نیازهای عاطفی سالمندان را فراموش نکنیم

نیازهای عاطفی سالمندان را فراموش نکنیم

همه ما در خانواده یا فامیل افراد سالمندی داریم که برای مان عزیزند و دوستشان داریم. با این حال شاید ندانیم چطور باید با آن‌ها برخورد کنیم، چطور دوست داشتن مان را به آن‌ها ابراز کنیم و یا نیازهایشان را برطرف کنیم طوری که به غرورشان لطمه وارد نشود.وقتی از دوران سالمندی صحبت می‌کنیم معمولاً به یاد از دست دادن عملکردهای بدن می‌افتیم. به یاد زمانی می‌افتیم که بینایی ما ضعیف شده و نمی‌توانیم جایی را خوب ببینیم یا آن‌قدر پاهای مان ضعیف‌اند که برای راه رفتن به کمک نیاز داریم. اما آنچه در این میان معمولاً فراموش می‌کنیم، احساس پوچی که پیری با خود به همراه دارد. اگر سالمندتان را دوست دارید، پس توجه داشته باشید که نیازهای عاطفی سالمندان بیشتر از نیازهای جسمی آن ها  اهمیت دارند.

نیازهای عاطفی سالمندان

نیازهای عاطفی شاید برای مان یک عبارت مبهم باشد. منظور از نیازهای عاطفی سالمندان چیست؟ یا بهتر بگوییم، سالمندان از نظر عاطفی چه نیازهایی دارند؟

احساس امنیت

بیشتر افراد سالخورده نسبت به یک شخص میانسال آسیب‌پذیرتر هستند و این سبب می‌شود که آن‌ها با اضطراب بیشتری زندگی کنند. اینکه شما از نظر جسمی و روحی احساس امنیت را برای افراد سالمند تأمین نمایید بسیار اهمیت دارد. امنیت هم شامل امنیت محیط اطراف و هم امنیت خانه است. مثلاً می‌توانید با تعبیه دزدگیر، آلارم اطلاع‌رسانی برای مواقعی که سلامتی آن ها در خطر است  و مواردی از این دست، امنیتشان را تأمین کنید.

خودمختاری و کنترل

با اینکه سالمندان ممکن است ناتوان شده باشند و برای انجام برخی کارها نیاز به کمک داشته باشند؛ اما همچنان دوست دارند استقلالشان را حفظ نمایند. آن‌ها باید حس کنند که بر زندگی خودشان کنترل دارند. آن ها را در انجام کارهایی که خودشان قادر به انجام شان هستند آزاد بگذارید. انجام کارهای ساده روزانه می‌تواند به آن‌ها حس استقلال و خودمختاری داده و آن‌ها را خوشحال کند.

توجه یکی ازمهم ترین نیازهای عاطفی سالمندان

 

سالمندان زمانی احساس خوشبختی می‌کنند که به آن ها بها داده شود.

 

توجه و احساس اینکه دیگران به ما توجه دارند یکی از نیازهای اساسی هر انسانی در هر سنی است. ما معمولاً در جوانی یا کودکی این توجه را به مقدار کافی از اطرافیان مان دریافت می‌کنیم؛ اما سالمندان وقتی در جمعی قرار می‌گیرند، معمولاً اکثریت جمع جوان‌ها هستند و آن‌ها نیز بیشتر وقت خود را با یکدیگر می‌گذرانند. سالمندان را در این جمع‌ها تنها نگذارید. سالمندان زمانی احساس خوشبختی می‌کنند که به آن ها بها داده شود.

ارتباط احساسی

بسیاری از افراد سالخورده دوست دارند ارتباط عاطفی خود را با دیگران قطع کنند، چرا که احساس بی‌ارزشی می‌کنند. در این راستا اطرافیان سالمندان باید اقدامات لازم برای اصلاح روابط عاطفی را انجام دهند و سالمندان را برای انجام آن تشویق کنند.

رفع احساس گناه

سالمندانی که به همراه فرزندان خود زندگی می‌کنند و از لحاظ مالی به آن‌ها وابسته هستند از اینکه ممکن است به زندگی فرزندان خود آسیب بزنند، احساس گناه می‌کنند.

متقابلاً اطرافیان سالمندانی که نیاز به مراقبت دارند نیز ممکن است از اینکه از ارائه خدمات و مراقبت‌های ویژه به سالمند خود کوتاهی کنند احساس گناه کنند.

اگر چنین نشانه‌هایی در رابطه پدیدار شد، با سالمند صحبت کنید و به آن‌ها نشان دهید که چنین احساساتی کاملاً غیر واقعی است و تا زمانی که به مراقبت احتیاج دارند با آن‌ها خواهید ماند.

احساس تعلق

افراد سالخورده‌ وقتی فعالیت‌های اجتماعی دارند خوشحال‌ترند و بیشتر احساس خوشبختی می‌کنند. فعالیت در جامعه به آن‌ها احساس تعلق و لذت می‌دهد و همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا با افراد همفکر معاشرت کرده و تبادل نظر نمایند.

بهتر است در محله خودتان جستجو کنید تا اگر انجمن افراد مسن در آن منطقه وجود دارد آن ها را به عضویت انجمن در آورید.

آشنایی با افراد جدید

افراد مسن نیز درست مثل افراد نوجوان و میانسال، به دوستی و محبت احتیاج دارند تا بتوانند زندگی شادی داشته باشند. به افراد سالمند شانس آشنا شدن با افراد جدید را بدهید. بگذارید با گروه‌های هم‌سن خود معاشرت داشته باشند.

رعایت حریم خصوص یکی از مهمترین نیازهای عاطفی سالمندان

افراد مسن نیز درست مثل بقیه مردم خواهان حریم خصوصی هستند. به حریم خصوصی آن‌ها احترام بگذارید و به آن‌ها این حس را بدهید که حریم خصوصی‌شان موردقبول و احترام واقع می‌شود.

در بسیاری موارد دادن فضای خلوت تنها چیزی است که شما می‌توانید برای آن‌ها فراهم کنید تا با شرایط کنار بیایند.

حس لیاقت

با افزایش سن، حفظ احساس شایستگی در افراد مسن سخت می‌شود. راه حل این است که این حس را ذره ذره به آن‌ها القا کنیم.

در این راستا بهتر است که در مورد دستاوردهای زندگی‌شان صحبت کنید.

هدف برای زیستن

اغلب سالمندان ایمان خود را در دوران سالمندی از دست داده و احساس می‌کنند زندگی برایشان بی‌معنی شده است. اطرافیان فرد سالمند باید مراقب این احساسات باشند. نشانه‌های آن احساس تنهایی شدید یا افسردگی است. باید برای سالمند این هدف را توجیه کرد که همواره هدفی در هر مقطعی برای بشر در زندگی وجود دارد و تنها نوع آن تغییر می‌کند.

روش‌های رفع نیازهای عاطفی سالمندان

حال که نیازهای سالمندان را تشریح کردیم و مشکلات عاطفی آن‌ها را درک کردیم، باید ببنیم چطور می‌توان این نیازها را رفع کرد.

مهم‌ترین نیاز بشر داشتن روابط اجتماعی است

 

شخص مسن را برای کارهای داوطلبانه‌ای که به آن‌ها علاقه دارد تشویق کنید.

 

پیری یک دوره تنهایی و منزوی گونه است.بهترین روش برای برطرف کردن مشکلات عاطفی اشخاصی که دوستشان داریم، تقویت روابط اجتماعی و برقراری ارتباط با اوست.

باید خاطرنشان کرد که یکی دیگر از راه‌های کمک‌کننده می‌تواند این باشد که شخص مسن را برای کارهای داوطلبانه‌ای که به آن‌ها علاقه دارد تشویق کنید. ارتباط خود را با آن‌ها قطع نکنید تماس منظم یا حتی یک نامه می‌تواند آن‌ها را خوشحال کند.

با اهدای یک حیوان خانگی به یک شخص مسن چیزی را به او هدیه می‌دهید که می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند و حال روحی او را بهتر نماید.

کارهای موردعلاقه‌شان را در لیست فعالیت‌های روزانه آن‌ها قرار داده و از آن ها بخواهید که راجع به امور موردعلاقه‌شان با شما وارد صحبت شوند.

به نیازهایشان توجه کنید و فقط همان‌ها را رفع کنید. نه بیشتر!

افراد پیر به دلیل ناتوانی جسمی دیگر نمی‌توانند رانندگی کنند. یکی از راه‌های برطرف کردن نیازهای روانی آن‌ها این است که وسیله حمل و نقل برای رساندن آن‌ها به مکان‌های مقدس، فروشگاه‌های مواد غذای ، سالن‌های زیبایی و یا حتی خانه‌های دوستانشان فراهم نمایید.

سعی نکنید کارهایی را که قادر به انجام آن هستند شما به عهده بگیرید. اجازه دهید تا حس استقلال خود را حفظ نمایند و دائماً محتاج دیگران نباشند. در غیر این صورت خود را به صورت فردی به درد نخور خواهند دید که قادر به انجام هیچ کاری نیست.

در پایان باید بگوییم که افراد سالخورده به‌ واسطه شرایط سنی زودرنج می‌شوند و باید به آن‌ها و نیازهایشان توجه ویژه داشت.

 

نوشته شده توسط : مریم

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟