آیا من برای بچه دارشدن پیر هستم؟ بهترین سن بارداری

آیا من برای بچه دارشدن پیر هستم؟ بهترین سن بارداری

امروزه زوج‌ها دوست دارند در زندگی مشترکشان برای هر موضوعی، برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند. یکی از مواردی که برنامه ریزی برای آن در زندگی هر زوجی دیده می‌شود، زمان مناسب برای بچه دار شدن و بارداری است. از سوالاتی که ذهن خانم‌هایی که قصد دارند بچه دار شوند را به خود مشغول می‌کند، این است که بهترین سن برای یک بارداری خوب چه سنی است؟ چگونه می‌توانند در هر سنی نوزاد سالمی را به دنیا بیاورند؟ ما در این مقاله تمامی موارد مهم برای فاکتور سن در بارداری را به شما ارائه خواهیم داد.

گاهی اوقات دیده می‌شود که یک خانم در سن ۳۰ سالگی دچار ناباروری شده و یا یک خانم در سن ۵۰ سالگی، دو قلوهای سالمی را به دنیا آورده است. اما سوال اینجاست که سن مناسب برای بارداری چه سنی است؟ چگونه بفهمیم که برای بچه دارشدن پیر هستیم یا در سن مناسبی قرار داریم؟

سن مناسب بارداری

از نظر پزشکی زمان مناسب برای اقدام به بارداری و بچه دار شدن، بین ۲۰ تا ۲۴ سالگی است. در این محدوه سنی احتمال بارور شدن تخمک‌ها بیشتر است و شانس باردار شدن بالاتر می‌رود. سن زیر ۲۰ سال نیز به علت خطراتی که در پی دارد، از جمله: زایمان زودرس، وزن گیری ناقص نوزاد و سقط جنین، برای بارداری توصیه نمی‌شود. اما از نظر شرایط کلی زندگی، وضعیت عاطفی و مسائل مالی ممکن است زمان مناسب برای هر فرد، متفاوت از این بازه زمانی باشد. در صورتی که در بازه سنی ذکر شده نیستید؛ می‌توانید با مراجعه به پزشک و به کارگیری توصیه‌های او، بارداری خوبی را تجربه کنید و نوزاد سالمی به دنیا بیاورید.

رابطه افزایش سن و کاهش باروری

 

رابطه افزایش سن و کاهش باروری

  • توانایی زنان برای بچه دار شدن در سن ۲۷ سالگی به آرامی کم می‌شود و در سن ۳۷ سالگی، به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  • هنگامی که بیش از ۳۰ سال دارید؛ احتمال بارداری هر سال حدود ۳ درصد کاهش می‌یابد.
  • بعد از ۴۰ سالگی، احتمال بارداری به حدود ۵ الی ۱۰ درصد می‌رسد.
  • در سن ۴۵ سالگی، این احتمال به کمتر از ۵ درصد کاهش می‌یابد.

این یک آمار کلی است و  همیشه استثناء هم وجود دارد.

افزایش سن و خطرات بارداری

با افزایش سن، خطر سقط جنین و عوارض بارداری افزایش می‌یابد. احتمال سقط جنین در سنین زیر ۳۰ سال، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است. اما از ۳۵ سالگی تا ۴۰ سالگی میزان سقط جنین رو به افزایش می‌رود و به حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌رسد.

نکته مهم دیگر این است که خطر ابتلای نوزاد به سندروم داون و سایر ناهنجاری‌های کروموزومی نیز با سطح بلوغ مادر در ارتباط مستقیم است. با افزایش سن، تا حدود ۳۵ سالگی، به تدریج این خطر افزایش می ‌یابد و بعد از این سن، احتمال ابتلای نوزاد به این نوع بیماری‌ها افزایش بیشتری خواهد یافت. در سن ۳۵ سالگی، خطر ابتلای نوزاد به سندورم داون نسبت ۱ به ۳۵۰ دارد. یعنی از هر ۳۵۰ زن باردار، ممکن است نوزاد یک زن دچار سندروم داون شود. همچنین احتمال ابتلا به دیابت بارداری، پریکلامپسیا (preeclampsia) و زایمان زود هنگام در مادران بالای ۴۰ سال، افزایش می‌یابد. به همین دلیل برای زنان باردار در این سنین، انجام سونوگرافی‌های بیشتر و آزمایشات مربوطه توصیه می‌شود، تا از سلامت جنین خود مطمئن شوند.

میزان تخمک و بارداری

اکثر مراجعین به پزشک تصور می‌کنند که اگر کاملا سالم باشند، اثرات پیری را خنثی خواهند کرد. اما تخمدان‌ها به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند. باید این را بدانید که هر زن با تعداد محدودی تخمک متولد می‌شود و افزایش سن، تعداد و کیفیت تخمک‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چاقی، فشار خون بالا و دیابت می‌تواند مانع از بارداری شما شود، یا خطر سقط جنین را افزایش دهد و باعث ایجاد عوارضی در طول بارداری شود. سالم بودن در افزایش شانس باردار شدن و در بارداری راحتتر بسیار مهم است، اما ورزش و رژیم غذایی به تنهایی نمی‌توانند روند پیری و اثرات آن بر روی تخمدان‌ها را به طور کامل برطرف کنند.

 زنان بالای ۴۰ سال که باردار شده‌اند، چطور از این آمار و ارقام ناراحت‌کننده گذر کرده‌اند؟

 

بهترین سن بارداری

برای پاسخ به این سوال باید گفت: با توجه به آمار ذکر شده، حدود ۱۰ درصد احتمال بارداری برای زنان بالای ۴۰ سال وجود دارد و اگر فرد جزء آن ۱۰ درصد قرار داشته باشد؛ می‌تواند در این سن بچه دار شود. همچنین اکثر زنان بالای ۴۰ سال، تحت معالجه باروری قرار می‌گیرند. یک راه حل برای باردار شدن این افراد این است که پزشکان با تجویز داروهایی که تخمک‌گذاری را تحریک می‌کنند، شانس تولید تخمک با کیفیت و در نتیجه بارداری را افزایش دهند. راه حل دوم این است که زنان در این رده سنی، از تخمک اهدایی استفاده کنند. اگر از تخمک‌های اهدایی جوان استفاده شود؛ احتمال بارداری به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. این کار از طریق عمل لقاح آزمایشگاهی یا IVF انجام می‌شود.

اگر در شرایط مناسب بارداری نیستیم چه کار کنیم؟

دکتر کریستوفر مونت ویل، مدیر موسسه باروری تنسی می گوید: «در حالت ایده‌ال به زوجین توصیه می‌شود تا قبل از رسیدن زن به سن ۳۷ سالگی، اقدام به بارداری نمایند.» این موضوع به افزایش شانس بچه دارشدن آن‌ها کمک می‌کند. ولی اگر در حالت ایده‌ال نیستید یا هنوز همسر مناسب خود را پیدا نکرده‌اید؛ توصیه می‌شود برای افزایش احتمال بارداری در آینده، اقدام به فریزکردن تخمک‌های خود کنید. تخمک ‌های فریز شده تا چند سال می‌توانند منجمد بمانند و بعدا لقاح داده شوند و در رحم قرار بگیرند.

اگر در سن ۳۵ سالگی هستید و بعد از ۶ ماه تلاش هنوز باردار نشده‌اید، حتما به پزشک معالج مراجعه کنید. باید این نکته را یاد آور شد که بچه دار شدن در ۴۰ سالگی امکان پذیر است، اما اغلب به درمان‌های گران باروری نیاز دارد. پس برای یک بارداری آسان و بی دردسر، بهتر است برای زمان بچه دارشدن خود برنامه ریزی مناسبی داشته باشید.

با توجه به نکات ارائه شده در این مقاله می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط خود، در سن مناسب برای بچه دارشدن برنامه ریزی و لذت داشتن یک بچه سالم را به خود و همسرتان هدیه کنید. در صورتی که سن توصیه شده برای بارداری را از دست داده‌اید، با مراجعه به پزشک برای بچه دار شدن اقدام کنید تا هر چه سریعتر نوزاد خود را در آغوش بگیرید.

 

نوشته شده توسط : فاطمه

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟