گل مژه کودکان ؛مادرها بخوانند

گل مژه کودکان ؛مادرها بخوانند

گل مژه کودکان اگر چه عارضه خطرناکی نیست؛ اما لازم است تا درمان نهایی جدی گرفته شود. والدین هم خواه‌ناخواه این مشکل را جدی خواهند گرفت. گل مژه یک بیماری رایج است و احتمال آن که کودکان را گرفتار خود کند بسیار زیاد است. لذا لازم است تا والدین خصوصاً مادران آگاهی خود را نسبت به این بیماری بالا ببرند تا در صورت مشاهده آن سریعاً متوجه شده و با آن مقابله کنند.

گل مژه چیست؟

گل مژه برخلاف نام زیبایی که دارد اصلاً ظاهر زیبایی در کنار مژه‌ها ایجاد نخواهد کرد! به برآمدگی قرمز رنگ و تا حدودی دردناک که در اثر التهاب پیاز مو در محل رویش مژه‌ها پدیدار می‌شود، گل مژه می‌گویند.  این برآمدگی‌های قرمز رنگ معمولا در لبه پلک بالایی یا پایینی چشم ظاهر می شود و ظهور آن می‌تواند از ضعف بهداشت چشم ناشی شود.

آلودگی هایی مانند گرد و خاک محیط، آلودگی‌های زیستی و هوا، حضور انواع میکروب و باکتری، تجمع چربی و سلول‌های مرده پوست در محل رویش مژه‌ها و غدد پلکی می تواند باعث این بیماری شود.

آیا گل مژه کودکان عارضه خطرناکی است؟

خوشبختانه این عارضه از آنجا که آسیب جدی برای چشم ایجاد نکرده و مسیر درمان ساده‌ای نیز دارد، در لیست بیماری‌های نگران‌کننده چشمی قرار نمی‌گیرد.

برای درمان گل مژه فقط کافی است مایع چرکی مانده در زیر پوست اطراف مژه‌ها را خارج سازید؛ اما مشکل از آنجا شروع می‌شود که فورا نسبت به درمان گل مژه اقدام نکنید. نه‌تنها این عارضه چشمی بلکه هر نوع بیماری هر چقدر هم ساده باشد در اثر سهل ‌انگاری می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شود.

گل مژه نیز اگر چه یک عارضه عفونی نیست ولی می‌تواند در اثر سهل‌انگاری از مژه‌ای به مژه‌ای دیگر و حتی فراتر از آن به چشم دیگر بیمار منتقل شده و تبعات نگران کننده‌ای را در پی داشته باشد.

علت زدن گل مژه در کودکان

 

علت زدن گل مژه در کودکان

متأسفانه تعداد کودکانی که دچار عارضه گل مژه می‌شوند نسبت به بزرگ‌سالان بیشتر است و دلیل اصلی آن به بازی گوشی آن‌ها برمی‌گردد؛ کودکان معمولاً دستان خود را به هرجایی می‌زنند و درکی از آلودگی و میکروب ندارند. حتماً شما هم کودکان را در اتوبوس، مترو، پارک و رستوران دیده‌اید که چطور با هر وسیله ای بازی می‌کنند، به کفش‌هایشان دست می‌زنند، ممکن است زمین بخورند و با همان دست‌ها چشمان خود را لمس می کنند. این یعنی افزایش احتمال حضور عوامل مؤثر در پیدایش گل مژه کودکان در اطراف چشم‌ها. به همین دلیل است که گل مژه کودکان داستان رایجی است.

اما نگران نباشید! گل مژه کودکان به همان سادگی که می‌آید، به همان سادگی هم درمان می‌شود. فقط کافی است آن را جدی بگیرید.

روش‌های درمان گل مژه کودکان

روش درمان گل مژه در کودکان و بزرگ‌سالان با یکدیگر تفاوت دارد و درمان آن در بزرگ‌سالان نسبت به کودکان به مراتب ساده‌تر است؛ چراکه توجیه کودک برای دست نزدن به چشم‌هایش کار مشکلی است.برای درمان گل مژه کودکان از روش‌های زیر استفاده کنید:

دست‌کاری ممنوع

گل مژه کودکان یک حساسیت عفونی است. این عفونت در زیر پوست اطراف مژه تجمع کرده و باید خارج شود؛ اما اگر این غده چرکی را دست‌کاری کنید، به راحتی راهش را برای سرایت به دیگر مژه‌ها و حتی به چشم دیگر پیدا خواهد کرد.

کودک خود را توجیه کنید که این غده قرمز رنگ را دست‌کاری نکند. اگر چه باید درد خفیف و گاهاٌ عمیق آن را تا انتهای دوره درمان تحمل کند.

کمپرس آب گرم

درمان مقدماتی برای گل مژه استفاده از کمپرس آب گرم است. گرما اگر با رطوبت همراه شود پوست را نرم کرده، مسیرهای مسدود در پوست را باز می‌کند و می‌تواند مقدمه خوبی برای خروج مایع چرکی زیر مژه‌ها باشد. در واقع گرما باعث می‌شود غده‌های چرکی به سمت جلو حرکت کنند.

روزانه ۳ الی ۴ بار و هر بار در حدود ۱۰ دقیقه در محل عارضه کمپرس آب گرم بگذارید. برای این منظور بهترین روش استفاده از یک حوله یا دستمال کوچک است که در آب گرم خیس شده باشد.

 چشمان کودک را با شامپو بچه بشویید

 

روش‌های درمان گل مژه

از آنجا که دلیل اصلی بروز گل مژه کودکان عدم رعایت بهداشت چشم است، شستشوی چشم یک درمان عالی برای گل مژه محسوب می‌شود. بهتر است برای این منظور از شامپو بچه استفاده کنید. شامپو بچه می‌تواند محل گل مژه را به خوبی تمیز کند و در عین حال باعث سوزش چشم کودکان نیز نخواهد شد.

در صورت سر باز کردن، مژه را بردارید

مسیر درمان گل مژه در نهایت باید به سر باز کردن غده چرکی بیانجامد. در چنین زمانی بهتر است گوش به زنگ باشید و با مشاهده علائمی از باز شدن این غده چرکین، محتویات آن را خارج کرده و سپس محل مژه را خوب تمیز کنید.

مژه‌ای که در پای آن گل مژه زده بود را به وسیله یک موچین تمیز بردارید. این مژه در ریشه‌های خود، باز هم چرک خواهد داشت و در صورت عدم خروج آن، احتمال بروز مجدد گل مژه بسیار زیاد است.

درمان گل مژه کودکان با استفاده از روش هایی که قید کردیم به سهولت انجام خواهد شد. اما اگر در صورت انجام تمام این مراحل، گل مژه کودک شما بهبود پیدا نکرد ،بهتر است هر چه زودتر به یک پزشک مراجعه کنید چرا که این بیماری در دراز مدت می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌هایی جبران‌ناپذیری شود.

 

نوشته شده توسط : مریم

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟