چگونه اهدای خون می تواند زندگی افراد زیادی را نجات دهد؟

چگونه اهدا خون می تواند زندگی افراد زیادی را نجات دهد؟

اهدای خون روزانه موجب نجات جان بسیاری از افراد در سراسر جهان می‌شود. خون انسان نمی­تواند تولید شود و افراد تنها منبع برای آن هستند. به همین دلیل اهدای خون و کمک به کسانی که به آن نیاز دارند بسیار مهم می­ باشد. اما بسیاری از افراد در جهان ،قادر به اهدای خون نمی­ باشند که این موضوع باعث می­ شود این رفتار انسانی بیش از پیش اهمیت پیدا کند.

فواید اهدای خون برای اهدا کننده

اهدای خون یک کار داوطلبانه و انسانی محسوب می­ شود که به سلامت جامعه بسیار کمک می­ کند. امروزه در جهان با کمبود خون رو به رو هستیم. بیماران آسیب دیده از یک حادثه مانند تصادف و یا مادری که زایمانش دچار مشکل شده برای نجات جان خود به اهدای خون احتیاج دارند. کودکانی که برای سرطان شیمی درمانی می ­کنند، نوزادان زود به دنیا آمده و سالمندان مبتلا به کم خونی از موارد دیگری هستند که همه به اهدای خون نیاز دارند.

بسیاری از بیماری ­ها، توانایی بدن را برای تولید خون سالم دچار مشکل می­ کند. بیمارانی که دچار بیماری­ هایی مانند کم خونی، سرطان، هموفیلی، بیماری­ های کلیوی، بیماری­ های کبد، عفونت شدید و غیره هستند به اهدای خون برای درمان نیاز دارند.

افرادی که دچار کم خونی و هموفیلی می باشند نیازمند دریافت خون به صورت مستمر هستند. معمولا افرادی که از بیماری‌های کم خونی و اختلالات خونی رنج می برند به چهار دسته خفیف، فوق خفیف، شدید و فوق شدید تقسیم می­ شوند. اینکه هر بیمار به چه میزان به اهدای خون نیاز دارد به نوع و شدت بیماری بستگی دارد اما معمولا افرادی که در وضعیت فوق شدید قرار دارند به اهدای خون مداوم  نیاز دارند.

افراد مبتلا به سرطان نیز در بسیاری اوقات به خون کامل یا برخی از قسمت های خون مانند پلاکت‌ها احتیاج دارند. معمولا ابتلا به سرطان و درمان آن باعث کاهش گلبول های قرمز خون می‌شود و کم خونی اتفاق می افتد. اهدای خون می تواند به جایگزینی گلبول‌های قرمز بسیار کمک کند.

افرادی که دچار بیماری­ های کلیوی هستند و نارسایی قابل توجهی در کلیه دارند معمولاً در خطر کم خونی نیز قرار می گیرند. تحقیقات نشان می­ دهد که مصرف گلبول های قرمز در زمان دیالیز بیمار کلیوی تقریباً دو برابر بیشتر از زمان پیوند است. افرادی که دچار بیماری ­های کبد هستند نیز برای پیوند کبد به حجم زیادی از خون نیاز دارند.  نیاز به انتقال خون در تعداد بسیار زیادی از بیماران بزرگسال و کودک تحت عمل پیوند کبد وجود دارد.

 اهدای خون ، اهدای زندگی

اهدای خون ، اهدای زندگی

 

اهدای خون نه تنها زندگی گیرنده خون را نجات می دهد بلکه به اهدا کننده نیز کمک می­ کند تا با سلامتی بیشتری به زندگی خود ادامه دهد. اهدای خون فواید بسیاری برای اهدا کنندگان دارد که شامل افزایش سلامت جسمی و سلامت عاطفی می­ شود.

به منظور اهدای خون شما نیاز به معاینه سلامت دارید. در طی این فرآیند یک فرد آموزش ­دیده نبض، فشار خون، دمای بدن و سطح هموگلوبین شما را بررسی می­کند. این بررسی رایگان می ­تواند بینش خوبی در مورد وضعیت سلامتی تان  به شما بدهد. بنابراین اهدای خون مشکلات بالقوه سلامتی را نشان داده و خطر آسیب به کبد و لوزالمعده را کاهش می دهد. همچنین می ­تواند به بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش چاقی کمک کند.

اهدای خون در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کبدی ناشی از اضافه بار آهن در بدن مفید است. مصرف رژیم غذایی غنی از آهن ممکن است باعث افزایش سطح آهن در بدن شود و اهدای خون می­ تواند از اضافه بار آهن در بدن جلوگیری کند. آهن تأثیر قابل توجهی در بدن دارد. مقادیر بالای آهن در خون می تواند عوارض مختلفی مانند ضربان قلب نامنظم و ضعف عضلات در بدن را ایجاد کند. آمار نشان می دهد از هر دویست نفر در جهان یک نفر از سنگ آهن (اضافه بار آهن) رنج می برد و اکثر افراد در مورد آن اطلاعات درستی ندارند.

فواید سلامتی اهدا خون شامل کاهش خطر هموکروماتوز نیز است. هموکروماتوز یک وضعیت بهداشتی است که به دلیل جذب بیش از حد آهن توسط بدن بوجود می آید. همان طور که اشاره شد اهدای خون منظم به کاهش اضافه بار آهن کمک بسیاری می کند و باعث افزایش سلامت قلب و کبد می شود.

اهدای خون به کاهش خطر ابتلا به سرطان نیز کمک می کند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در مجله انستیتوی ملی سرطان در بین دو گروه اهدا کننده خون و افراد غیر اهدا کننده خون انجام شده است ،نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان در افرادی که به صورت منظم خون اهدا کرده اند کمتر از افرادی است که به صورت منظم خون اهدا نمی کنند .

مطالعات نشان می دهد که اهدا کننده خون با نگه داشتن ذخایر آهن خود در سطح سالم ،می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را نیز کاهش دهد. اهدای خون نه تنها به شما کمک می کند تا از اضافه بار آهن خلاص شوید بلکه کبد را نیز سالم نگه می دارد.

فرایند بازیابی بدن

 

چگونه اهدا خون می تواند زندگی افراد زیادی را نجات دهد؟

اهداکنندگان خون کمی بعد از انتقال خون ممکن است به دلیل ازدست دادن  آهن و آب ناشی از فقدان ناگهانی دچار سرگیجه، خستگی و حالت تهوع شوند، اما پس از چند دقیقه فرد به شرایط قبل خود برمی ­گردد. با بازگشت فرد به حالت عادی هرگونه ناراحتی فروکش می­ کند. برای به حداقل رساندن هرگونه عوارض جانبی می­ توانید پس از اهدای خون مایعات بنوشید و یک وعده غذایی غنی از آهن به همراه خود داشته باشید. گوشت، ماهی، آجیل و بادام زمینی غذاهای پروتئینی هستند که سرشار از آهن هستند. علاوه بر این غذاهایی مانند کشمش، لوبیا، غلات سبوس­دار، برنج و هندوانه می ­توانند به ترمیم آهن بدن برای حفظ سلامتی کمک کنند.

بدن شما ظرف ۴۸ ساعت پلاسما را جایگزین می کند. چهار تا هشت هفته نیز طول می ­کشد تا بدن شما به طور کامل گلبول‌های قرمز خون اهدا شده را جایگزین کند. شما می­ توانید با مصرف رژیم­ های غذایی غنی از آهن، ویتامین B12، میوه و سبزیجات، به بازیابی گلبول­ ها کمک کنید. همچنین می توانید از غذاهای سرشار از فولیک اسید استفاده کنید. سبزیجات دارای برگ مانند کلم، جگر و آب­ پرتقال می ­تواند این روند را تسریع بخشد.

پس از اهدای خون در یک مکان می­ توانید مدت کوتاهی استراحت کنید و یک میان وعده سبک میل کنید و پس از ۱۵ دقیقه محل را ترک کنید. در ۵ ساعت آینده از فعالیت بدنی شدید یا بلند کردن وسایل سنگین خودداری نمایید و  نوشیدن مایعات را برای یک یا دو روز دیگر ادامه دهید.

با وجود پیشرفت­ های پزشکی و فناوری به اشتباه تصور می­ شود که در حال حاضر می توان خون تولید کرد اما واقعیت برعکس است و افراد یک جامعه تنها منبع اهدای خون هستند. برخی افراد بدین خاطر خون خود را اهدا می کنند که احتمال می دهند یک روز خانواده یا دوستانشان به خون نیاز داشته باشند. برخی دیگر این کار را به خاطر یک امر خیر انجام می­ دهند و برخی دیگر به عنوان یک وظیفه شرعی به آن نگاه می ­کنند. صرف نظر از این دلایل، اهدای خون یک کار مهم برای جامعه است و علاوه بر اینکه یک کار انسانی و شایسته محسوب می­ شود، در توسعه سلامت جامعه نیز بسیار تاثیرگذار است. حمایت و همیاری اعضای جامعه مهمترین عامل در توسعه پایدار و ارتقای سلامت جامعه محسوب می ­شود.

 

نوشته شده توسط : فاطمه

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟