چگونه با همسر خود در دوران بارداری رفتار کنیم؟

چگونه با همسر خود در دوران بارداری رفتار کنیم

یکی از اتفاق های خوشحال‌کننده در زندگی هر مردی شنیدن خبر بارداری همسرش و پدر شدن است. این اتفاق خوشایند نه‌تنها برای زنان بلکه برای مردان نیز مسئولیت‌هایی را به همراه دارد. در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، نوعی تحول اخلاقی، رفتاری و ذهنی در زنان رخ می‌دهد و این مساله مشکلاتی را برای همسران به دنبال دارد. در ادامه با ما همراه باشید چرا که قرار است شما را با نحوه رفتار با همسر باردار خود آشنا کنیم.

شناخت پزشک همسر و همراهی او در هنگام مراجعه به پزشک

در زمان مراجعه دوره‌ای همسر خود به پزشک زنان و به ویژه در جلسات سونوگرافی حتما همراه او باشید. با پزشک او مشورت کرده و هر نوع مسئله یا مشکلی را در میان بگذارید. در اجرای دستورالعمل‌های پزشک در کنار همسر خود اهتمام بورزید. در دوران بارداری، زن دچار حالت تهوع، ویار، افزایش وزن شدید،‌ کمر درد یا مشکلات دیگری می‌شود؛ سعی کنید در صورت بروز هرگونه مشکلی، سریعاً آن را با پزشک مربوطه در میان بگذارید.

دوری از هرگونه دعوا و مشاجره

همانطور که گفته شد به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری رفتارهای زنان دچار تغییر شده و کمی تندخو و پرخاشگر یا زودرنج می‌شوند. علاوه‌بر آن، بالا رفتن وزن، ناموزون شدن بدن و نیز دردها و مشکلات این دوران، همه به بدتر شدن اوضاع خلق و خوی وی دامن می‌زنند. در این دوران مرد هم نگرانی‌هایی از بابت سلامت فرزند دارد و همه این موارد می‌تواند منجر به شکل‌گیری بحث و مجادله شود.

توصیه اکید می‌شود که تا حد امکان از این گونه مشاجره‌ها پرهیز کنید. با همسر خود درباره ی دغدغه‌ها و مشکلات گفتگو کنید ولی اجازه ندهید این صحبت‌ها به مشاجره ختم شود. با مهر و محبت با یکدیگر برخورد کنید و عشق ، عواطف خود را به هم ابراز کنید.

کنار آمدن با ویارهای دوران بارداری

 

رفتار با همسر باردار-مادر باردار در طبیعت

 

یکی از تغییرات مهم دوران بارداری که در دوره نخست آن (سه ماه اول بارداری) رخ می‌دهد، ویار است. شدت علائم ویار در افراد مختلف متفاوت است و برخی از خانم‌ها به طور خفیف با آن روبرو می‌شوند. یکی از این علائم، قوی‌تر شدن حس بویایی زنان است به همین دلیل ممکن است همسر شما نسبت به لباس یا بوی بدن شما احساس بدی پیدا کند و یا در مورد بوی غذا یا عطر و ادکلن حس خوبی نداشته باشد. در این زمان به هیچ وجه از او دلگیر نشوید و سعی کنید خواسته‌های او را با خوش‌رویی اجابت کنید.

در این دوران ممکن است همسر شما بیش از حد ایرادگیر شود و سازگاری کمتری با شما و محیط پیرامون پیدا کند، سعی کنید تا جای ممکن وارد مجادله با او نشوید. خبر خوش این که این مشکل به طور معمول تا ۱۴ هفته از شروع دوران بارداری بیشتر طول نمی‌کشد. یکی دیگر از علائم ویار در زنان باردار، به وجود آمدن تهوع صبحگاهی است. توصیه می‌شود از درست کردن غذاهایی با بوی تند و تیز مانند تخم‌مرغ آب‌پز یا املت در وعده ی صبحانه خودداری کنید. همچنین در صورت تشدید حالت تهوع همسر خود، او را نزد پزشک ببرید.

تداوم روابط جنسی در دوران بارداری

رابطه جنسی در دوران بارداری اغلب بی‌خطر است تنها ممنوعیت مطلق ماه آخر است که حتماً باید به آن توجه داشته باشید. بنابراین پیش از هر چیز، این موضوع را با پزشک مربوطه مطرح کنید. در صورت منع دکتر از ادامه رابطه جنسی حتماً تلاش کنید از طرق دیگری، رابطه عاطفی با همسر خود داشته باشید.

افسردگی زنان در دوران بارداری

افسردگی بارداری یکی از موارد شایع افسردگی است که در نتیجه آن اختلالات خلقی حاصل می‌شود. علائم افسردگی بارداری به مانند سایر انواع افسردگی‌ها می‌تواند با غم ، اندوه فراوان و احساس مداوم گناه همراه باشد و فرد افسرده دائما به مرگ و نابودی می‌اندیشد. وجود شرایط سخت در این دوران، افسردگی را تشدید می‌کند. افسردگی در دوران بارداری می‌تواند آسیب هایی را هم برای مادر و هم برای فرزند در پی داشته باشد. در این زمان این مسئولیت به دوش مردان است که علاوه‌بر همراهی کردن همسرانشان نزد روانکاو و عمل به توصیه‌های آن‌ها، سعی در ایجاد فضای آرام و شادی‌آور برای همسر خود داشته باشند.

در دوران بارداری، بیش از هر زمان دیگری از همسر خود حمایت کنید

با توجه به شرایط روحی و فیزیکی زنان در این دوران، سعی کنید بدون توقع و منت در کارهای منزل به او کمک کنید. او را به گردش، مهمانی و تفریح ببرید چرا که زیاد ماندن در خانه می‌تواند باعث بروز افسردگی یا تشدید آن شود. در خرید وسایل نوزاد یا سیسمونی، او را همراهی کنید. هدیه دادن باعث صمیمیت بیشتر می‌شود. در این دوران برای او هدیه و گل بگیرید.

اگر سیگاری هستید در حضور همسر خود به هیچ وجه سیگار نکشید. در این دوره سعی کنید حیوان خانگی را دور از همسر خود نگه‌داری کنید. به همسر خود بی‌اعتنایی نکنید و اینطور نباشد که تنها، دغدغه نوزاد و سلامت او را داشته باشید. به یاد داشته باشید عواطف و احساسات مادر در این دوران به شدت روی جنین تاثیر می‌گذارد. به طور کلی سعی کنید تا جای ممکن فضای آرامش‌بخشی ایجاد کنید و هرگونه تنش و اضطرابی که در فضای خانه ایجاد می‌شود را، از بین ببرید.

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟