با روش های خانگی درمان سردرد و انواع آن آشنا شوید

با روش های درمان سردرد و انواع آن آشنا شوید

سردرد یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که همه‌ی افراد در طول زندگی خود به آن دچار می‌شوند. همانطور که می‌دانید سردرد یک بیماری نیست بلکه نشان‌دهنده یک بیماری است. در این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد انواع سردرد و درمان سردرد با روش های خانگی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

انواع سردرد

سردرد سینوسی

روش درمان سردرد سینوسی

 

این نوع از سردرد اغلب به دلیل عفونت سینوس‌ها ایجاد می‌شود. شما این درد را در اطراف پیشانی یا چشم‌ها احساس می‌کنید. سردردهای سینوسی زیاد خطرناک نبوده و درد آن نیز بسیار خفیف است. ناگفته نماند این درد شاید بر روی دندان‌ها و فک شما هم اثر بگذارد و آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. از جمله علائم نشان‌دهنده سردرد سینوسی می‌توان به گرفتگی بینی، تب، حالت تهوع، حساسیت به نور و صدا اشاره نمود. لازم به ذکر است این نوع از سردرد با استفاده از روش های درمان خانگی سردرد برطرف خواهد شد.

سردرد میگرنی

درمان سردرد میگرنی با روش های خانگی

 

یکی از پرخطرترین سردردها را می‌توان سردرد میگرنی خواند. در سردرد میگرنی شما درد بسیار شدیدی را در ناحیه‌ی سر خود احساس می‌کنید. این درد گاهی می‌تواند به‌ صورت مداوم و طولانی ادامه داشته باشد که فرد را کلافه ‌کرده و تاب آوردن را برای او سخت ‌نماید. جالب است بدانید این نوع از سردردها بیشتر در خانم‌ها رخ می‌دهد تا آقایان! بارزترین مشکلاتی که سردردهای میگرنی به وجود می‌آورند اعم از مشاهده خطوط به ‌صورت زیگزاگ، سیاهی رفتن چشم‌ها، اختلال در صحبت کردن، تاری دید، بی‌حسی و کسالت بیش ‌ازحد و ضعف عضلانی می‌باشد.

عوارضی که برخی از داروها دارند باعث میگرن می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به آسپارتام و کافئین اشاره نمود. البته بعضی از خوراکی‌ها نظیر شکلات، الکل، پنیر، گوشت فرآوری شده یا مواد ترش شده هم می‌توانند در ایجاد سردردهای میگرنی نقش داشته باشند. همچنین میگرن می‌تواند ناشی از روشنایی بسیار زیاد محیط، صدای بلند، استرس و اضطراب، تغییرات هورمونی، اختلالات خواب، کمبود آب و گرسنگی بیش ‌از حد هم باشد.

سردرد تنشی

روش های درمان سردرد تنشی

 

از رایج‌ترین نوع سردرد می‌توان به سردرد تنشی اشاره کرد. نام دیگر این نوع از سر دردها، سردرد روزانه نام دارد که اغلب همه دچار آن شده‌اند و به دنبال راهی برای درمان آن هستند. این درد معمولاً دو گوشه کنار شقیقه‌ها را درگیر می‌کند و خوشبختانه زود رفع می‌شود. سردرد تنشی ممکن است به دلیل کم‌آبی بدن، صدای بلند اطراف، بدخوابی یا بی‌خوابی، گرسنگی و نخوردن غذا، عدم تحرک ، ورزش نکردن و خستگی چشم‌ها باشد. همچنین استرس و اضطراب هم می‌تواند یکی از علل این سردرد باشد.

سردرد خوشه‌ای

روش های درمان سردرد خوشه ای

 

یکی از سردردهایی که امیدواریم هیچ‌کس دچار آن نشود، سردرد خوشه‌ای است. تحمل درد این نوع از سردرد کار دشواری است و با سوزن سوزن شدن در پشت چشم‌ها حس می‌شود. این نوع از سردردها به‌ صورت ناگهانی رخ می‌دهند و به ‌طور معمول در آقایان بیشتر شیوع دارد. سردردهای خوشه‌ای با علائمی نظیر ریزش اشک از چشم، گرفتگی یا آبریزش بینی، حساسیت به نور یا صدا، بی‌حوصلگی، کسلی و تورم پلک‌ها پدیدار می‌شود.

درمان سردرد با استفاده از روش‌های خانگی

برای درمان سردرد با روش‌های خانگی مواد مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها پرداخته‌ایم:

اسطوخودوس

یکی از مؤثرترین راه‌های درمان‌ سردرد به روش‌های خانگی استفاده از روغن اسطوخودوس خواهد بود. این گیاه به علت بوی خوبی که دارد می‌تواند سردرد را التیام دهد. روش استفاده از این روغن به شکل زیر است:

  1. سه فنجان آب ولرم را در کتری بجوشانید.
  2. ۲  قطره روغن اسطوخودوس را به ظرف آب جوش اضافه کنید.
  3. سپس بخار روغن اسطوخودوس را به‌آرامی استشمام کنید و نفس عمیقی بکشید.

زنجبیل

یکی از گیاهان دارویی که خواص بسیاری هم دارد، زنجبیل است. زنجبیل به‌طور شگفت‌انگیزی در درمان سردرد مؤثر است. این گیاه محبوب که به‌ عنوان یکی از ادویه‌ها نیز در غذا به کار می‌رود به کاهش التهاب رگ‌های خونی در سر کمک کرده و از این طریق درد را کاهش می‌دهد. همچنین زنجبیل در بهبود روند دستگاه گوارش هم بسیار مفید بوده و برای رفع حالت تهوع در هنگام سردردهای میگرنی مؤثر واقع می‌شود. دستورالعمل استفاده از زنجبیل به‌ صورت زیر است:

ابتدا ریشه‌ی زنجبیل را چند دقیقه در آب جوش خیس کنید و پس از چند دقیقه که خواص دارویی خود را به آب جوش داد می‌توانید آن را میل نمایید. یک‌ راه دیگر درمان با زنجبیل این است که با دو قاشق غذاخوری زنجبیل و آب ترکیبی خمیری درست کنید و سپس آن را بر روی پیشانی خود بگذارید. خواهید دید که به سرعت سردرد شما قطع یا بسیار کاهش پیدا می‌کند.

دارچین و درمان سردرد

حتماً شما هم با خواص بی‌نظیر این گیاه پرطرفدار آشنا هستید. دارچین نه ‌تنها برای سلامت و کاهش وزن پرخاصیت است بلکه برای درمان سردردهای شما هم مفید می‌باشد. برای درمان سردرد خود در مرحله اول چند چوب دارچین را آسیاب نمایید تا پودر شود. سپس مقداری آب را به آن اضافه نموده تا به شکل یک خمیر غلیظ درآید. این خمیر را باید روی پیشانی و شقیقه‌هایتان بمالید و ۳۰ دقیقه دراز بکشید. بعد از گذشت مدتی می‌توانید صورت خود را بشویید.

آب زیاد بنوشید

حتماً شنیده‌اید که یکی از علل سردرد کم‌آبی است. اگر شما از آن دسته افراد هستید که دچار سردردهای روزانه می‌شوید حتماً روزی ۸ لیوان آب توصیه ‌شده توسط پزشکان را میل نمایید. نوشیدن آب می‌تواند یکی از موثرترین راه‌های درمان سردرد با روش‌های خانگی باشد. جالب است بدانید، نوشیدن آب سبب رقیق‌تر شدن خون و افزایش پتانسیل رگ‌ها برای خون‌رسانی بهتر شده و به‌طور مستقیم با رفع سردرد در ارتباط است.

یخ و درمان سردرد

یکی از روش‌های التیام‌بخش برای سردردهای شما استفاده از یخ است. سرما به‌عنوان یک بی‌حس‌کننده درد می‌تواند سردرد شما را تسکین بخشد. روش‌های درمان با یخ عبارت‌اند از:

  1. چند تکه یخ را روی پشت گردن خود قرار دهید تا رگ‌های عصبی شما را آرام ‌کند.
  2. دوش آب سرد هم می‌تواند گزینه‌ ای خوبی باشد.
  3. قراردادن یک کیسه حاوی یخ روی پیشانی هم می‌تواند برای درمان سردرد شما کارساز باشد.

لیمو معجزه گری برای درمان سردرد

اگر از سردرد مداوم خود رنج می‌برید پیشنهاد می‌کنیم از برگ تازه لیمو استفاده کنید. این عنصر تعادل اسیدی – قلیایی بدن شما را برقرار می‌کند. طرز استفاده لیمو برای سردرد به صورت زیر است:

  • نیمی از یک لیمو را برش داده و در آب ولرم هم بزنید، سپس آن را میل نمایید.
  • می‌توانید از پوست لیمو هم برای درمان استفاده کنید. به این صورت که ابتدا آن را به‌ صورت خمیری درآورده و سپس آن را به پیشانی خود بمالید.

یوگا و ورزش

یکی از روش‌های پرکاربرد که می‌تواند در درمان سردرد شما مؤثر واقع شود، انجام فعالیت‌هایی مانند ورزش و یوگا است. یوگا می‌تواند استرس شما را کاهش داده و درد را تسکین بخشد. ورزش هم به ‌نوبه خود بر گردش خون فرد تأثیرگذار بوده و باعث التیام سردرد می‌شود.

 

نوشته شده توسط : یاسر

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟