معرفی ۱۲ روش کاربردی برای درمان ریزش مو

معرفی 12 روش کاربردی برای درمان ریزش مو

شما همیشه نمی توانید با افزایش سن از ریزش مو جلوگیری کنید، اما روش های درمانی مانند مصرف انواع مکمل ها وجود دارد که ممکن است سرعت ریزش مو را کاهش دهند.اما قبل از اینکه بیرون برید و مکمل ها و مواد مقوی خاصی بخرید، بهتر است بدانید که کدام روش در جلوگیری یا درمان ریزش مو بهتر عمل می کند.

علت ریزش مو

ریزش مو ممکن است به دلیل سبک نادرست زندگی ، ژنتیک یا هر دو رخ دهد. برخی از شرایط پزشکی نیز ممکن است منجر به ریزش مو شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی دلایل ریزش مو، مقاله” ۸ حقیقت درباره ی علت ریزش مو که کمتر کسی درباره ی آن می داند “را مطالعه کنید.

درمان های ریزش مو

در ادامه انواع روش های درمان ریزش مو را معرفی می کنیم که می توانید در مورد آن ها با پزشک خود صحبت کنید.

ماساژ پوست سر

شاید ارزان ترین روش ضخیم شدن مو ، ماساژ پوست سر باشد. هیچ هزینه و عارضه جانبی ندارد.

هنگامی که موهای خود را شست و شو می دهید ، به آرامی با نوک انگشتان خود پوست سر خود را ماساژ دهید تا خون در پوست سر جریان پیدا کند. برای مزایای بیشتر، می توانید ماساژور دستی پوست سر را امتحان کنید تا سلول های مرده پوست را نیز از بین ببرید.

روغن تراپی و درمان ریزش مو

 

روغن تراپی مناسب برای درمان ریزش مو
روغن تراپی مناسب برای درمان ریزش مو

روغن های مورد استفاده در روغن تراپی از طریق تقطیر یا تبخیر از گیاهان استخراج می شوند. در حالی که این روغن ها بیشتر در صنعت عطرسازی استفاده می شوند، همچنین دارای خواص شیمیایی قوی هستند که می توانند برای سلامتی مو مفید باشند .در ادامه تعدادی از این روغن ها را معرفی می کنیم.

روغن کرچک

این روغن مو را تغذیه کرده و از شکنندگی آن ها جلوگیری می‌کند. همچنین روغن کرچک همانند روغن آرگان  و روغن نارگیل به حفظ رطوبت مو کمک می کند در نتیجه می‌تواند به عنوان یک آبرسان خوب مانع از خشک شدن موها شود.

روغن نعناع

روغن نعناع گردش خون در کف سر را افزایش می دهد که می تواند به رشد مو در مرحله آناژن (مرحله در حال رشد) کمک کند.

روغن آویشن

آویشن با تحریک پوست سر از ریزش مو جلوگیری می کند و همچنین می تواند به افزایش رشد مو کمک کند. مانند روغن چوب درخت سرو، روغن آویشن نیز در درمان ریزش مو سکه ای مفید واقع می شود.

نحوه ی انجام روغن تراپی مو

موهای خود را شانه کنید سپس با استفاده از قطره چکان روغن را در همه ی بخش های سر پخش کنید و ماساژ دهید.برای جذب بهتر روغن یک حوله گرم را روی سر خود قرار دهید. بعد از یک الی دو ساعت موها را شست و شو دهید و از ماسک مو استفاده کنید.

اگر تصمیم دارید این روش درمانی را امتحان کنید، ابتدا مقدار کمی روغن را روی بازوی خود آزمایش کرده و ۲۴ ساعت صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی ایجاد می شود یا خیر. قرمزی، کهیر یا بثورات پوستی می تواند نشان دهنده واکنش آلرژیک باشد.

استفاده از شامپو مناسب برای درمان ریزش مو

شامپوهای ضد ریزش مو حاوی ویتامین ها و اسیدهای آمینه هستند که به حفظ سلامت پوست سر کمک می کنند و در نتیجه این نوید را می دهند که موهای شما با گذشت زمان باز می گردد. برای گرفتن بهترین نتیجه ،قبل از انتخاب محصول مناسب با یک متخصص مشورت کنید.

 مولتی ویتامین ها

داشتن موهای سالم به سلامت کلی شما بستگی دارد. در صورت کمبود برخی از مواد مغذی ممکن است موهای جدید از فولیکول ها تولید نشوند. دادن آزمایش خون و مشورت با پزشک می تواند به شما در تشخیص مواد مغذی مورد نیاز بدن و درمان ریزش مو کمک کند.

موهای سالم برای ادامه رشد و ضخیم شدن به آهن ، اسید فولیک و زینک یا روی نیاز دارند و مصرف روزانه مولتی ویتامین ها توصیه می شود که معمولا برای بدن مضر نیستند.

مکمل های اسیدفولیک

اسیدفولیک نوعی ویتامین B است که برای تولید سلول های جدید در بدن ضروری است. تصور می شود که مکمل های اسید فولیک به تقویت فولیکول ها کمک می کند تا موهای جدیدی در مناطق طاس ایجاد شود. همانند مولتی ویتامین ها، شواهد کافی مبنی بر تضمین تاثیر اسید فولیک در کاهش ریزش مو  وجود ندارد.

دکسپانتنول مناسب برای درمان ریزش مو

دکسپانتنول حاوی ویتامینB5  بوده که در اصطلاح به آن اسید پانتوتنیک می گویند و به طور گسترده ای در گیاهان و حیوانات یافت می شود.

ویتامین B5 موجود در آمپول دکسپانتنول در ترکیب با سایر مواد مغذی به بازسازی ساقه های مو که اغلب توسط سشوار، اتو مو، شامپو زدن زیاد یا قرار گرفتن در معرض آفتاب آسیب می بینند، کمک می کند. ویتامین B5 همچنین می تواند با حفظ سلامت غدد کلیوی به افزایش رشد مو کمک کند. با قراردان تخم مرغ، آووکادو، سیب زمینی، گوشت گاو، مرغ، آجیل و حبوبات در رژیم غذایی خود می توانید ویتامین B5  لازم برای بدن را تامین کنید.

بیوتین

بیوتین یا ویتامین B7 ، یک ماده ی مغذی محلول در آب است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند آجیل ، عدس و… یافت می شود. اگر رژیم غذایی متعادلی دارید، بعید است که به مصرف مکمل های بیوتین نیاز پیدا کنید. با این حال در صورت کمبود این ماده ی مغزی می توانید از اشکال مختلف مکمل بیوتین موجود در بازار برای درمان ریزش مو استفاده کنید.

اگر از مکمل های ویتامین B5 استفاده می کنید، نباید بیوتین مصرف کنید زیرا در صورت مصرف همزمان این دو میزان اثربخشی آن ها کاهش می یابد.

مزوتراپی مو

 

مزوتراپی مو 
مزوتراپی مو

مزوتراپی در واقع درمانی برای ریزش مو و طاسی است که در آن دوز بسیار کمی از ترکیباتی مانند عناصر کمیاب، ویتامین ها، تنظیم کننده های هورمونی، اسیدهای آمینه و… در زیرپوست – بیش از ۴ میلی متر از سطح پوست – تزریق می شود.

این مواد مغذی تزریق شده بسته به ناحیه ی تحت درمان و هدف از درمان متفاوت است و همچنین باعث تحریک بازسازی سلول ها شده و به رشد آن ها کمک می کند.

اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶

اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ را، اسیدهای چرب ضروری می نامند. این به این دلیل است که توسط بدن انسان ساخته نمی شود. امگا ۳ به بدن شما کمک می کند تا با التهاب ها که دلیل اصلی ایجاد بیماری های متعدد می باشد، مقابله کند. وجود التهاب نیز ممکن است از دلایل ریزش زودرس مو باشد.

از طرف دیگر ، امگا ۶ برای سلامت کلی پوست اهمیت زیادی دارد. روغن های گیاهی منابع اصلی امگا ۶ هستند، در حالی که امگا ۳ در ماهی یافت می شود. اگر به طور معمول چنین غذاهایی را مصرف نمی کنید، در مورد استفاده از مکمل های امگا۳ و امگا۶ برای درمان ریزش مو با پزشک خود صحبت کنید.

ماینوکسیدیل و درمان ریزش مو

ماینوکسیدیل یک درمان ریزش مو است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)  تأیید شده و بدون نسخه ارائه می شود. اگر دو بار در روز مستقیماً به برروی پوست سر ماساژ داده شود، ممکن است به تدریج موهای پرپشت تری را در نقاط طاسی مشاهده کنید. ماینوکسیدیل به صورت فوم یا مایع در بازار موجود است.

تحریک پوست سر و رشد ناخواسته مو در صورت و گردن از عوارض جانبی احتمالی است که باید مراقب باشید.

اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون (آلداکتون) برای افرادی که موهای کم پشتی دارند، تجویز می شود. این دارو به درمان کم پشتی و ریزش مو که در اثر تغییرات هورمونی در بانوان پدید می آید، کمک می کند.

فیناستراید

فیناستراید یک داروی تجویز شده برای ریزش مو است. این قرص فقط مخصوص آقایان می باشد و باید روزانه مصرف شود. بانوان باید به دلیل عوارض جانبی جدی این محصول از مصرف آن  اجتناب کنند، به خصوص اگر در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارند.

 جمع بندی

اگر متوجه شدید یا گمان می کنید که بیشتر از حد لازم موهای خود را از دست داده اید، ابتدا علت آن را بفهمید و درمان ریزش مو را هرچه زودتر شروع کنید.

در حالی که داروهای بدون نسخه به رفع برخی از انواع ریزش مو کمک می کند اما مهم است که با پزشک خود قبل از شروع هر درمانی مشورت کنید.

به خاطر داشته باشید که برخی از دارو ها و مکمل های عرضه شده در بازار تقلبی یا تاریخ مصرف گذشته هستند پس سعی کنید محصولات مراقبت از مو  و مکمل های مناسب برای درمان ریزش مو را از مراکز معتبر خریداری کنید.

می توانید سوالات خود، درباره ی ریزش مو را در بخش دیدگاه های این مقاله به اشتراک بگذارید.

 

نوشته شده توسط : نرگس 

منابع:

وب سایت health line 

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟