۸ حقیقت درباره ی علت ریزش مو که کمتر کسی درباره ی آن می داند

8 حقیقت درباره ی علت ریزش مو که کمتر کسی درباره ی آن میداند

ریزش مقدار مشخصی از مو در روز طبیعی است. اگر موها بیش از حد معمول بریزند ، باعث پریشانی و نگرانی می شوند. از طرفی داشتن موهای سالم و شاداب یکی از فاکتورهای مهم در زیبایی طبیعی هر فرد است و به همین دلیل ما در این مقاله از مجله وطن دراگ به بررسی علت ریزش مو می پردازیم تا برای مراقبت از این زیبایی گام برداشته باشیم.

طاسی مردانه یا زنانه، مهمترین علت ریزش مو

الگوی طاسی مردانه و زنانه هر دو ژنتیکی است. آقایان تمایل به از دست دادن مو از ناحیه شقیقه و تاج سر دارند ولی در زنان معمولاً موهای سر نازک می شود.

طاسی به احتمال زیاد با افزایش سن فرد اتفاق می افتد و معمولا پس از بلوغ شروع می شود. بسیاری از زنان پس از یائسگی طاسی را تجربه می کنند. این بدان معنی است که ممکن است تغییر هورمون ها با طاسی در ارتباط باشد. البته می توان با مصرف مکمل های مناسب برای کاهش علائم یائسگی از بروز مشکلاتی مانند ریزش مو در این دوران پیشگیری کرد.

درمان طاسی مردانه و زنانه با ماینوکسیدیل موضعی امکان پذیر می باشد. این دارو برای درمان ریزش مو و طاسی خانم ها و آقایان به کار می رود.

بارداری

بارداری یکی از علت های شناخته شده ریزش مو در زنان است. برخی از زنان ممکن است کمی پس از زایمان دچار ریزش بیش از حد مو شوند که به دلیل کاهش سطح استروژن رخ می دهد. این نوع ریزش مو موقتی است و معمولاً در مدت یک سال یا زودتر برطرف می شود.

برای کمک به بازگشت مو به حالت طبیعی خود ، سعی کنید:

بروز مشکل در ریزش طبیعی مو

 

بروز مشکل در ریزش طبیعی مو
بروز مشکل در ریزش طبیعی مو

در هر مقطع زمانی حدود ۸۵ الی ۹۰ درصد موی سر یک فرد شروع به رشد می کند (آناژن) و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موی باقی مانده وارد فاز ریزش می شود (تلوژن) که به این فرآیند چرخه حیات مو می گویند.

تلوژن افلوویوم

گاهی اوقات چرخه حیات مو دچار مشکل می شود یعنی سرعت ریزش مو بیشتر می شود و بدن نمی تواند موهای از دست رفته را جایگزین کند که به آن ریزش مو تلوژن افلوویوم می گویند.

تلوژن افلوویوم معمولاً یک وضعیت موقتی است که با گذشت زمان برطرف می شود. برخی از علل احتمالی عبارتند از:

  • استرس شدید
  • عمل جراحی
  • زایمان
  • کاهش سریع وزن
  • مشکلات تیروئید
  • داروهای خاص

پزشک باید علل زمینه ای تلوژن افلوویوم را پیدا کند و بر اساس نوع مشکل درمان را آغاز کند.

آناژن افلوویوم

گاهی اوقات در مرحله رشد مو (آناژن)، ریزش مقادیر زیادی از مو اتفاق می افتد که به آن ریزش مو آناژن افلوویوم می گویند.

این شرایط ممکن است باعث ریزش مو از سر و همچنین سایر قسمت های بدن از جمله ابرو و مژه شود. علل آناژن افلوویوم عبارتند از:

  • شیمی درمانی
  • تابش اشعه های مضر
  • عفونت های قارچی
  • بیماری خودایمنی

باتوجه به علت آن می توان از درمان های متفاوتی استفاده کرد اما معمولا از محلول موضعی ماینوکسیدیل برای ریزش مو آناژن افلوویوم استفاده می شود.

خنک کردن پوست سر در طی شیمی درمانی می تواند به کاهش ریزش مو کمک کند. به خاطر داشته باشید موها اغلب بین ۳ تا ۶ ماه پس از قطع شیمی درمانی دوباره رشد می کنند.

ریزش مو سکه ای

ریزش مو سکه ای (آره آتا) نوعی بیماری خود ایمنی است که باعث ریزش ناگهانی مو می شود. در طی این بیماری سیستم ایمنی بدن ، به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریزش موهای سر، ابروها و مژه ها به صورت دسته های کوچک می شود.اگر فردی به این بیماری مبتلا است ، باید به پزشک مراجعه کند تا برای کمک به رشد مجدد مو دارو تجویز شود.

ریزش مو کششی

 

رفتار نادرست با مو
رفتار نادرست با مو

علت ریزش مو کششی، رفتار نادرست با مو می باشد. استفاده ی زیاد از مدل موهایی که باعث کشیده شدن مو یا فشار زیاد به موها شده باعث ضعیف شدن پیاز مو و در نتیجه ریزش مو می شود. مدل های موی که باعث ایجاد این نوع ریزش می شوند، عبارتند از:

  • انواع مدل های گوجه ای یا دم اسبی
  • انواع مدل های بافت
  • استفاده از کلاه گیس

در صورت ادامه ریزش مو کششی، ممکن است فرد دچار لکه های طاسی و نازک شدن مو شود.

مصرف دارو یکی از علت های ریزش مو

برخی از داروها عوارض جانبی دارند که می تواند باعث ریزش مو شود .نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • داروهای رقیق کننده خون ، مانند وارفارین
  • آکوتان برای درمان آکنه
  • داروهای ضد افسردگی از جمله زلفت (زولوفت) یا پروزاک
  • مسدود کننده های بتا
  • داروهای کاهنده کلسترول مانند لوپید

اگر شخصی فکر می کند که به دلیل مصرف دارویی خاصی دچار ریزش مو شده است است ، باید برای ارزیابی به پزشک مراجعه کند. پزشک ممکن است ابتدا دوز دارو را کاهش دهد یا فرد را به استفاده از داروی دیگری تشویق کند.

کمبود مواد مغذی

 

کمبود مواد مغذی از دلایل ریزش مو
کمبود مواد مغذی از دلایل ریزش مو

کمبود مواد مغذی می تواند باعث ریزش مو شود. رژیم های غذایی سخت و نادرست که دارای مقدارکمی پروتئین ، ویتامین و مواد غذایی مانند آهن هستند، می توانند باعث ریزش بیش از حد مو شوند. ویتامین B5 و ویتامین B7 از جمله ویتامین هایی هستند که کمبود آن ها موجب ریزش مو می شود.

فرد باید برای آزمایش خون به پزشک مراجعه کند تا بررسی شود که کمبود کدام ماده ی غذایی باعث بروز ریزش مو شده است. به خاطر داشته باشید که اصلاح عادت های غذایی می تواند به افزایش سرعت رشد مو و کاهش ریزش آن کمک کند.

قرص های جلوگیری از بارداری

افراد ممکن است هنگام استفاده از قرص های ضد بارداری و حتی گاهی اوقات چند هفته یا چند ماه پس از قطع مصرف دچار ریزش مو شوند.

انتخاب قرص های جلوگیری از بارداری با شاخص آندروژن پایین ، می تواند به کاهش خطر ریزش مو کمک کند.قرص های جلوگیری از بارداری با شاخص آندروژن پایین عبارتند از:

  • دزوژن
  • ارتوسپت
  • ارتو سیکلن

سایر روش های جلوگیری از بارداری که بر روی هورمون ها تأثیر می گذارند مانند استفاده از دستگاه آی یو دی نیز ممکن است باعث ریزش مو شود.

سخن آخر

ریزش روزانه مقدار مشخصی از مو امری طبیعی است. افراد معمولاً هر روز تا ۱۰۰ تار مو در کل بدن از دست می دهند.

اگر فردی متوجه شود که بیش از حد معمول دچار ریزش مو می شود ، ممکن است علت ریزش مو آن فرد یک بیماری زمینه ای باشد. در این صورت باید به پزشک مراجعه کند و در مورد بهترین گزینه های درمانی مشاوره بگیرد.

در بسیاری از موارد، پس از درمان بیماری زمینه ای توسط پزشک، رشد موهای فرد به حالت طبیعی خود باز می گردد.

می توانید سوالات خود را درباره ی ریزش مو در بخش دیدگاه های این مقاله به اشتراک بگذارید.

 

نوشته شده توسط : نرگس

منابع:

وب سایت Medical News Today

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟