چگونه بیرون رفتن و قدم زدن می‌تواند به بهبود روحیه‌ی شما کمک کند؟

چگونه بیرون رفتن و قدم زدن می‌تواند به بهبود روحیه‌ی شما کمک کند؟

دانشمندان حوزه‌ی سلامت جسم و روان معتقدند که پیاده‌روی و قدم زدن منجر به تاثیرات بی‌شمار بر روح و جسم ما می‌شود. بعضی افراد این‌طور فکر می‌کنند که تنها شرکت در یک کلاس ورزشی، به‌عنوان ورزش در‌نظر گرفته ‌می‌شود و پیاده‌روی کردن تنها اتلاف وقت محسوب‌ می شود، اما از دید متخصصان، این تعبیر بسیار ناعادلانه و غیرمنصفانه است، اثرات مثبت روحی و جسمی فراوانی که پیاده‌روی بر بدن و روحیه‌ی افراد برجای می‌گذارد، بسیار زیاد و حائز اهمیت است، ضمن این‌که با حذف پیاده‌روی و به صرف شرکت در کلاس‌های ورزشی، این احتمال وجود دارد که آن ورزش باعث ارتقاء ذهن و روحیه‌ی در شما نشده باشد.

 اثرات پیاده‌روی در افراد

  • سوزاندن کالری و کاهش وزن
  • تقویت قلب
  • کمک به کاهش قند خون
  • کمک به کاهش درد مفاصل
  • تقویت عملکرد سیستم ایمنی
  • تقویت انرژی
  • بهتر شدن روحیه
  • افزایش طول عمر

اگر بخواهیم به‌طور خلاصه، از فواید پیاده روی سخن بگوییم، می‌توانیم اذعان کنیم که پیاده‌روی باعث بهبود تناسب اندام، سلامت قلب، کاهش افسردگی و خستگی، کاهش درد مفاصل، بهبود خلق‌وخو، ایجاد استرس کمتر شده و از ابتلا به سرطان و بیماری‌های مزمن پیشگیری می‌کند.

برطبق مطالعات انجام شده در این خصوص، پیاده روی روزمره می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری و روزهای بستری شدن در بیمارستان را چه برای زنان و چه برای مردان در طول سال کاهش دهد، به‌علاوه پیاده‌ روی می‌تواند ریسک فوت افراد را تا ۳۹% کاهش دهد.

با بررسی وضعیت سلامتی کسانی که عادت به انجام یک برنامه‌ی روتین پیاده روی داشته‌اند، می‌توان دید این افراد از بهبود قابل توجهی در فشارخون، کاهش سرعت ضربان قلب، کاهش وزن، کاهش چربی بدنی، کاهش کلسترول، رفع افسردگی و افزایش استقامت بدنی برخوردار بوده‌اند. نتیجه‌ی این پژوهش‌ها در ژورنال انگلیسی «پیاده‌روی، ورزشی درمان‌گر» به‌ چاپ رسیده است.

فراموش نکنید که با داشتن برنامه پیاده روی منظم و ترک عادت های بد غذایی می توانید به تناسب اندام دست پیدا کنید.

پیاده روی و تفکر واگرا

 

پیاده روی و تفکر واگرا
پیاده روی باعث بهبود عملکرد مغز می شود

از طرفی براساس مطالعه‌ی انجام شده در دانشگاه استنفورد، پیاده روی به‌طور متوسط به میزان ۶۰% تولید خلاقیت را در افراد افزایش می‌دهد. محققان به این نوع خلاقیت «تفکر واگرا» می‌گویند. منظور از تفکر واگرا، طرز تفکری است که باعث تولید ایده‌های خلاقانه و کشف راه‌حل‌های عملی و ممکن می‌شود. پیاده‌روی بر این اساس، جریان آزاد ایده‌ها را در ذهن فرد باز می‌کند و راه‌حل ساده و مطمئنی برای افزایش خلاقیت و افزایش فعالیت بدنی به شمار می‌آید.

روان‌شناسان دریافته‌اند که‌ ۱۰‌ دقیقه پیاده ‌روی می‌تواند به اندازه‌ی ۴۵ دقیقه تمرین ورزشی برای تسکین علائم اضطراب و بهبود روحیه، اثربخش باشد. تنها ۱۲‌ دقیقه پیاده روی درمقایسه با همان مدت زمان نشستن و تحرک نداشتن، به میزان بسیار بیشتری می‌تواند در فرد شوق و اشتیاق، قدرت، انگیزه و اعتماد به ‌نفس را افزایش دهد. به‌علاوه، تحقیقات نشان می‌دهد پیاده‌روی باعث بهبود حافظه، جلوگیری از خراب شدن بافت مغز با افزایش سن و هم‌چنین تقویت خلق‌وخو در فرد می‌شود.

و به‌طور خاص پیاده روی در طبیعت، مانع از افزایش فعالیت مغز در تجربیات منفی گذشته و ایجاد احساسات منفی و بروز افسردگی در انسان می‌گردد. به‌بیان دیگر، پیاده‌روی در طبیعت، موجب کاهش یادآوری خاطرات و تجربیات منفی گذشته شده و ریسک ابتلا به افسردگی را پایین می‌آورد و در بهبود روحیه اثربخش است.

۱۱ نکته‌ی ساده برای آن‌ که قدم زدن را دلچسب‌تر کنید

 

 

پیاده روی در طبیعت
پیاده روی در طبیعت
  • درحین پیاده ‌روی روزانه تماشای افرادی که هر روز آن‌ها را در حال قدم زدن مستمر می‌بینید، باعث ایجاد انگیزه‌ی بیشتر در ادامه‌ی مسیر می‌شود.
  • به‌جای اکتفا کردن به یک سلام و علیک خشک و رسمی به افرادی که مانند شما در حال قدم‌ زدن و پیاده‌روی هستند، آن‌ها را با بیان جملات امیدوار کننده و شادی‌بخش خوشحال نمایید.
  • برای خود یک گروه قدم ‌زنی تشکیل دهید.
  • اگر درحین پیاده‌روی با دوستان یا همکاران خود به بحث‌های علمی، کاری و تخصصی مشغول هستید، آن‌ها را ثبت، نت‌برداری و در صورت امکان ضبط کنید.
  • با خود قرار بگذارید که تنها و تنها در هنگام پیاده‌روی به فایل‌های صوتی مانند موسیقی، کتاب‌های صوتی و… گوش دهید.
  • سعی نکنید به‌صورت حرفه‌ای پیاده‌روی کنید، بلکه تلاش کنید تا با فراغ‌بال قدم بزنید و از راه‌رفتن خود لذت ببرید.
  • درحین پیاده‌روی اگر کسی از شما کمکی درخواست نمود، خواهش او را اجابت کنید. همان‌طور که می‌دانید کمک‌کردن به دیگران باعث تقویت و بهبود روحیه می‌شود.
  • به‌تدریج، بر مدت زمان پیاده‌روی خود در طی روزهای آتی بیفزایید.
  • شروع به پیاده‌روی نموده و پس از طی مسافت موردنظر، به کافی‌شاپ یا رستورانی بروید و پس از صرف نوشیدنی، یا خوراکی سبک و اندکی استراحت، مجددا به راه‌رفتن خود ادامه دهید.
  • با این شرط قدم بزنید که هرزمان مایل بودید، سرعت خود را تندتر و یا کندتر کنید.
  • در هنگام قدم زدن هر از گاهی بایستید و از دیدن مناظر اطراف خود لذت ببرید!

تفاوت پیاده روی در طبیعت و تردمیل

در این میان، لازم به‌ذکر است که شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید از دستگاه‌های مکانیزه‌ی ورزشی برای پیاده‌ روی استفاده کنید و آن وسیله، همان کارایی و اثربخشی را که پیاده‌روی در طبیعت دارد، برای شما به‌همراه داشته باشد. پس مطمئن باشید اگر دستگاه تردمیل را بر روی شماره‌ی ۵/۳ به مدت ۱ ساعت تنظیم کنید، لزوما به همان نتایجی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، دست نخواهید یافت.

برطبق نظر یکی از محققان حوزه‌ی تربیت بدنی، اساسا ما، با بالابردن و پایین آوردن ضربان قلب است که بیشترین کالری را می‌سوزانیم؛ نه با نگه‌داشتن ضربان قلب در یک سرعت پیاده‌ روی ثابت (آن‌چه که در تردمیل اتفاق می‌افتد) . بنابراین اگر قرار است نوسانات ضربان قلب کسی را که از تپه‌ها بالا و از سراشیبی‌ها پایین می‌رود در تردمیل شبیه‌سازی کنیم باید بتوانیم تغییرات مختلفی از سرعت پیاده‌روی، سبک‌های راه‌رفتن (مانند قدم زدن، تند راه رفتن و…) را در تردمیل برنامه‌ریزی کنیم. بنابراین به معنای واقعی کلمه، قدرت انجام یک تمرین موثر پیاده‌روی در دستان شماست و تمام دکمه‌های موجود در تردمیل به همین دلیل در آن تعبیه شده‌اند. ضمن آن‌که بعید به‌نظر می‌رسد نشاط و بهبود روحیه‌ای که در پیاده‌روی واقعی به‌دست می‌آید با پیاده‌روی بر روی تردمیل ایجاد شود.

نتیجه گیری و جمع بندی

شاید اکنون زمان آن رسیده باشد که یا هزینه کنید و با خرید تردمیل به تعداد زیادی از دکمه‌ها ضربه بزنید تا با ایجاد شبیه‌سازی در پیاده‌روی، صرفا باعث چربی‌سوزی و لاغری شود، یا با ثبت‌نام در یک کلاس ورزشی برای سلامت جسم خود سرمایه گذاری کنید و یا به‌صورت کاملا رایگان با پیاده ‌روی روزانه از فواید جسمی و مهم‌تر از آن، بهره‌مندی روحی یک ورزش سالم و بی‌هزینه برخوردار شوید.

پیاده روی در طبیعت برای شما جذابیت بیشتری دارد یا تردمیل؟

 

نوشته شده توسط : فاطمه

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟