سرطان ؛ اجازه ندهید تغییر ظاهر شما را در خانه نگه دارد

سرطان ظاهر شما را تغییر داده است!

درست همانطور که سرطان بر سلامتی جسمی شما تأثیر می گذارد، می تواند طیف گسترده ای از احساسات را نیز ایجاد کند. همچنین می تواند احساسات موجود را شدیدتر جلوه دهد. این احساسات ممکن است روزانه، ساعتی یا حتی دقیقه به دقیقه تغییر کنند.

برخی ترس‌ها در مورد سرطان ، مبتنی بر داستان و شایعه یا اطلاعات غلط است.اغلب اطلاع رسانی درست برای مقابله با ترس و نگرانی می تواند کمک کننده باشد . بیشتر مردم وقتی واقعیت ها را می آموزند، احساس ترس کمتری می کنند و زمانی که می دانند چه چیزی در انتظارشان است، حس بهتری دارند. در مورد بیماری سرطان خود بیاموزید و بدانید که چه کاری می توانید انجام دهید تا در مراقبت از خود شریک باشید. برخی مطالعات نشان می دهند افرادی که از مراحل بیماری و معالجه خود آگاه هستند، بیشتر از دیگران برنامه های درمانی را دنبال کرده و سریعتر بهبود می یابند.

سرطان و تغییر ظاهر

هرکسی که سرطان را پشت سر می گذارد، می داند که تغییرات جسمی قابل توجهی در طول درمان به وجود می آید که شامل ریزش مو ، تغییر شدید وزن (افزایش یا کاهش)، زخم های جراحی یا قطع عضو می شود. این تغییرات می تواند باعث شود که افراد بسیاری نتوانند جلوی خود را بگیرند و به شما نگاه می‌کنند. این نوع نگاه فقط یک تماس چشمی نیست، بلکه نگاه چهره به چهره است که از تغییر ظاهر شما تعجب می کنند، یا از همه بدتر، نگاهی ترحم آمیز است. چرا ما باید به افراد مبتلا به سرطان چنین نگاهی داشته باشیم، در حالی که این نگاه با عوارض روانی همراه است و می تواند برایشان خسته کننده باشد و در بعضی موارد می تواند بیماران را در حین معالجه از بیرون رفتن نیز باز دارد.

بسیاری از افراد نمی خواهند داستان‌های پزشکی خود را با بقیه به اشتراک بگذارند، اما طاس بودن، نداشتن ابرو و مژه، اسکارهای قابل مشاهده، قطع عضو یا تغییر وزن باعث می شود که داستان پزشکی تا حدودی برای بقیه به نمایش در بیاید. اگر قرار باشد که هر نگاه، تغییراتی که در بدن شما بوجود آمده است را یادآوری کند آنگاه به مرور زمان نگاه افراد باعث تحریک بیماری سرطان در بدن فرد بیمار می شود.

نحوه برخورد با بیماری سرطان

 

نحوه برخورد با بیماری سرطان

بنابراین آیا باید اجازه دهید تغییر ظاهر شما را در خانه نگه دارد؟ قطعا نه! انزوای اجتماعی در بسیاری از سطوح مشکل ساز است. ماندن در خانه معمولاً به معنای عدم تحرک است، که فقط سبب افزایش خستگی در طول درمان سرطان می‌شود. تماشای بسیار زیاد تلویزیون یا بازی های ویدیویی خسته کننده، فقط باعث کاهش مهارت های تفکر شما می‌شوند و فعالیت مغز را در حین شیمی درمانی سخت تر می کند. صحبت با مردم و حضور در موقعیت های اجتماعی، ورزش خوبی برای مغز شما است. همچنین چون ما موجودات اجتماعی هستیم، تنها بودن در خانه اغلب روحیه ما را ضعیف می کند. در ادامه چند نکته درباره نحوه برخورد با بیماریتان را بازگو می کنیم.

خودتان باشید!

اگر دوست دارید سرتان هوایی بخورد، طاس بیرون بروید، اگر عاشق موهای بلند هستید، با یک کلاه گیس سرتان را بپوشانید، اگر از روسری های رنگارنگ لذت می برید، حتما آن‌ها را خریداری کنید. آنچه را برای شما مناسب است، پیدا کنید. شما می توانید برخی از موارد را در ظاهر خود تغییر دهید.

به خودتان یادآوری کنید که نگاه آن‌ها برای خودشان است، نه شما

مردم آنچه را می بینند بر اساس خاطرات و ذهن خودشان واکنش نشان می دهند. اسکار شما ممکن است آن‌ها را به یاد مشکل پزشکی شان بیندازد. ممکن است سر طاس شما خاطره هایی را در مورد دایی شان که طاس است و هر روز سیگار می کشد و لج آن‌ها را در می آورد ،یادآوری کند (واقعاً همینطور است، شما هرگز نمی‌دانید). دیگر نیاز نیست که نسبت به ظاهر خود حساس باشید، زیرا اکثر مردم بیشتر به ظاهر خودشان توجه می کنند، تا ظاهر شما.

 نحوه نگاه شما در طول درمان سرطان تغییر خواهد کرد.

وزن شما دوباره بالا و پایین می رود، موها رشد می کنند (گاهی موی تیره یا سفیدتر)، پروتز و صندلی های چرخدار باعث می شوند که بتوانید در مجامع عمومی حاضر شوید. ظاهر شما تغییر می‌کند، زیرا شما در حال مبارزه با سرطان هستید. جای زخم های شما نشان می‌دهند که چقدر سخت کار کرده اید و یادآور تلاش های شما برای خوب شدن هستند.

سرطان و امید

دلایل زیادی برای امیدواری وجود دارد. میلیون ها نفر از افرادی که به سرطان مبتلا شده اند، امروز زنده هستند. شانس ادامه زندگی شما با سرطان، اکنون بیشتر از گذشته است و افراد مبتلا به سرطان، می توانند زندگی فعال خود را حتی در طول درمان ادامه دهند.

 

امید

 

برخی از پزشکان اعتقاد دارند که امید می تواند بدن شما را در مقابله با سرطان، قوی کند. بنابراین، داشتن امید و نگرش مثبت به افراد کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشند. در اینجا روش هایی وجود دارد که می توانید احساس امیدواری را در خود ایجاد کنید:

  • روزهای خود را مثل همیشه بگذارنید.
  • کارهایی که دوست دارید را انجام دهید، فقط به دلیل ابتلا به سرطان، خود را محدود نکنید.
  • به دنبال دلایلی بگردید تا احساس امید را در شما تقویت کند. اگر کمک می کند، آن‌ها را بنویسید یا در مورد آن‌ها با دیگران صحبت کنید.
  • وقت خود را در طبیعت بگذرانید.
  • اعتقادات مذهبی یا معنوی خود را دنبال کنید.
  • به داستان‌های مربوط به افراد مبتلا به سرطان که زندگی فعال دارند، گوش دهید.

اگر بیرون رفتن از منزل حتی قبل از سرطان برای شما یک چالش بزرگ بود، در مورد مراجعه به یک متخصص بهداشت روان، با تیم انکولوژی خود صحبت کنید تا امکان ابتلا به اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) در شما، بررسی شود.

جمع بندی و نتیجه گیری

تغییراتی در خلق و خوی برخی از بیماران ایجاد می شود که با روش‌های خودیاری و پشتیبانی دیگران، قابل مدیریت است. اگر شدت این تغییرات خلقی جدی تر باشند بهتر است در این موارد از متخصصان بهداشت روان کمک بگیرید. این متخصصان شامل روانپزشکان، روانشناسان، پزشکان بالینی پیشرفته و مددکاران اجتماعی هستند.

مراقبت های روانی اجتماعی به بهبود روحیه کمک می کنند. سه نوع مراقبت روانی اجتماعی برای بیماران سرطانی توصیه می شود که شامل CBT (درمان شناختی رفتاری)، روان درمانی حمایتی و خانواده و زوج درمانی است. تیم بهداشت روان شما می تواند پیشنهاد کند کدام یک برای شما مناسب‌تر است. اکثر پزشکان سرطان، برای برخی بیماران، داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب تجویز می‌کنند. داروهایی نیز وجود دارد که می توانند به مشکلات شایع مانند بی خوابی، مشکلات تمرکز یا خستگی کمک کنند.

 

نوشته شده توسط : فاطمه

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟