چرا باید در هنگام خرید دارو از داروسازها مشاوره بگیریم ؟

مشاوره دارو

بسیار پیش می آید که افراد اقدام به استفاده از داروها بدون توجه به مبحث مشاوره دارو، می نمایند. دلیل این امر هم استفاده ی مداوم از داروها توسط عده‌ای است که از نظر آن‌ها نیاز به مشاوره ی دارو وجود ندارد. البته دلایل مختلف دیگری هم می تواند برای نادیده گرفتن اهمیت مشاوره دارو وجود داشته باشد که به فرهنگ حاکم بر اجتماع هم بر می گردد. اما بر اساس قانون باید در زمان استفاده از دارو، داروسازها مشاوره‌های لازم را در اختیار بیماران قرار دهند تا مشکل خاصی برای آن ها در اثر استفاده از داروهای تجویز شده به وجود نیاید.

قبل از هر چیز باید بدانیم که وقتی که ما برای تهیه دارو به داروخانه می رویم و هیچ مشاوره ای از داروساز نمی گیریم این مسئله می تواند مشکلات مختلفی برای ما در پی داشته باشد. این امر حتی باعث تشدید بیماری ،کما و مرگ و میر نیز شده است. پس برای پیش گیری از این مشکل شما باید به به نکات زیر توجه کنید.

در هنگام خرید دارو نحوه ی استفاده دارو را از داروساز بپرسید

 

مروری بر دستورات موجود برای نحوه ی استفاده از داروها

 

توجه به دستورهای لازم برای مصرف داروها، توسط بیماران باید به طور جدی مد نظر قرار گیرد. داروسازها بهترین مشاوره ها را در این زمینه در اختیار ما قرار می دهند و در افزایش آگاهی ما در نحوه ی استفاده از هر دارو و زمان استفاده از آن نقش تعیین کننده‌ای را بازی می کنند.

استفاده ی منظم از داروها در بازه‌ های زمانی مورد نظر و به مقدار مشخص شده توسط داروساز، باید مد نظر همه ی ما باشد تا به بهترین نتیجه در استفاده از داروها دست پیدا کنیم.

گاهی ممکن است که شما دچار فراموشی در زمینه ی دستورات استفاده از داروها بشوید. در این زمان ،تکرار دستورها توسط داروساز می تواند برای شما کمک بسیاری به همراه داشته باشد. فرض کنید که از داروی تیروئید استفاده می کنید که به صورت روزانه و با شکم خالی باید مصرف شود. ممکن است که در طول زمان شما فراموش کنید که این داروها باید با شکم خالی مصرف شوند و پس از مدتی شروع به مصرف هم زمان آن با نوشیدنی‌ها و یا حتی غذا بکنید.

در این جا است که باز هم اهمیت مشاوره دارو خود را نشان می دهد. داروسازها و دکتر های داروخانه با یادآوری این نکات در هنگام فروش دارو و در هر نوبت که برای خرید دارو به داروخانه مراجعه می کنید، از رخ دادن چنین حوادثی جلوگیری می کنند و امکان فراموش کردن دستورالعمل ها در زمان استفاده از دارو را به حداقل می رسانند.

درباره ی اثرات جانبی داروها مشاوره بگیرید

علاوه بر موارد ذکر شده در بخش قبل ،در این بخش به اهمیت مشاوره دارو و ارتباط آن با اثرات جانبی هر دارو خواهیم پرداخت. ممکن است که شما در زمان شروع به استفاده از یک دارو هیچ اثر جانبی را در ارتباط با استفاده از آن مشاهده نکنید اما در حال حاضر شاهد اثرات جانبی استفاده از آن دارو هستید.

استفاده ی طولانی مدت از داروها و افزایش سن از دلایل مشاهده ی اثرات جانبی دارو در افراد می باشد. البته دلایل دیگری هم می توان برای این اثرات در نظر گرفت. اما در هر صورت این اثرات جانبی باید با توجه به اهمیت آن‌ها، در مشاوره ی دارو در نظر گرفته شوند.

داروخانه‌ها و داروسازها می توانند با مشاوره ‌های بهینه ی خود برای بیماران در تشخیص و یا پیش گیری از این اثرات جانبی نقش مهمی را ایفا کنند. حتی به عنوان مثال بعضی از داروها ممکن است دارای اثرات جانبی در زمینه ی کاهش میزان ویتامین‌ها در بدن مانند ویتامین‌های گروه B داشته باشند که مشاوره دارویی به سادگی می تواند از رخ دادن چنین اتفاقی جلوگیری کند.

در زمان خرید دارو ؛تداخل دارویی را فراموش نکنید

 

مشاوره ی دارو

 

مشاوره در ارتباط با هر تجویزی می تواند به رفع مشکلات احتمالی استفاده از داروها کمک کند. هر گونه خطایی در زمان خرید و استفاده از هر نوع داروی خاصی با مشاوره های دارویی داروخانه‌ها می تواند به حداقل برسد. شاید شما هم در زمان مشاوره با نکات جالبی در زمینه ی نحوه ی استفاده از داروها رو در رو بوده اید که نقش به سزایی در تاثیر دارو و جلوگیری از مسائلی مانند تداخلات دارویی داشته است.

ممکن است در زمان مشاوره حتی بیمار اقدام به بیان نکات به ظاهر کوچکی مانند حساسیت به یک ماده خاص بنماید که باعث نجات جان فرد شود و همچنین مشاوره دارویی هر گونه خطا و مشکلی را در زمینه ی استفاده از داروها در دوزهای تجویز شده بر طرف می نماید.

جمع بندی و نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که در قسمت‌های قبل در ارتباط با اهمیت مشاوره ی دارو در زمان خرید دارو از داروخانه‌ها گفته شد، باید در هر زمانی که به داروخانه‌ها مراجعه می کنید ،توسط افراد متخصص اقدام به استفاده از داروهای خود بنمایید.

در هر تجویزی که توسط پزشک شما صورت می گیرد، به دلیل پیش گیری از هر گونه مشکل احتمالی، توجه کافی را مبذول بنمایید.

پس همواره پس از تهیه یک دارو باید از داروساز مشورت بگیریم. چون در کنار مسائل گفته شده در بالا، ممکن است دارو با داروهای مصرفی ما تداخل داشته باشد یا این که ما طرز مصرف آن را ندانیم یا آن را فراموش کرده باشیم.

شاید صرف چند دقیقه از وقت شما در داروخانه و یا در مراکز درمانی برای دریافت مشاوره‌های مورد نیاز ارزش آن را دشته باشد تا بتوانید به طور سالم تری از داروهای خود در دوزهای تجویز شده استفاده کنید.

 

 

نوشته شده توسط : علی

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟