راهنمای شناخت و درمان آرتروز

راهنمای شناخت و درمان آرتروز

آرتروز در واقع بیماری التهاب مفاصل است که می تواند یک یا چند مفصل را تحت تأثیر قرار دهد و گاهی درد آرتروز مانع از انجام کارهای روزانه می شود. بیش از ۱۰۰ نوع مختلف آرتروز با علل و روش های درمان متفاوت وجود دارد که دو نوع بیشتر شناخته شده آن، آرتروز (OA) و آرتریت روماتوئید (RA) می باشد. در این مقاله از مجله وطن دراگ درباره ی علت, علائم و درمان آرتروز صحبت می کنیم.

علائم آرتروز چیست ؟

درد، سفتی و تورم مفاصل شایعترین علائم آرتروز است. دامنه حرکتی شما نیز ممکن است، کاهش یابد و این امکان وجود دارد که قرمزی پوست اطراف مفصل را تجربه کنید. بسیاری از افراد مبتلا به آرتروز مشاهده کرده اند که علائم آرتروز، بعد از بلند شدن از خواب شدیدتر می شود.

در صورت ابتلا به آرتریت روماتوئید(RA) ، به دلیل التهابی که فعالیت سیستم ایمنی بدن ایجاد می کند، ممکن است احساس خستگی یا کاهش اشتها کنید. همچنین ممکن است کم خون شوید، به این معنی که تعداد گلبول های قرمز خون شما کاهش می یابد یا کمی تب داشته باشید. آرتریت روماتوئید (RA) شدید در صورت عدم درمان می تواند باعث تغییر شکل مفصل شود.

چه عواملی باعث آرتروز می شوند؟

 

ساییدگی و آسیب به مفاصل از دلایل ابتلا به آرتروز
ساییدگی و آسیب به مفاصل از دلایل ابتلا به آرتروز

غضروف یک بافت پیوندی محکم اما انعطاف پذیر در مفاصل شما است. این عضو از بدن با جذب فشار و شوک ایجاد شده هنگام حرکت، از مفاصل محافظت می کند. کاهش مقدار طبیعی این بافت غضروفی باعث ایجاد برخی از انواع آرتروز می شود.

ساییدگی طبیعی غضروف ها که به مرور زمان ایجاد می شود و آسیب به غضروف ها، یکی از رایج ترین اشکال آرتروز می باشد. عفونت یا آسیب به مفاصل می تواند این تجزیه طبیعی بافت غضروف را تشدید کند. اگر سابقه بیماری در خانواده داشته باشید ممکن است خطر ابتلا به آرتروز (OA) بیشتر باشد.

شکل متداول دیگر آرتروز، آرتریت روماتوئید (RA) ، یک اختلال خود ایمنی است. این حالت زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما به بافت های بدن حمله کند. سینوویوم، یکی از بافت هایی است که مورد حمله قرار می گیرد. سینوویوم در واقع یک بافت نرم در مفاصل می باشد که وظیفه ی آن ترشح مایع مفصلی است. این مایع موجب لغزنده شدن بیشتر سطوح مفصلی می شود و غضروف را تغذیه می کند.

آرتریت روماتوئید (RA)بیماری است که سیستم ایمنی بدن به سینوویوم یک مفصل حمله کرده و آن را از بین می برد و در نهایت می تواند منجر به تخریب استخوان و غضروف داخل مفصل شود.

علت دقیق حملات سیستم ایمنی بدن ناشناخته است. اما دانشمندان نشانه های ژنتیکی را کشف کرده اند که خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید(RA)  را پنج برابر می کند.

چگونه آرتروز تشخیص داده می شود؟

اگر مطمئن نیستید برای تشخیص آرتروز چه کسی را ببینید، اولین قدم، مراجعه به پزشک عمومی است. پزشک ابتدا یک معاینه بدنی برای بررسی مایعات در اطراف مفاصل انجام داده و سپس دامنه حرکتی مفاصل را بررسی می کند. در صورت نیاز پزشک می تواند شما را به یک متخصص ارجاع دهد.

اگر علائم شدیدی را تجربه می کنید، می توانید ابتدا با یک روماتولوژیست ملاقات کنید که ممکن است به تشخیص و درمان سریعتر منجر شود.

تجزیه و تحلیل سطح التهاب در خون و مایعات مفصل می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد شما به چه نوع آرتروزی مبتلا هستید. آزمایش خون که انواع خاصی از آنتی بادی ها را بررسی می کند نیز از دیگر آزمایش های تشخیص آرتروز می باشد.

پزشکان معمولاً از اسکن های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، MRI و سی تی اسکن برای بررسی استخوان ها و غضروف های شما استفاده می کنند، برای این که بتوانند سایر بیماری ها مانند خار استخوانی را رد کنند.

آرتروز چگونه درمان می شود؟

 

درمان آرتروز
درمان آرتروز

هدف اصلی درمان آرتروز، جلوگیری از آسیب بیشتر به مفاصل و کاهش میزان دردی است که شما تجربه می کنید. شما یاد خواهید گرفت که بهترین درمان،کنترل درد است. بعضی از افراد پدهای گرمایش و بسته های یخ را تسکین دهنده می دانند. برخی دیگر برای کمک به کاهش فشار به مفاصل دارای درد از وسایل کمکی حرکتی مانند عصا یا واکر استفاده می کنند.

بهبود عملکرد مفصلی شما نیز مهم است. ممکن است پزشک برای دستیابی به بهترین نتیجه، ترکیبی از روش های درمانی را که در ادامه معرفی می کنیم ، برای شما تجویز کند.

برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مفاصل، قرص های غضروف ساز را امتحان کنید.

دارو

معرفی انواع مختلفی از داروها که به درمان آرتروز کمک می کنند:

مسکن ها مانند هیدروکودون یا استامینوفن برای کنترل درد آرتروز موثر هستند، اما به کاهش التهاب کمکی نمی کنند.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن (Advil) و سالیسیلات ها به کنترل درد و التهاب کمک می کنند. سالیسیلات ها می توانند خون را رقیق کنند، بنابراین قبل از مصرف آن ها با داروهای رقیق کننده خون، با پزشک خود مشورت کنید.

کرم های منتول یا کپسایسین از انتقال سیگنال های درد از مفاصل جلوگیری می کنند.

سرکوب کننده های سیستم ایمنی مانند پردنیزون یا کورتیزون به کاهش التهاب کمک می کنند.

همچنین داروهای زیادی، بدون نسخه یا با نسخه پزشک برای درمان این بیماری در دسترس است.

کپسول آوودین و قرص آرترواستاپ را برای تسکین التهاب مفاصل خریداری کنید.

عمل جراحی

یک گزینه دیگر برای درمان آرتروز عمل جراحی برای جایگزینی مفصل آسیب دیده با مفصل مصنوعی است. این فرم از جراحی معمولاً برای جایگزینی مفصل زانو و باسن انجام می شود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی شامل تمریناتی است که به تقویت عضلات اطراف مفصل آسیب دیده کمک می کند و یکی از مهمترین بخش های درمان آرتروز است.

چند نکته درباره ی آرتروز

  • علائم آرتروز معمولاً با گذشت زمان بروز می کند، اما ممکن است به طور ناگهانی نیز ظاهر شود.
  • معمولا بزرگسالان بالای ۶۵ سال به آرتروز مبتلا می شوند اما این بیماری در کودکان و نوجوانان نیز دیده شده است.
  • آرتروز در زنان بیشتر از مردان مشاهده شده و معمولا احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی که اضافه وزن دارند، بیشتر است.

چه تغییراتی در سبک زندگی می تواند به افراد مبتلا به آرتروز کمک کند؟

کاهش وزن و حفظ وزن ایده آل، خطر ابتلا به آرتروز را کاهش می دهد.

داشتن رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن مهم است. انتخاب یک رژیم غذایی که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان مانند میوه های تازه، سبزیجات و گیاهان باشد و همچنین ماهی و آجیل، می تواند به کاهش التهاب و درد آرتروز کمک کنند.

برای کاهش وزن می توانید از قرص های لاغری کمک بگیرید.

اما غذاهایی که در صورت ابتلا به آرتروز باید از مصرف آن ها اجتناب کنید، شامل: غذاهای سرخ شده، غذاهای فرآوری شده و گوشت می شود.

برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که آنتی بادی های گلوتن ممکن است در افراد مبتلا به آرتروز وجود داشته باشد. رژیم غذایی فاقد گلوتن ممکن است علائم و پیشرفت بیماری را بهبود ببخشد.

ورزش منظم باعث انعطاف پذیری مفاصل می شود. شنا غالباً برای افراد مبتلا به آرتروز توصیه می شود زیرا مانند دویدن و راه رفتن به مفاصل شما فشار نمی آورد. ورزش مهم است، اما در صورت لزوم حتما استراحت کنید و از تحرک بیش از حد، خودداری کنید.

تمریناتی که می توانید در خانه امتحان کنید، شامل موارد زیر است:

  • حرکت سر، چرخش گردن و سایر تمرینات برای تسکین درد گردن
  • خم کردن انگشت ها و خم کردن شست برای تسکین درد در دست ها
  • بالا آوردن پا، کشش همسترینگ و سایر تمرینات آسان برای آرتروز زانو

چشم انداز طولانی مدت برای افراد مبتلا به آرتروز چیست؟

در حالی که هیچ درمان قطعی برای آرتروز وجود ندارد، اما برخی از روش های مناسب می توانند تا حد زیادی درد شما را کاهش دهند.

علاوه بر روش های درمانی که پزشک توصیه می کند، می توانید تغییراتی در سبک زندگیتان ایجاد کنید که به شما در مدیریت آرتروز کمک کند.

گاهی اوقات درد آرتروز بسیار شدید شده و مانع از انجام کارهای روزمره می شود. اگر روشی را امتحان کردید که توانسته به شما در کاهش درد آرتروز کمک کند، لطفا آن را در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

همراه خانواده وطن دراگ باشید.

نوشته شده توسط: نرگس

وب سایت HealthLine

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟