افسردگی فصلی چیست و چگونه درمان می شود؟

افسردگی فصلی

 

پاییز و زمستان فصول سرد سال هستند که با وجود تمام جذابیت هایی که دارند برای بسیاری از افراد ناخوشایند بوده و باعث ایجاد افسردگی فصلی در آن ها می شوند. در این مقاله همراه ما باشید تا با علل، علائم و نحوه پیشگیری از افسردگی فصلی آشنا شوید.

افسردگی فصلی چیست؟

افسردگی فصلی که در زبان انگلیسی به اختصار با کلمه SAD شناخته می شود، نوعی از افسردگی است که در دوره خاصی از سال، اغلب در اواخر پاییز و اوایل زمستان ایجاد می شود. بنابراین در ایران دو ماه آذر و دی بیشترین تاثیر را در ایجاد حالت افسردگی در افراد دارند که در گذشته نیز بسیاری از فیلسوفان و پزشکان به حالت هایی از این نوع افسردگی اشاره کرده اند.

چه کسانی به افسردگی فصلی مبتلا می شوند؟

بر اساس آماری که از سوی انجمن پزشکان منتشر شده است، در ایران چیزی حدود ۱ درصد از افراد به این نوع افسردگی مبتلا می شوند که احتمال ابتلا در زنان  ۴ برابر بیشتر از مردان است. دلیل این که چرا زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند هنوز به طور دقیق مشخص نیست اما به نظر می رسد که تفاوت های جنسیتی بین زنان و مردان عامل اصلی این موضوع است. اگر این مسئله را از نظر موقعیت جغرافیایی بررسی کنیم، می توان گفت افرادی که دورتر از خط استوا زندگی می کنند، احتمال بیشتری دارد که دچار افسردگی فصلی شوند.

علائم افسردگی فصلی

به طور کلی می توان گفت نشانه های این نوع افسردگی شبیه به همان افسردگی معمولی است. همان طور که گفته شد افسردگی فصلی از اواخر پاییز شروع می شود و در بدترین حالت به مدت ۵ ماه ماندگار خواهد بود. بنابراین این مشکل با شروع فصل بهار و تابستان کم کم برطرف می شود. برخی از رایج ترین علائم این بیماری عبارت هستند از:

  • خستگی مفرط
  • دور شدن از جمع های اجتماعی
  • احساس غم و اندوه
  • مشکلات کم خوابی و یا خواب بیش از حد
  • عدم تمرکز و مشکل داشتن به هنگام تصمیم‎گیری
  • پرخوری و تمایل به پرخوری زیاد و در نتیجه افزایش وزن
  • احساس ناامیدی و ناتوانی
  • فکر کردن به خودکشی

روش های درمان افسردگی فصلی

برای درمان این مشکل مقطعی روش های مختلفی وجود دارد. این که کدام یک برای شما موثر خواهد بود به شرایط روحی و جسمانی فرد بستگی دارد. به طور کلی روش های درمان را می توان در چهار دسته کلی قرار داد:

درمان افسردگی با دارو

داروهای خاصی برای درمان افسردگی استفاده می شوند که معمولا دارای عوارض جانبی مانند حالت تهوع، تیک های عصبی و … هستند. معمولا از این شیوه زمانی استفاده می شود که سایر روش های طبیعی و غیر دارویی برای حل این مشکل مفید واقع نمی شوند.

 درمان افسردگی فصلی با نور درمانی

 

افسردگی فصلی-نور درمانی

جالب است بدانید که نور درمانی یکی از بهترین روش های درمان افسردگی فصلی است. در این روش شما تنها کاری که باید انجام دهید این است که به مدت ۲۰ الی ۶۰ دقیقه در آفتاب بنشینید خصوصا در ساعات اولیه صبح. بر اساس بررسی هایی که روی افراد مختلف انجام شده است، با استفاده از نور درمانی افراد بعد از ۱ الی ۲ هفته آثار بهبودی را در خود مشاهده می کنند. این درمان برای افرادی مناسب است که تولید ملاتونین در بدن آنها به تاخیر افتاده و در نتیجه صبح ها زمانی که از خواب بیدار می شوند، بدن آنها به اشتباه تصور می کند که هنوز شب است.

 داشتن برنامه پیاده روی منظم

بسیاری از پزشکان و روانشناس ها معتقد هستند که گذراندن وقت در طبیعت و پیاده روی نقش مثبتی در کاهش علائم افسردگی فصلی دارد. بنابراین در این دو فصل از سال، حتی اگر هوا هم بسیار سرد بود، باید چند دقیقه ‎ای را صرف پیاده روی در طبیعت کنید. همچنین بهتر است به جای این که مستقیم از سر کار به خانه بیایید و برای خواب آماده شوید، بعد از رسیدن به خانه کفش های ورزشی خود را بپوشید و در هوای آزاد پیاده روی کنید.

درمان افسردگی با رژیم غذایی مناسب

 

افسردگی فصلی-رژیم غذایی مناسب

داشتن رژیم غذایی سالم نه تنها برای این مشکل بلکه برای بسیاری از بیماری های دیگر اثربخش است. بنابراین در صورتی که نمی خواهید دچار عوارض جانبی درمان های دارویی شوید، بهتر است که همراه با تکنیک نور درمانی یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

در صورت وجود این بیماری، فرد تمایل بیشتری به استفاده از مواد غذایی دارای کربوهیدارت دارد. بر اساس آنچه که پزشکان می گویند بهتر است به جای استفاده از کربوهیدرات و مواد قندی تمرکزتان را روی دریافت پروتئین و چربی بگذارید. این دو ماده باعث می شوند، اسیدهای آمینه که مسئول انتقال پیام های عصبی هستند، بهتر عمل کرده و از تشدید علائم افسردگی جلوگیری می کنند.

با توجه به این که در فصل پاییز و زمستان خورشید ساعات کمتری در آسمان وجود دارد، سطح ویتامین D در بدن نیز کاهش پیدا می کند. کمبود این ویتامین می تواند موجب تشدید شرایط افسردگی در افراد شود. بنابراین بهتر است که در این فصول، استفاده از ویتامین D را به صورت منظم در برنامه تغذیه خود داشته باشید.

نتیجه گیری

افسردگی فصلی نوعی از افسردگی است که معمولا در اواخر فصل پاییز و اوایل فصل زمستان شروع شده و با آمدن فصل بهار و تابستان از بین می رود. روش های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد که برخی از آن ها دارویی و برخی دیگر غیر دارویی هستند. اگر می خواهید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید، بهتر است هر روز صبح به مدت چند دقیقه در آفتاب بنشینید و در این مدت رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید. در صورتی که دچار این مشکل شدید، به خاطر داشته باشید که همه چیز مقطعی است و ماندگار نخواهد بود. با داشتن این ذهنیت استرس و نگرانی خود را کاهش می دهید ،بهتر می توانید به حالات روانی خود غلبه کنید و شرایط را بهبود ببخشید. فراموش نکنید که در نهایت همه چیز به خود شما بستگی دارد.

 

 

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟