چگونه زایمان راحتی داشته باشیم؟

چگونه زایمان راحتی داشته باشیم؟

بدن هر مادر با مادر دیگر متفاوت است، نوزادان آن ها نیز متفاوت هستند و هیچ دو زایمانی یکسان نیستند. به همین دلیل مفید است که اطلاعات بیشتری در مورد زایمان و تولد کسب کنید و خود را توانمند کنید. داشتن اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های خود و جوانب مثبت و منفی هر یک، به شما کمک می کند تا در تصمیم گیری در مورد نحوه ی زایمان کودک خود اطمینان بیشتری بدست آورید. در این مقاله روش ها و توصیه هایی وجود دارند که به راحت تر شدن زایمان کمک می کند.

صحبت با ماما یا پزشک متخصص

تمام سوالات و نگرانی های خود را یادداشت کنید و به طور دقیق در مورد آن ها با ماما یا پزشک متخصص خود صحبت کنید. آن ها به هر سؤالی که دارید پاسخ می دهند و تمام حالت هایی که امکان دارد در هنگام زایمان رخ دهد را برای شما بیان می کنند و  توضیح می دهند که چه کارهایی می تواند به راحت تر شدن زایمان کمک کند.علاوه بر این مطرح کردن سوالات و ابهامات می تواند در افزایش آرامش و کاهش استرس مادر بسیار تاثیرگذارباشد.

شرکت در کلاس های قبل از زایمان

 

شرکت در کلاس های قبل از زایمان
شرکت در کلاس های قبل از زایمان

کلاس های قبل از تولد بسیار مفید و ارزشمند هستند. با حضور دراین کلاس ها در مورد زایمان اطلاعات کسب می کنید و می توانید کل روند زایمان را به صورت فرضی تجربه کنید. همچنین این فرصت برای شما فراهم می شود که با زنان باردار دیگر نیز ملاقات کنید. در طی این کلاس ها، اغلب نکاتی مطرح می شود که ممکن است خانواده های به آن ها فکر نکرده باشند و می توانند اطلاعات بیشتری کسب کنند. همچنین این کلاس ها به کنترل اضطراب در دوران بارداری کمک زیادی می کنند.

تکنیک های آرامش و نفس کشیدن را تمرین کنید

استفاده از تکنیک های تنفس می تواند به آرامش اعصاب شما (قبل و بعد از زایمان) کمک و درد را کنترل کند. شما می توانید در دوران بارداری این تکنیک ها را تمرین کنید تا در هنگام زایمان به راحتی از آن ها استفاده کنید.

ذهن خود را برای زایمان آماده کنید

سعی کنید به داستان های ترسناک درباره زایمان گوش نکنید زیرا عصبی بودن ، واقعاً بی فایده است. سعی کنید به یاد داشته باشید که برای هر تجربه بد، یک مادر وجود دارد که داستان مثبتی برای گفتن دارد. این می تواند سخت باشد، به خصوص اگر خودتان تجربه بدی داشته باشید. اما سعی کنید تا حد امکان مثبت فکر کنید. بسیاری از مادران می گویند که داشتن یک دیدگاه مثبت واقعا کمک کننده است.

خوب بخورید

داشتن تغذیه مناسب و سالم یکی ازمهمترین وظایف مادر در دوران بارداری است که می تواند در راحت تر شدن زایمان نیز بسیار تاثیرگذار باشد.خوردن پروتئین کافی، سبزیجات دارای برگ سبز، کاهش قند و مصرف مولتی ویتامین های دوران بارداری می تواند برای به حداقل رساندن خطرات ناشی از زایمان و به حداکثر رساندن سلامتی نوزاد مفید باشد.

در مطالعه‌ای که در مجله زنان، زایمان و ژنتیک منتشر شده است، محققان دریافتند زنانی که روزانه شش عدد خرما در طول چهار هفته پایانی بارداری خود مصرف می کنند، هنگام مراجعه به بیمارستان، احتمالاً نیاز به اکسی توسین (پیتوسین) یا پروستین ندارند چون خرما به تشدید انقباضات رحمی در هنگام زایمان و کاهش خون ریزی بعد از زایمان کمک می کند.

برای راحت تر شدن زایمان ورزش کنید

 

یوگا ورزش مناسب برای بارداری
یوگا ورزش مناسب برای بارداری

زایمان اغلب به قدرت و استقامت نیاز دارد، بنابراین مهم است که بدن خود را برای آن آماده کنید. ورزش در دوران بارداری همچنین می تواند راهی عالی برای کاهش استرس باشد.به عنوان مثال، کلاس یوگا بارداری می تواند واقعاً مفید باشد. این کلاس ها به شما کمک می کنند تا کودک خود را در وضعیت خوبی برای زایمان قرار دهید و در این کلاس ها برخی از تکنیک های تنفسی آموزش داده می شود که برای حفظ آرامش در هنگام زایمان سودمند هستند. اگر وقت و هزینه لازم برای پیوستن به کلاس را ندارید، پیاده روی در پارک نیز مفید خواهد بود.

چند راهکار ساده برای فعال ماندن در دوران بارداری

زیاد نشستن و نداشتن فعالیت می تواند برای سلامتی کودک شما مضر باشد. این موضوع می تواند به افزایش وزن بیش از حد، از دست دادن تناسب اندام، افزایش خطر ابتلا به دیابت حاملگی یا پره اکلامپسی و افزایش درد هنگام زایمان منجر شود.

اگر قبل از بارداری ورزش نکرده اید، کارهای مختلف زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا در زندگی روزمره خود فعال تر باشید. ورزش در دوران بارداری احتمالاً انرژی بیشتری به شما می دهد، به شما کمک می کند بهتر بخوابید و روحیه خود را حفظ کنید. در زیر به معرفی چند روش ساده که به افزایش فعالیت روزمره شما و در نتیجه راحتر شدن زایمان کمک می کند، می پردازیم.

  • پیاده روی ورزش بسیار خوبی برای دوران بارداری است. هیچ تاثیر منفی در مفاصل شما ندارد، به تجهیزات خاصی احتیاج نداشته و می توانید با افزایش وزن سرعت خود را کاهش دهید. افزودن پیاده روی به بخشی از روال عادی زندگی، آن را به فعالیتی تبدیل می کند که بدون نیاز به فکر کردن، آن را  انجام می دهید. به عنوان مثال: به جای اینکه سوار اتوبوس شوید، پیاده روی کنید. اگر فرزندان دیگری دارید هنگام بردن آن ها به مدرسه، مهد کودک یا پارک می توانید پیاده روی کنید.
  • به جای استفاده از آسانسور، از پله ها بالا بروید. بالا رفتن از پله ها فعالیت بسیار خوبی برای تقویت ماهیچه های پا و معده شما است.
  • با فعالیت های روزمره دست خود را قوی کنید.عضلات بازوی خود را برای بغل کردن کودک آماده کنید اما هر چیز سنگینی را بلند نکنید.به یاد داشته باشید که هنگام برداشتن چیزهایی مانند کیسه های خرید زانو خود را خم کنید و به ماهیچه های شکمی و کمر خود فشار وارد نکنید.
  • کارهای خانه می تواند واقعاً خسته کننده باشد. گوش دادن به موسیقی و قراردادن آن در برنامه فعالیت های روزانه، انجام کارهای خانه را لذت بخش می کند و در بهبود روحیه شما بسیار تاثیر گذار است.
  • اگر قبل از بارداری زیاد ورزش نکرده اید، اکنون زمان شروع فرا رسیده است. با ۱۵ دقیقه ورزش، ۳ جلسه در هفته شروع کنید و به تدریج آن را به ۳۰ دقیقه ورزش، ۴ جلسه درهفته یا هر روز افزایش دهید.

نتیجه گیری

بارداری به معنای زیاد خوردن و زیاد خوابیدن نیست و بهتر است مادران به فعالیت های روزمره خود ادامه دهند. انجام فعالیت هایی مانند شرکت در کلاس های قبل از تولد، یادگیری تکنیک های حفظ آرامش و تنفس در هنگام زایمان و… به شما کمک می کند تا زایمان راحتی داشته باشید.

کدام یک از تکنیک های گفته شده برای شما کارایی داشته؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

نوشته شده توسط : نرگس

امتیاز 0.00 از 0 رای

‫2 نظر ارسال شده در “چگونه زایمان راحتی داشته باشیم؟

  1. سعیده :

    من درماه سوم بارداری هستم و بچه اولمه
    به غیر از یوگا و پیاده روی چه ورزش هایی رو میتونم انجام بدم ؟

    • پشتیبان وطن دراگ :

      سلام سعیده عزیز
      ورزش هایی مثل همین پیاده روی،دوچرخه ثابت البته به شرطی که به آرامی پا بزنید،پیلاتس،در کل تمریناتی که حالت پرشی ندارند و آهسته هستند مفیده،اما در نهایت بهتر هست که با پزشک خودتون اول مشورت کنید،مخصوصاً که بچه ی اولتون هست.خوندن مقاله ای که لینکش رو براتون قرار میدم هم می تونه کمکتون می کنه . https://vatandrug.com/blog/learn-about-the-benefits-of-exercise-during-pregnancy/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟