چگونه رژیم گیاه خواری به افراد دارای دیابت نوع ۲ کمک می کند؟

چگونه رژیم گیاه خواری به افراد دارای دیابت نوع 2 کمک می کند؟

رژیم گیاه خواری دارای سابقه بلند مدتی است. به عبارتی گیاه خواری انسان‌ها به میلیون‌ها سال قبل بر می گردد. چند سالی است که گیاه خواری در جهان و همچنین کشور ما ایران، فراگیر شده است. اما این رژیم غذایی چه فوایدی با خود به همراه دارد؟ ما می دانیم که رژیم گیاهی می تواند به کاهش و مدیریت وزن کمک کند، اما آیا این رژیم می تواند به رفع بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ کمک کند و یا سلامتی شما را بهبود بخشد؟ مطالعات نشان داده است که رژیم گیاه خواری می تواند در تمامی موارد گفته شده  تاثیر گذار باشد. شاید در ابتدا این رژیم سخت و حتی غیرممکن بنظر برسد، اما مطمئن باشید از امتحان این رژیم پشیمان نخواهید شد. مخصوصا اگر اضافه وزن دارید و به دنبال رژیمی برای کاهش وزن خود و بهبود سلامتی هستید.

رژیم گیاهی می تواند به سلامت قلب، پیشگیری از سرطان، کمک به روده و درخشندگی پوست کمک کند. اما برای بیماران دیابتی چطور؟ آیا رژیم گیاهی می تواند در پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲ مفید باشد؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

درباره دیابت نوع ۲ بیشتر بدانیم

دیابت نوع ۲ یک بیماری مزمن است که بر نحوه سوخت و ساز قند (گلوکز) بدن، که منبع مهمی از سوخت بدن محسوب می‌شود، تاثیر می گذارد. این بیماری در تمام سنین مشاهده می‌شود و حتی ممکن است افزایش قند خون را نیز به همراه داشته باشد. بدن افرادی که دیابت نوع ۲ دارند، به انسولین مقاومت نشان می دهد و یا انسولین کافی برای حفظ سطح طبیعی گلوکز تولید نمی کند. در گذشته دیابت نوع ۲ به عنوان دیابتی برای بزرگسالان شناخته می‌شد، اما همانطور که گفته شد این دیابت در تمام سنین دیده می‌شود و امروزه تعداد زیادی از کودکان به این اختلال مبتلا هستند. (که یکی از دلایل آن افزایش چاقی در کودکان است)

با وجود پیشرفت چشمگیر علم، هنوز هم هیچ درمانی برای دیابت نوع ۲ وجود ندارد، اما کاهش وزن، رژیم غذایی مناسب مانند رژیم گیاه خواری و ورزش کردن می تواند به مدیریت و کنترل این بیماری کمک کند.

تاثیر رژیم گیاه خواری بر دیابت نوع ۲

 

تاثیر رژیم گیاه خواری بر دیابت نوع 2 و کاهش وزن
تاثیر رژیم گیاه خواری بر دیابت نوع ۲ و کاهش وزن

هر روزه افراد بیشتری به دلایل مختلف تصمیم می گیرند تا از رژیم گیاه خواری استفاده کنند. برخی از دلایلی که باعث می‌شود افراد رژیم غذایی خود را به گیاه خواری تغییر دهند، شامل موارد زیر است:

  • مزایای سلامتی
  • دلایل اخلاقی و روحی
  • دلایل مذهبی و فرهنگی
  • نگرانی برای رفاه حیوانات
  • نگرانی در مورد محیط زیست و پایداری
  • طعم، زیرا برخی از مردم طعم گوشت یا ماهی را دوست ندارند.

چه سالم باشید چه دیابت داشته باشید، رژیم گیاه خواری می تواند مزایای بسیاری برای سلامتی مصرف کنندگان فراهم کند. اگر مبتلا به دیابت نوع ۲ هستید، مهم است که بدانید هر چیزی که مصرف می کنید بر روی بدن و بیماری شما تاثیر می گذارد و چه در این دوران رژیم خود را بهتر کنید یا بدتر، تاثیر آن را بیشتر از دوران سلامتی مشاهده خواهید کرد.

رژیم گیاه خواری و مدیریت قند خون

با مصرف کامل پروتئین، چربی و فیبر در هر وعده غذایی، افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند می توانند به کند شدن جذب کربوهیدرات خون کمک کنند و باعث شوند تا تعادل قند خون انجام شود. هرچند مهم است که از  اشتباهات متداول رژیم گیاه خواری دوری کنید. در رژیم گیاه خواری کنترل نشده، افراد کربوهیدرات بیشتری نسب به گذشته دریافت می کنند. برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند، این موضوع ممکن است به افزایش و عدم تثبیت قند خون منجر شود؛ به همین دلیل است که در این نوع از رژیم غذایی باید توجه شود که بیش از حد کربوهیدرات مصرف نشود، زیرا در غیر این صورت رژیم گیاه خواری نه تنها فایده‌ای برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ ، نخواهد داشت، بلکه مشکلاتی جدید برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد.

آیا گیاه خواری می تواند دیابت را درمان کند؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، درمانی برای دیابت وجود ندارد، اما پیروی از رژیم غذایی گیاهی مزایای بسیاری برای مصرف کننده خواهد داشت. به عنوان مثال با استفاده از این رژیم غذایی، افرادی که به دیابت مبتلا هستند می‌توانند کاهش وزن ، کاهش کلسترول خون و جذب انسولین را بدست آورند، که در روند بهبودی تاثیر مستقیم خواهند داشت.

رژیم گیاه خواری به چه شکل است؟

رژیم های گیاه خواری گوناگون هستند
رژیم های گیاه خواری گوناگون هستند

رژیم های گیاه خواری گوناگون هستند. برخی افراد تصمیم می گیرند که تمام محصولات مرتبط با حیوانات را از برنامه غذایی زندگی خود حذف کنند؛ محصولاتی مانند گوشت، تخم مرغ، پنیر و عسل. برخی دیگر فقط محصولات گوشتی، خط قرمز آن‌ها است و فرآورده‌های حیوانی مانند پنیر، تخم مرغ و شیر را مجاز می دانند.

یک رژیم غذایی دقیق و مشخص شده برای رژیم گیاه خواری وجود ندارد و تصمیم گیری در این رابطه بر عهده خود فرد است، اما مهم است که هر زمانی چیزی از برنامه غذایی حذف شد، به جایگزین آن فکر شود. به عنوان مثال در صورت حذف کامل گوشت، مهم است که انواع پروتئین‌های گیاهی (مانند آجیل و لوبیا) مصرف شود تا آنچه از رژیم غذایی حذف شده است، جایگزین شود. ماست، پنیر و تخم مرغ نیز حاوی مقادیر زیادی پروتئین هستند.

جمع بندی و نتیجه گیری

رژیم گیاه خواری مدت‌ها است که توسط افراد سراسر جهان، مورد بحث و بررسی است. فوایدی که این رژیم برای سلامتی و همچنین حمایت از حیوانات دارد، بسیاری از انسان‌ها را به اعمال این رژیم در سبک زندگی خود جذب کرده است. یکی از اهداف اصلی این رژیم، کاهش وزن است و همانطور که مشخص است، این موضوع می تواند برای افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، بسیار مفید باشد. در کنار این موضوع، دیگر فواید این رژیم (مانند کاهش کلسترول خون و مدیریت قند خون) چراغ‌های سبز دیگری برای افراد مبتلا به دیابت هستند. نمی توان از این رژیم انتظار داشت که دیابت نوع ۲ را درمان کند، اما مطمئن باشید با استفاده از این رژیم می توانید در کنار مصرف داروهای مخصوص، دیابت خود را تحت کنترل داشته باشید.

 

نوشته شده توسط : علی

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟