درد زانو سالمندان و راه های پیشگیری از آن

درد زانو سالمندان و راه های پیشگیری از آن

زانو درد یکی از معضلات و نگرانی‌ های شایع در سالمندان است. می‌توان گفت زمان و گرانش، بر درد مفصل زانو تاثیر و نقش بسزایی دارد. در طول سالیان زندگی فرد، هر قدم یا ضربه به زانو، کمی ساییدگی و پارگی در آن ایجاد می‌کند و این روال تا سالمندی ادامه دارد و در آن زمان این ساییدگی‌ ها ،احتمال دچار شدن فرد به درد موقت یا دائم زانو را افزایش می‌دهند.

چه عواملی موجب درد زانو می‌شود؟

در ادامه دلایل زانو درد در سالمندان را می شناسیم.

ساییدگی غضروف

غضروف ماده‌ای لاستیک مانند در بین استخوان ها است که همانند بالشت عمل می‌کند. زمانی که غضروف از بین ‌می‌رود باعث ساییدگی بین استخوان‌ها شده و زانو درد سالمندان (آرتروز) را به همراه دارد.

چاقی

زانوها با هر قدم فشار زیادی، در حدود ۱٫۵ برابر وزن شما را تحمل می‌کنند. این فشار به اضافه سایش زانو، با گذشت زمان مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

سابقه ورزش های پرتحرک

ورزش غیر اصولی و طولانی مدت ماهیچه‌ها و رباط‌ ها را ضعیف‌ می کند و غضروف مینیسک زانو (menisci)  را از بین می برد.

پیشگیری از درد زانو در سالمندان

 

پیشگیری از درد زانو در سالمندان
پیشگیری از درد زانو در سالمندان

اجازه ندهید زانو درد یا تهدید به آن، زندگی شما را مختل کند. با استفاده از راهکارهای زیر می‌توانید به جوان نگه داشتن زانو ها کمک کنید. می‌توان گفت روش هایی برای فریب زمان و به تعویق انداختن مشکلات زانو یا حتی جلوگیری از آن‌ ها به طور کامل وجود دارد. دکتر لارس ریچاردسون معتقد است در بسیاری از موارد شما می‌توانید نیاز به جراحی یا تعویض زانو را به تاخیر بیندازید یا حتی به طور کامل از آن اجتناب کنید.

عضلات و ماهیچه‌ های خود را تقویت کنید

تقویت عضلات و ماهیچه ها باعث می شود که عضلات فشار و ضربه را جذب کنند و در نتیجه ضربه کمتری به مفصل زانو وارد شده و موجب ثبات در مفصل زانو می‌شود. تقویت عضلات فقط محدود به عضلات ران نمی‌شود و عضلات باسن هم در عملکرد حداکثری زانو نقش مهمی دارند. بنابراین بهتر است با یک فیزیوتراپ مشورت کنید تا بدن شما و نیازهای بدنتان سنجیده شده و یک برنامه تقویت‌کننده دریافت کنید.

وزن خود را کاهش دهید

اگر اضافه وزن دارید باید بدانید که به ازای هر نیم کیلوگرم اضافه وزن، به اندازه ۱٫۸کیلوگرم به زانو  فشار وارد می‌شود. در واقع می‌توان گفت ۱۰ کیلوگرم اضافه وزن می‌تواند، ۳۹ کیلو فشار به زانو شما وارد کند. کاهش وزن باعث کاهش فشار و درد مفاصل می‌شود.

تعریف BMI

دکتر ریچاردسون می‌گوید: «قرارگرفتن شاخص توده بدنی (BMI) در محدوده سالم باعث می‌شود زانو ها احساس بهتری کنند»

BMI یک روش محاسبه حجم بدن و تشخیص وزن مناسب براساس قد است. مقادیر ۱۸٫۵ تا ۲۵ جز محدوده سالم در نظر گرفته می‌شود. بنابراین از آنجا که اضافه وزن می‌تواند شانس ابتلا به آرتروز را افزایش دهد سعی کنید وزن خود را با توجه به سن، مناسب نگه دارید تا فشار روی زانو کاهش یابد و از افزایش احتمال آسیب دیدگی جلوگیری شود.

ورزش های مناسب برای کاهش درد زانو

اگر به باشگاه نمی‌روید شنا و پیاده‌ روی گزینه‌ های مناسبی برای تقویت زانو هستند. دوچرخه سواری نیز به بهبود عملکرد زانو ها کمک می کند البته افرادی که دوچرخه سواری می‌کنند باید در نظر داشته باشند که صندلی دوچرخه به اندازه کافی بالا باشد، طوری که هنگام پدال زدن به زانوها فشار نیاید. در صورتی که مستعد زانو درد هستید بهتر است از ورزش‌ هایی مانند قدم زدن بر روی تردمیل پرهیز کنید.

دامنه حرکات خود را افزایش دهید

مفاصل افراد به مرور زمان سفت می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که با حرکات فیزیوتراپی و ورزش‌ های خاص، مفاصل خود را به کار می‌گیرند، علائم کمتری از زانو درد در آن‌ ها دیده می‌شود. فعالیت خود را کاهش ندهید. کاهش فعالیت باعث ضعف و افزایش احتمال آسیب دیدگی خواهد بود.

کفش مناسب بپوشید

کفش مناسب، به حفظ تعادل و تراز پا در هنگام راه رفتن یا دویدن کمک می‌کند و مانع از آسیب‌دیدگی زانو می‌شود. برخی از مشکلات زانو می‌تواند ناشی از صافی کف پا یا پاهای پرانتزی باشد. این افراد باید حتما از کفش طبی مخصوص استفاده کنند.

راهکارهای طب سنتی برای درمان درد زانو

 

راهکارهای طب سنتی برای درمان درد زانو
راهکارهای طب سنتی برای درمان درد زانو

طب سنتی برای درمان درد زانو در سالمندان نیز راهکارهایی دارد. ماساژ دادن زانو با روغن‌ هایی مانند زنجبیل، اکالیپتوس، روغن خردل و استفاده از فلفل قرمز با روغن زیتون در محل درد، از جمله انواع درمان‌ خانگی است که به کاهش زانو درد شما کمک بسیاری می‌کند.

طب سنتی معتقد است که زانو درد می‌تواند نشات گرفته از بلغم، سودا و یا حتی صفرا باشد.

زانو درد سودایی

افرادی که سودایی باشند یا غلبه سودا داشته باشند به احتمال زیاد دچار این نوع زانو درد می‌شوند. این زانو درد به دلیل رسوب سودا در مفصل و خشکی همراه سردی در زانو به‌وجود می‌آید.

زانو درد بلغمی

این زانو درد در بلغمی‌ها و کسانی که غلبه بلغم دارند به‌وجود می‌آید. علت آن هم از رسوب بلغم در زانو است. در اصطلاح عوام می‌گویند زانو آب آورده است.

زانو درد صفراوی

افرادی که صفراوی هستند و درجه صفرای آن‌ها بالا باشد دچار این نوع زانو درد می‌شوند که از نشانه‌های آن خشکی در مفصل زانو، صدا دادن مفصل، سوزش و درد داخل مفصل است.

طب سنتی با توجه به دسته‌های بالا، برای هرکدام از این گروه‌ها، داروها و خوراکی‌هایی تجویز می‌کند و قسمتی از رفع این درد را در گرو تغییر سبک تغذیه می‌داند.

سخن آخر

در نظر داشته باشید که اگر به هردلیلی زانو شما دچار آسیب شد و بعد از ۲۴ تا ۷۲ ساعت، احساس درد شدید در زانو داشتید برای معالجه به دکتر مراجعه کنید. در ساعات اولیه استفاده از کمپرس یخ به کاهش درد شما کمک می‌کند. فراموش نکنید که مراقبت از زانوها در سنین جوانی موجب می‌شود از مشکلاتی که در سالمندی گریبان‌گیر افراد می‌شود دور بمانید.

 

نوشته شده توسط : وحید

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟