چگونه درد های پس از زایمان طبیعی را درمان کنیم؟

چگونه دردهای پس از زایمان طبیعی را از بین ببریم

زایمان یکی از اتفاقات بزرگ زندگی خانم ها است که می تواند تغییر زیادی در روند زندگی آن ها داشته باشد. پس از زایمان طبیعی با توجه به شرایط خاص زایمان، معمولا درد هایی در اطراف شکم خانم ها ایجاد می شود که باعث ناراحتی و بروز مشکلات گوارشی مختلفی می شود و مادر به مراقبت های ویژه ای نیاز دارد. در این مقاله در مورد علت درد های پس از زایمان طبیعی و نحوه درمان این دردها صحبت می شود.

علت درد پس زایمان طبیعی

پس از عمل زایمان طبیعی با توجه به افزایش سایز رحم در هنگام زایمان، این عضو از بدن در صدد بازگشت به سایز اولیه خود می باشد و این موضوع باعث می شود بعد از عمل، درد زیادی در اطراف شکم به وجود بیاید. البته این مورد یکی از علت های درد پس از زایمان است. معمولا افراد پس از زایمان طبیعی دچار یبوست و یا تغییر سایز شکم می شوند که هر کدام از این موارد دارای درد خاص خود می باشد.

تغییر سایز شکم و رحم پس از زایمان از جمله دلایل اصلی بروز درد های شدید در ناحیه شکم می باشد. این مرحله می تواند بین ۷ تا ۱۰ روز طول بکشد. توجه کنید در صورتی که برای زایمان از عمل سزارین هم استفاده کرده باشید باز هم این موضوع گریبان شما را خواهد گرفت.

علائم درد پس زایمان

علائم درد پس زایمان

از جمله علائم درد پس از زایمان عبارتند از گرفتگی شکم، درد رحم، درد بدن، بزرگتر شدن سایز سینه، خونریزی از واژن، ریزش مو و درد در لگن. این علائم از جمله اصلی ترین نشانه هایی هستند که می توان پس از زایمان به آن اشاره کرد.البته این علائم متناسب با شرایط بدنی هر فرد تشدید شده و نیاز به مسکن ها قوی تری می باشد. در صورت بروز هر کدام از این عوامل مراتب را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

از بین بردن درد زایمان طبیعی

بدیهی است ، بدن شما بعد از زایمان دچار مشکلاتی خواهد شد.خوشبختانه ، وقتی صحبت از مراقبت های پس از زایمان می شود ، نکات و ترفندهای زیادی برای کمک به مادران وجود دارد. در اینجا ، مجموعه ای از نکاتی را که برای بهبودی پس از زایمان لازم است، برای شما بازگو می کنیم .

ماساژ

روش های مختلفی برای بهبود درد بعد از زایمان وجود دارد. یکی از روش های مناسب برای برطرف کردن درد بعد زایمان، ماساژ می باشد. ماساژ نواحی اطراف شکم بیمار، کمک زیادی به کاهش درد های پس از زایمان می کند.

داروهای گیاهی

یکی دیگر از روش های از بین بردن درد پس از زایمان، استفاده از طب سنتی برای جلوگیری از گسترش درد می باشد. استفاده از خوارکی هایی همچون نعناع، زنجبیل، رزماری، رازیانه، بابونه و آب برنج می تواند نقش مهمی در تسکین درد بیمار ایفا کند. توجه کنید که برای استفاده از موارد اشاره شده باید دستور العمل های متفاوتی را در بازه های زمانی مشخص دنبال کنید.

از جمله مزایای استفاده از این دارو ها عدم وجود عوارض جانبی و بهبود عملکرد فرآیند گوارش در بیماران می باشد. مشورت با پزشک معالج قبل از انجام هر فعالیتی کمک زیادی به بهبودی سریعتر بیمار می کند.

کیسه آب گرم

پس از زایمان ، رحم منقبض می شود و به اندازه طبیعی آن برمی گردد. این ممکن است باعث برخی از گرفتگی ها در ناحیه تحتانی یا  شکم شود. بیشتر خانم ها در دو یا سه روز اول بعد از زایمان شدیدترین درد ها را تجربه می کنند ، اگرچه تا شش هفته طول می کشد تا رحم به اندازه قبل از بارداری خود بازگردد.

شما نمی توانید از بروز درد جلوگیری کنید ، زیرا مهم است که رحم منقبض شود. با استفاده از یک پد گرمکن یا کیسه آب گرم  می توانید شدت درد را کاهش دهید.

خوردن غذاهای حاوی فیبر برای درمان دردهای پس از زایمان

یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد درد در ناحیه شکم پس از زایمان ، یبوست است. خوردن مواد غذایی حاوی فیبربه عنوان مثال میوه ، سبزیجات ، لوبیا ، حبوبات ، آجیل و غلات کامل و نوشیدن آب زیاد در دوران بارداری و بعد از زایمان به درمان یبوست بسیار کمک می کند.

کیسه یخ و حمام سیتز

 

واژن شما پس از زایمان دچار تورم می شود ، استفاده از یخ در محل تورم روشی آسان و مؤثر برای تسکین درد در ۲۴ ساعت اول پس از زایمان است. اما پس از ۲۴ ساعت استفاده از کیسه آب یخ را متوقف کنید و از حمام سیتز استفاده کنید. در این روش قسمت تحتانی بدن خود را در آب گرم قرارمی دهید. روش انجام حمام سیتز : وان حمام را با چند اینچ آب ولرم پر کنید و حدود ۲۰ دقیقه در وان بنشینید. سه تا چهار بار در روز این کار را تکرار کنید.این روش  تورم را در اندام تحتانی کاهش می دهد و آن را تمیز می کند، بنابراین احتمال ابتلا به عفونت کمتر می شود و به طور کلی احساس راحتی می کنید.

نکات مهم در بهبود درد بعد از زایمان طبیعی

درد بعد از زایمان از جمله ناخوشایند ترین درد هایی است که می تواند موجب بر هم ریختن روحیات فردی مادر شود.

  • یکی ازبهترین روش ها،ایجاد محیطی آرام و شاد برای بهبود روحیه ی مادر است.
  • انجام فعالیت های ورزشی کنترل شده، روند بهبودی را سرعت می بخشد و کمک زیادی به سلامت مادر می کند.
  • نوشیدن دم نوش های گیاهی وخوردن انواع سوپ می تواند به دستگاه گوارش مادر کمک کند.

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟