موثرترین روش های درمان شوره سر را بشناسیم

درمان شوره سر-ذره بین -شوره سر

شوره سر یک اختلال شایع در بین افراد مختلف است. فرقی نمی‌کند که زن باشید یا مرد، پیر باشید یا جوان؛ در هر سنی و با هر شرایطی ممکن است مبتلا به شوره سر شوید. اگر برای درمان شوره سر اقدام نکنید با مشکلاتی مانند کاهش اعتماد به نفس و ریزش مو رو به رو می شوید.

شوره سر که بیشتر در بین نوجوانان دیده می‌شود، در واقع همان سلول‌ های مرده پوست سر است که جدا شده و روی موها دیده می‌شوند و یا روی لباس فرد می‌ریزند. درمان‌ های مختلفی برای شوره سر وجود دارد که برخی با روش‌ های طبیعی و بعضی دیگر از طریق داروها و شامپوها انجام می‌شود. در این مقاله ابتدا به دلایل به‌ وجود آورنده شوره سر اشاره می‌کنیم و سپس راه‌ های درمان آن را توضیح می‌دهیم. همچنین در انتهای مقاله می‌توانید با موثرترین شامپوها برای رفع شوره سر آشنا شوید.

دلایل ایجاد شوره سر چیست؟

 شوره سر ممکن است به دلایل متعددی ایجاد شود. خشکی پوست سر یا حتی چرب بودن بیش از حد آن می‌تواند منجر به ایجاد شوره شود. تغییرات آب و هوایی نیز از دیگر دلایل ایجاد شوره است. اگر دقت کرده باشید معمولا در فصل زمستان شوره سر افزایش پیدا می‌کند که دلیلش هم همین سرد شدن هواست. حتی گاهی شستن زیاد موها با شامپو هم می‌تواند شوره سر را تشدید کند.

اما علاوه بر این موارد، شوره سر می‌تواند در اثر مشکلات روحی و استرس به‌وجود آید. گاهی رژیم غذایی بد و کمبود نوع خاصی از ویتامین‌ ها منجر به بروز شوره می‌شود. بنابراین اولین و مهمترین راه برای درمان شوره سر مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم است. از دیگر مواردی که باعث به‌وجود آمدن شوره سر می‌شوند می‌توان به استفاده از محصولات آرایشی و مراقبت از مو مانند ژل، اسپری مو و … اشاره کرد.

شوره سر چه فرقی با پوسته سر دارد؟

شوره و پوسته سر بسیار شبیه به هم هستند، اما تفاوت عمده آنها در دلایل ایجاد شدن‌ شان است. پوسته در واقع به دلیل خشکی پوست سر اتفاق می‌افتد. اگر موهای خود را بیش از اندازه بشویید پوست سرتان خشک شده و پوسته می دهد. اما شوره سر که به‌ خاطر مرگ سلول‌ های پوست رخ می‌دهد دلایل دیگری دارد که در بالا به آن ها اشاره کردیم. بنابراین خوب است فرق شوره سر با پوسته سر را بدانید تا راحت‌تر برای درمان آن ها اقدام کنید.

روش‌ های خانگی برای درمان شوره سر

شوره سر از آن دسته اختلالاتی است که درمان های خانگی فراوان و موثری برای آن وجود دارد. یعنی لازم نیست که حتما از داروهای شیمیایی و شامپوهای گران‌ قیمت برای برطرف شدن شوره سر استفاده کنید. با استفاده از مواد طبیعی و ساده‌ می‌توانید پوست سر خود را درمان کنید و شوره‌ ها را به‌طور کامل از بین ببرید. در ادامه به چند راه‌ حل موثر برای درمان طبیعی و خانگی شوره سر اشاره می‌کنیم.

سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت اسیدی دارد و می‌تواند پوست سر را ضدعفونی و از آلودگی‌ ها پاک کند. برای این کار کافی است یک استکان سرکه سیب را با مقداری آب ولرم مخلوط کنید و آن را روی تمام قسمت‌ های پوست سر خود بمالید. پس از آنکه محلول به همه بخش‌ های پوست سر رسید، حدود ۵ دقیقه صبر کنید و سپس سر خود را بشویید. این کار را هر ۳ تا ۴ روز یک بار تکرار کنید.

جوش شیرین

یکی از موادی که برای درمان شوره سر خیلی توصیه می‌شود جوش شیرین است. برای استفاده از جوش شیرین، یک قاشق از آن را در نصف لیوان آب حل کنید و سپس مثل شامپو، پوست سرتان را با محلول ایجاد شده ماساژ دهید. لازم نیست این کار را هر روز انجام دهید. از هفته‌ ای یک بار شروع کنید و کم‌کم فاصله استفاده را افزایش دهید.

ماست

یکی از موادی که هم خوردنش برای مو سودمند است و هم استفاده موضعی از آن باعث درمان شوره سر می‌شود ، ماست است. روش استعمال آن هم خیلی ساده است. مقداری ماست را بردارید و با نوک انگشتان روی تمام سطح پوست سر بمالید. سپس اجازه بدهید حدود ۲۰ دقیقه روی سرتان بماند و بعد آن را آبکشی کنید. بعد از این‌ کار می‌ توانید با مقدار کمی شامپو موهای خود را بشویید.

آسپرین

اکثر شامپوهای ضدشوره، ماده‌ای به نام اسید سالیسیلیک دارند که این ماده در قرص آسپرین به وفور یافت می‌شود و برای درمان شوره سر مفید است. می‌توانید دو عدد قرص آسپرین را کاملا پودر کنید و آن را به مقداری شامپو اضافه کرده و سپس سرتان را بشویید. البته بهتر است بگذارید که ترکیب شامپو و آسپرین حدود ۲ دقیقه روی سرتان باقی بماند و سپس آن را آبکشی کنید.

روغن نارگیل

درمان شوره سر- نارگیل و روغن نارگیل

برای اینکه از شر خشکی پوست سر خلاص شوید می‌توانید از روغن‌ های گرم، مخصوصا روغن نارگیل برای درمان شوره سر استفاده کنید. با این کار پوست سر شما نرمی و رطوبت خود را حفظ می‌کند و شوره از بین می‌رود. روغن نارگیل را روی تمام قسمت‌ های پوست سر بمالید و اجازه بدهید ۳ تا ۵ ساعت بماند. سپس سر خود را با شامپو کاملا بشویید.

آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا خاصیت خنک کنندگی دارد و باعث می‌شود منافذ پوستی باز شوند و پوست سر بتواند نفس بکشد. با این کار قارچ‌ ها و باکتری‌ ها از پوست خارج می‌شوند و شوره از بین می‌رود. عصاره آلوئه ورا در برخی شامپوها وجود دارد، اما می‌توانید از آن به طور طبیعی هم استفاده کنید.

سیر

با استفاده از سیر هم می‌توانید ریزش موهای خود را کنترل کنید و هم شوره را از بین ببرید. سیر خاصیت ضدباکتری دارد و به همین خاطر در پاکسازی پوست بسیار موثر است.

لیمو

یکی دیگر از پاک‌کننده‌ های قوی پوست سر لیمو است. یک قاشق آب لیمو را با یک استکان آب مخلوط کنید و آن را روی تمام سطح پوست سر بمالید. اجازه بدهید که حدود ۵ دقیقه این محلول روی سرتان بماند و سپس اقدام به آبکشی آن کنید. این کار را می‌توانید هر روز تکرار کنید.

روغن زیتون

قبل از خواب مقداری روغن زیتون طبیعی روی پوست سر خود بمالید و آن را به آرامی ماساژ دهید. پس از بیدار شدن می‌توانید سر خود را با شامپو بشویید. با این کار هم به تقویت ریشه موهای خود کمک می‌کنید و هم شوره سرتان را از بین می‌برید.

بهترین شامپوها برای درمان شوره سر

برای درمان شوره سر بهتر است از روش‌ های طبیعی که در بالا به آنها اشاره کردیم استفاده کنید، اما استعمال برخی شامپوها هم می‌تواند موثر باشد. در بین برندهایی که در بازار  وجود دارند هد اند شولدرز (Head & Shoulders)، کلیر (Clear)، فولیکا (Fulica)، نیزورال (Nizoral) و داو (Dove) از بقیه معروف‌ تر هستند. البته هر کدام از این نام‌ ها دارای انواع شامپوهای مختلفی هستند و موقع خرید باید نوع ضدشوره آن ها را تقاضا کنید.

آنچه در بالا به آن اشاره شد، بهترین روش‌ ها برای درمان شوره سر هستند. امیدواریم این مقاله به شما برای رفع این مشکل کمک کند.

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟