ویروس کرونا و ماندن در خانه، روحیه ی خود را تقویت کنید

ویروس کرونا و ماندن در خانه، روحیه ی خود را تقویت کنید

 با شیوع ویروس کرونا ، به منظور قطع زنجیره انتقال آن، باید در منزل بمانیم. در این شرایط بحرانی، افراد به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی تا حد امکان از منزل خارج نمی‌شوند، بسیاری از مردم کارهای خود را از منزل انجام می‌دهند و کودکان به صورت مجازی در کلاس‌های درس خود شرکت می‌کنند. انزوای اجتماعی و ماندن در منزل، باعث ایجاد احساس افسردگی و افت روحیه می‌شوند، بنابراین به منظور رهایی از احساسات منفی،  اکنون بیشتر از هر زمان دیگری به خلاقیت نیاز داریم. در این مطلب قصد داریم به معرفی راهکارهایی برای استفاده خلاقانه از زمان به منظور افزایش کارایی و تقویت روحیه در شرایط قرنطینه بپردازیم.

ویروس کرونا چیست؟

بیماری ویروس کرونا  (COVID-19) یک بیماری عفونی است که افراد مبتلا به آن، بیماری‌های تنفسی خفیف تا متوسطی را تجربه می‌کنند. بسیاری از افراد بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می‌یابند، اما افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های خاص مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی و سرطان در مواجهه با کرونا با خطر بیشتری روبه رو هستند. به دلیل این که تاکنون واکسن این بیماری کشف نشده است، بهترین راه برای جلوگیری و کاهش سرعت زنجیره انتقال آن، رعایت نکات بهداشت فردی، ماندن در منزل و تقویت روحیه است.

ویروس کرونا و تقویت روحیه

شرایطی مانند همه‌گیری ویروس کرونا، ‌ جزو مواردی است که به ندرت اتفاق می‌افتد، اما بیش از هر موقعیت دیگری نیازمند خلاقیت اقشار مختلف جامعه از جمله پزشکان برای تدوین استراتژی‌های از بین بردن بیماری و کشف دارو، معلمان برای تدوین راهکارهای خلاقانه آموزش در شرایط قرنطینه، والدین برای تقویت روحیه و خلاقیت کودکان خود، است. با توجه به شرایط قرنطینه که همگی در منزل هستیم، احتمال افت روحیه، خستگی و افسردگی بسیار زیاد است، بنابراین باید با راهکارهایی خلاقانه، روحیه خود را تقویت کرده و از زمان موجود بیشترین بهره را ببریم.

افزایش خلاقیت و سرگرم کردن کودکان

 

سرگرم کردن کودکان در دوران کرونا
سرگرم کردن کودکان در دوران کرونا

ماندن در منزل به مدت طولانی می‌تواند برای کودکان بسیار طاقت فرسا و خسته کننده باشد. مهم‌ترین کار در این شرایط این است که کودکان را همراهی کنید، روحیه ی آن ها را تقویت کنید و به آن‌ها فرصت دهید کارهایی که دوست دارند را انجام داده و به پایان برسانند. کودکان می‌توانند با استفاده از وسایل مختلف کارهای متنوعی انجام دهند. به عنوان مثال، با استفاده از کاغذ، مداد رنگی و خودکار، نقاشی بکشند، داستان بنویسند و یا با استفاده از سایر وسایل مانند چسب، کاغذ و …، کاردستی درست کنند.

کودکان وقتی که کارهای مورد علاقه‌شان را انجام می‌دهند، دوست دارند مدتی طولانی به انجام آن کارها بپردازند و چالش‌های مربوط به آن‌ها را پشت سر بگذارند. حال که شرایط به گونه‌ای است که باید در منزل بمانیم، می‌توان از این موقعیت به عنوان فرصتی برای یادگیری مشترک کودکان با والدین و فرزندان دیگر استفاده کرد. بعضی بازی‌ ها جنبه آموزنده و خلاقانه دارند، بهترین کار این است که محیطی امن برای کودکان فراهم کرده و آن‌ها را در بازی‌ ها و کارهایشان، همراهی کنیم.

در واقع با فراهم کردن ابزار، وسایل و فرصت دادن به کودکان برای طراحی، انجام و آزمایش کارهای مورد علاقه‌شان، آن‌ها را برای داشتن تفکر خلاق در جامعه آماده می‌کنیم.

تقویت روحیه در زمان قرنطینه در منزل

در زمان قرنطینه در منزل و انزوای اجتماعی، به دلیل کاهش سریع و ناگهانی تعاملات با سایر افراد، احساس ناراحتی و کمی افسردگی بسیار طبیعی است. خوشبختانه راهکارهای بسیاری وجود دارند که می‌توانیم با انجام آن‌ها علاوه بر ماندن در منزل، با احساسات منفی هم مقابله کنیم و به تقویت روحیه ی خود و اطرافیان کمک کنیم . در ادامه چند مورد از این کارها را معرفی می‌کنیم.

  • داشتن برنامه روزانه برای صحبت کردن با افرادی که دوستشان داریم، حتی اگر یک تماس تلفنی ساده هم باشد، یکی از کارهایی است که روحیه ما را بسیار عوض کرده و احساس خوشایندی را ایجاد می‌کند.
  • داشتن برنامه روزانه منظم برای انجام کارها هم باعث ازبین رفتن حس یکنواختی می‌شود. به همین منظور، لیستی از مواردی را که می‌خواهید انجام دهید را تهیه کنید و یا زمان خود را برای انجام کارها تقسیم کنید. حتی اگر لیست شما پر از کارهای ساده باشد، باز هم انجام آن‌ها باعث تقویت روحیه و انگیزه شما می‌شود.
  • به صورت منظم هر روز ورزش کنید، زیرا ورزش اندورفین هایی را آزاد می‌کند که می‌توانند روحیه شما را بهبود بخشند. حتی اگر تجهیزات ورزشی هم ندارید، می‌توانید به صورت مجازی با یک مربی در ارتباط باشید یا از اپلیکیشن‌های ورزش در منزل به منظور انجام این کار استفاده کنید.
  • از دوره‌های آموزشی آنلاین برای یادگیری مهارت جدید استفاده کنید. بسیاری از دانشگاه‌ها و وب‌سایت‌های آموزشی، دوره‌های آنلاین خود را به صورت رایگان ارائه می‌دهند و می‌توانید در این ایام از آن‌ها استفاده کنید. پیوستن به یک کلاس و انجام وظایف محول شده، می‌تواند ضمن کسب دانش و مهارت جدید، باعث ایجاد احساس خود ارزشی در شما شود.
  • امتحان کردن دستور غذایی جدید هم راهکار دیگری برای رهایی از احساس یکنواختی قرنطینه است. هزاران دستور غذایی آنلاین وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • کتاب خواندن، گوش دادن به موسیقی و پادکست و هم چنین تماشای فیلم، جزو کارهایی هستند که حال و هوای شما را در زمانی که در منزل هستید، عوض می‌کنند.

تقویت روحیه و افزایش کارایی هنگام دور کاری

 

دورکاری در دوران کرونا
تقویت روحیه و افزایش کارایی هنگام دور کاری

ویروس کرونا موجب شده است که بسیاری از افراد کارهای خود را در منزل انجام دهند و به محیط کار نروند. در این شرایط ممکن است به دلیل یکسان شدن محیط زندگی و فضای کاری، بهره‌وری کمتری در انجام کارها حاصل شود. بنابراین لازم است نکاتی را در این خصوص در نظر داشته باشیم.

جدا کردن فضای کاری از محیط زندگی

بهتر است فضای کاری خود را در منزل جدا کنید، اگر در منزل فضایی برای کار دارید از آن استفاده کنید، در غیر اینصورت یک قسمت از منزل خود را به فضای کار اختصاص دهید. با انجام این کار مرز بین وظایف کار و منزل مشخص می‌شود و هم چنین می‌توانید در زمان کار تمرکز بیشتری داشته باشید.

تعیین برنامه زمانی منظم برای کار

تعیین یک برنامه مشخص برای کار و جدا کردن آن از زمان شخصی و خانوادگی نیز بسیار مهم است. در این شرایط، بهتر است استراحت منظم داشته باشید و ورزش کنید. هم چنین لازم است پس از هر یک ساعت کار، ۵ دقیقه استراحت کرده و سعی کنید تا حد امکان الگوی خوابتان منظم باشد. این کار به کاهش میزان خستگی ، تقویت روحیه و حفظ انرژی در طول روز کمک شایانی می‌ کند.

مراقبت از خود

اکنون توجه به سلامت روان از هر زمان دیگری مهم‌تر است. با انجام کارهایی از قبیل تعیین هدف، مراقبت از خود و حفظ ارتباطات اجتماعی با دوستان، خانواده و همکاران می‌توانیم سطح اضطراب و استرس خود را کاهش داده و روحیه ی خود را تقویت کنید. لازم است همواره انجام کارهای مورد علاقه خود را در اولویت بالا قرار دهیم.

سخن آخر

گسترش ویروس کرونا باعث انزوای اجتماعی و تنها ماندن افراد در منزل شده است. این مساله می‌تواند باعث افت روحیه و افزایش افسردگی و اضطراب شود. بنابراین به منظور جلوگیری از ایجاد این‌گونه احساسات و تقویت روحیه خود می‌توان از فرصتی که در شرایط قرنطینه در منزل وجود دارد، استفاده کرده و با یادگیری مهارت جدید، انجام کارهای دلخواه، مکالمه با دوستان و آشنایان، برنامه ریزی برای ورزش روزانه و… از ایجاد حس یکنواختی و ناراحتی جلوگیری کرده و روحیه بسیار شادابی داشته و احساس خود ارزشی را تقویت کنیم.

 

نوشته شده توسط : فاطمه

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟