چگونه می‌توانید در تعطیلات رژیم غذایی خود را حفظ کنید؟

چگونه می‌توانید در تعطیلات رژیم غذایی خود را حفظ کنید

حفظ رژیم غذایی در تعطیلات بسیار دشوارتر از سایر روزهای سال است. وقتی سر کار هستیم یا به هر طریقی به کاری اشتغال داریم زیاد به خوردن فکر نمی‌کنیم، اما در تعطیلات یا در خانه بیکاریم و هر از گاهی سری به یخچال می‌زنیم تا با خوردن خود را سرگرم کنیم یا به مهمانی و مسافرت می‌رویم و خود به خود شرایط برای خوردن غذاهای پرکالری فراهم می‌شود.

اما نگران نباشید. ما در اینجا راهکارهایی به شما یاد می‌دهیم تا بتوانید در تعطیلات نیز رژیم غذایی خود را حفظ کنید و چاق نشوید.

 ۱- سالاد و سبزیجات بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید

سعی کنید همراه با غذا و قبل از آن بیشتر از سبزیجات و سالاد استفاده کنید. با این کار حجم معده خود را با سبزیجات پر کرده‌اید و حجم کمتری برای پر شدن با کربوهیدرات باقی می‌ماند. این ترفند می‌تواند به خصوص مواقعی که در مسافرت هستید و بیشتر بیرون از منزل غذا می‌خورید یا زمان‌هایی که مهمانی می‌روید در حفظ رژیم غذایی کمک کننده باشد.

۲- در تعطیلات بیشتر آب بنوشید

نوشیدن آب نیز معده را پر می‌کند. اگر تعطیلات را در خانه مانده‌اید و مرتب به یخچال سر می‌زنید بهتر است هر بار به جای اینکه به دنبال شیرینی‌جات و کربوهیدرات باشید یک لیوان آب بنوشید.

 ۳- در مهمانی‌ها از هر چیزی کم بخورید

معمولاً در مهمانی‌ها با انواع خوراکی‌ها پذیرایی می‌شویم و بعد هم سر میز غذا چند مدل غذای خوشمزه و متنوع روبه‌روی ما قرار می‌گیرد. شاید در این شرایط مقاومت در برابر نخوردن یک خوراکی خوشمزه که دوست داریم یا هوس کرده‌ایم کار بسیار سختی باشد. اگر شما هم چنین فردی هستید و نمی‌توانید در برابر خوردن خوراکی‌ها جلوی خودتان را بگیرید بهتر است از هر چیزی فقط مقدار بسیار کمی بخورید تا در مجموع حجم چیزهایی که می‌خورید به اندازه روزهای دیگر باشد.

 ۴- با سوپ شروع کنید

سوپ یک غذای کم کالری و شکم پر کن است که معمولاً در مهمانی‌ها هم به عنوان پیش غذا سرو می‌شود. توصیه می‌شود قبل از غذا از سوپ استفاده کنید تا حجم معده را بگیرد و کمتر غذا بخورید. به این ترتیب میل شما به غذای اصلی که کالری بیشتری دارد کاهش خواهد یافت.

 ۵- با انتخاب غذاهای سالم یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

 

رژیم غذایی سالم

 

اگر تعطیلات را در سفر می‌گذرانید بهتر است بیشتر به رژیم غذایی خود اهمیت بدهید. به جای انتخاب فست فود به رستوران‌های سنتی بروید و از منو سالم‌ترین غذاها را انتخاب کنید؛ مثلاً به جای انتخاب غذاهای سرخ شده بهتر است غذاهای کبابی را انتخاب کنید. اگر می‌توانید برنج را حذف کنید یا با همسفرتان شریک شوید.

۶- آهسته غذا بخورید

از وقتی شروع به خوردن غذا کنید تا دستور سیر شدن از معده به مغز برسد کمی طول می‌کشد. به همین دلیل همیشه توصیه می‌شود آهسته غذا بخورید تا زمانی که فرمان سیری می‌رسد کالری کمتری روانه معده خود کرده باشید.

به علاوه با آهسته غذا خوردن متوجه می شوید که سیر شده اید و به موقع دست از خوردن می کشید و در غیر این صورت بیش از حجم معده‌تان غذا خواهید خورد.

۷- گرسنه نمانید

به خصوص زمانی که در سفر هستید و بیرون از منزل غذا می‌خورید یا روزهایی که مهمان هستید گرسنه نمانید. در مهمانی و رستوران جلوی‌مان پر می‌شود از غذاهای پرکالری و رنگارنگی که مقاومت در برابرشان مشکل است. پس بهتر است پیشگیری کنید و قبل از مهمانی رفتن یک کاسه ماست یا سالاد بخورید. اگر تعطیلات را در سفر هستید میان وعده‌های سالم و کم کالری را انتخاب کنید.

 ۸- مصرف شیرینی را در رژیم غذایی تان محدود کنید

مصرف شیرینی را محدود کنید

 

برای خود قانون بگذارید. مثلاً روزی یک شیرینی بیشتر نخورید. البته این مقدار بستگی به عادت شما دارد. شاید برای شما یک روز در میان یا هفته‌ای دو بار مناسب باشد.

۹- برای حفظ رژیم غذایی ،خودتان را سرگرم کنید

همان طور که اشاره شد، یکی از دلایل پرخوری و دنبال نکردن رژیم غذایی در تعطیلات بی‌کاری است. پس راه مقابله با آن نیز سرگرمی است. خودتان را با تفریحات مناسب سرگرم کنید تا به خوردن فکر نکنید. اگر در تفریحاتتان فعالیت‌های بدنی داشته باشید که همراه با تحرک باشد خیلی بهتر خواهد بود.

در سفر هم نباید بی‌کار بمانید یا اوقات خود را با کافه گردی و تست کردن غذای رستوران‌های مختلف پر کنید. در عوض می توانید برنامه‌ریزی‌کنید تا به ابنیه تاریخی و مناظر دیدنی شهری که سفر کرده‌اید سری بزنید. به مراکز خرید بروید و در خیابان‌های شهر پیاده‌روی کنید.

۱۰- رژیم غذایی و شمردن کالری

استفاده از اپلیکیشن‌های کالری سنج در دوران تعطیلات مفید خواهد بود. گاهی اوقات در تعطیلات متوجه نمی‌شویم چقدر می‌خوریم و بعد از افزایش وزنمان تعجب می‌کنیم. برای اینکه در این مدت نیز رژیم غذایی خود را همچون گذشته حفظ کنید بهتر است کالری غذاها را اندازه بگیرید تا بیشتر حواستان به خورد و خوراکتان باشد.

به خصوص کالری نوشیدنی‌ها و میوه‌ها معمولاً نادیده گرفته می‌شود و به چشم نمی‌آید در حالی که اگر اهل نوشیدنی و خوردن میوه‌جات باشید قطعاً در مدت طولانی بر روی وزنتان اثرگذار خواهد بود.

جمع بندی

معمولاً در تعطیلات حفظ رژیم غذایی دشوارتر از روزهای عادی است؛ اما شما می‌توانید با راهکارهای ارائه شده میل خود به غذا را کاهش داده و بیشتر غذاهای کم کالری به بدنتان برسانید. به این ترتیب علاوه بر حفظ اندامی مناسب، سلامتی جسمتان نیز حفظ خواهد شد. در این مسیر مهم این است که انگیزه خود را از دست ندهید. به خودتان یادآوری کنید که زیبایی ظاهری و سلامت جسمی شما چقدر مهم است و نباید به خاطر چند روز به خطر بیفتد.

 

 

نوشته شده توسط : مریم

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟