنین

دلایل زیادی باعث می شود که کودک درون رحم به خوبی رشد نکند. مشکلات جفت ، عفونت های خاص یا ناهنجاری های ژنتیکی در نوزاد، همه این ‎ها می توانند باعث شوند که کودک محدودیت رشد داخل رحمی داشته باشد (IUGR).

سقط جفت

برخی مواقع، جفت زودتر از موعود از نوزاد جدا شده و در نتیجه باعث خونریزی در مادر و تولد زودهنگام می شود.

علائم و نشانه های زایمان زودرس

اگر احساس می کنید که بنا به برخی از دلایل گفته شده احتمال دارد که دچار این مشکل در دوران بارداری خود شوید، بهتر است که با نشانه های آن نیز آشنایی داشته باشید.

  • هر ۱۰ دقیقه ۱ بار یا بیشتر شکم شما منقبض شده درست مانند مشت زدن
  • تغییر در ترشحات واژن. افزایش قابل توجه میزان ترشحات یا خونریزی از مهبل.
  • احساس فشار در لگن به گونه ای که احساس کنید نوزاد در حال خارج شدن و افتادن است.
  • احساس درد در ناحیه کمر
  • درست کار نکردن شکم (اسهال و یا یوبوست)

در صورتی که این علائم قبل از هفته ۳۷ام پدیدار شوند، به احتمال زیاد شما یک زایمان زودرس در پیش خواهید داشت. چرا که بر اساس آمار حدود ۷۰ درصد از این نوع تولدها درهفته  ۳۶ یا ۳۷ام اتفاق می افتند. با این وجود اگر بعد از هفته ۳۷ام باز هم علائم هشدار دهنده آن را داشتید، سریعا خود را به پزشک یا یک مرکز درمانی برسانید.

روش های جلوگیری از زایمان زودرس

شاید جلوگیری از زایمان زودرس به صورت قطعی امکان پذیر نباشد اما شما می توانید برای کاهش احتمال آن قدم هایی بردارید.

سعی کنید استرس خود را کاهش دهید.روزهای بارداری خود را در آرامش و سکوت طی کنید و در صورت نیاز، از دیگران کمک بخواهید.

تحقیقات نشان داده که بین بیماری لثه و زایمان زودرس رابطه ی مستقیم وجود دارد، بنابراین روزانه دندان های خود را مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید.

یکی از روش های بررسی احتمال زایمان زودرس، اندازه گیری طول دهانه رحم با استفاده از سونوگرافی واژن است که می تواند به شما در پیش بینی احتمال خطر این نوع از زایمان کمک کند.همچنین درمان هورمونی به نام پروژسترون می تواند از بروز آن در برخی از خانم ها جلوگیری کند.

نتیجه گیری

زایمان زودرس یا پره ترم بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود که برخی از آن ها پزشکی و برخی دیگر دلایل خود به خودی هستند. در صورتی که احتمال می دهید بنا به دلایل گفته شده، نشانه های آن را در خود مشاهده می کنید یا احتمال دارد دچار این مشکل شوید ، حتما با پزشکتان مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که زایمان زودرس به معنای از دست رفتن نوزاد نیست. پس در صورتی که دچار این نوع زایمان شدید امید خود را از دست ندهید.

 

نوشته شده توسط : گلشید

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟