چگونه والدین استرس خود را در ایام امتحانات کنترل کنند؟

استرس والدین در امتحانات-کودک خسته و کتاب

همه ما کم‌ و‌بیش فشار و استرس دوران امتحانات را چه در مدرسه و چه در دانشگاه تجربه کرده‌ایم. اما این استرس و فشار تنها مختص دانش­‌آموزان و دانشجویان نبوده و والدین نیز در ایام امتحانات آن را تجربه می‌کنند.

استرس والدین در ایام امتحانات بسیار رخ می‌دهد. بسیاری از ما در اطراف خود والدینی که چنین استرسی را تجربه کرده و در نتیجه آن فشار و استرس مضاعفی را به فرزندان خود منتقل می‌کنند، مشاهده کرده‌ایم.

چرا والدین دچار استرس می شوند؟

والدین عموما نگران نتیجه امتحانات و نحوه عملکرد فرزندان خود هستند. نگرانی اکثر والدین تنها به دوران مدرسه معطوف نمی‌شود و در دوران کنکور، دانشگاه و مراحل بعد از آن نیز اگر بیشتر نشود کمتر نخواهد شد. دغدغه والدین پراسترس این است که اگر فرزندشان نتیجه مطلوب را به‌دست نیاورد این موضوع تا چه حد می‌تواند در موفقیت او در آینده تاثیرگذار باشد. متاسفانه والدین ما در نتیجه استرس و نگرانی حاصل از این دیدگاه به یک رویکرد اشتباه روی آورده و فشار و استرس مضاعفی را به طرق مختلف به فرزند خود منتقل می‌کنند.

والدین درنظر نمی‌گیرند که بدون شک یکی از نکات مهم در کسب موفقیت نحوه کنار آمدن با استرس‌های موجود است. فرزندان عموما از والدین خود الهام می‌گیرند. والدینی که استرس‌زا هستند اکثرا نحوه رفتار و مدیریت استرس خود را به فرزندان خویش منتقل می کنند. در نتیجه این فرآیند، فرزندان در یک حلقه معیوب قرا گرفته که حاصل آن هرچه باشد موفقیت نخواهد بود.

یکی از نکات موفقیت در تمامی مراحل زندگی اعم از مدرسه، دانشگاه، کار و حتی ازدواج، نحوه ی مدیریت استرس و نگرانی است. اگر شما به عنوان پدر و مادر حمایتگر بتوانید با استرس خود در ایام امتحانات و به خصوص کنکور فرزندتان کنار بیاید و به او کمک کنید که استرس خویش را کنترل کند قطعا نتیجه مطلوبی حاصل خواهد شد.

استرس والدین و کنکور

استرس والدین در ایام امتحانات به‌خصوص در کشور ما که غولی به نام کنکور وجود دارد خود را بیشتر نشان می‌دهد و جدی‌تر است.

یکی از گلایه‌های همیشگی کنکوری‌ها شکایت آن‌ها از استرس والدین در این ایام است. آن‌ها پیوسته شاکی هستند که علاوه بر استرس و دغدغه‌های خود باید با استرس والدین نیز در این دوران دست‌ و پنجه نرم کنند. از طرف دیگر والدین نیز ناچارند که با استرس خود کنار آمده و علاوه بر همکاری و همیاری با فرزندانشان محیط خانه را نیز به دور از هرگونه حاشیه و دغدغه نگه دارند.

خبر بد آن که شما نه تنها در ایام امتحانات فرزند خود در مدرسه و کنکور، بلکه در دانشگاه نیز استرس امتحانات او را تجربه خواهید کرد. پس بهتر است برای این چالش راهکاری بیندیشید.

دانش‌آموزان و دانشجویان باید به این نکته واقف باشند که استرس بخش جدایی‌ناپذیر دوران امتحانات و به خصوص کنکور بوده و ناگزیرند که با آن کنار بیایند. والدین نیز باید به خاطر داشته باشند که هرچند انتظار آن‌ها از فرزندانشان برای موفقیت به حق است اما این انتظار نباید سبب افزایش استرس و فشار بر روی فرزندان و یا حتی خودشان شود.

چند نکته مهم

شما به عنوان یک والد اگر می خواهید که فرزند خود را در ایام امتحانات و کنکور یاری کنید باید استرس‌های وارده به خود و فرزندتان را مدیریت کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا چند نکته مهم را برای شما بیان کنیم.

لازم به یادآوری است که میزان استرس وارده به افراد اعم از دانش‌آموزان، دانشجویان، کنکوری‌ها یا حتی والدین آن‌‌ها در ایام امتحانات و کنکور متفاوت است و الگوی پیش رو ممکن است برای افراد متفاوت به یک میزان پاسخگو نباشد.

امتحانات و کنکور همه زندگی نیست!

مهمترین نکته‌ای که باید دانش‌آموزان، کنکوری‌ها و والدین آن‌ها به یاد داشته باشند این است که موفقیت هر فرد تنها به نتیجه امتحانات و کنکور او بستگی ندارد. این تصور غلط تنها استرس مضاعفی برای دانش‌آموزان، دانشجویان و والدین آن‌ها به همراه دارد.

در اینجا تلاش فارغ از نتیجه اهمیت پیدا می‌کند. اهمیت بیش از حد به نتیجه کنکور و امتحانات یا بی‌اهمیت جلوه دادن آن‌ها هر دو به یک اندازه مضر است.

به والدین توصیه می‌شود که اجازه دهند فرزندشان با خیال راحت و بدون ترس از واکنش والدین خود و نتیجه ی امتحان، برای رسیدن به موفقیت تلاش کند. موفقیت در زندگی الزاما به معنی موفقیت در تمامی امتحانات و به خصوص کنکور نیست.

با فرزند خود صحبت کنید

 

استرس والدین در امتحانات- مادر در حال صحبت با کودک

صحبت کردن با فرزند خود به شما اجازه می‌دهد که به او کمک کنید تا استرس خود را کنترل کند. صحبت کردن با دانش‌آموزان و کنکوری‌ها در ایام امتحانات سبب می‌شود که شما بتوانید به فرزند خود روحیه دهید و به علاوه این موضوع به کنترل و مدیریت استرس والدین در ایام امتحانات نیز کمک می‌کند. اگر بیشتر در جریان تلاش و کوشش فرزند خود باشید بیشتر مطمئن خواهید شد که او نیز برای موفقیت خود ارزش قائل بوده و در این راه تلاش می‌کند.

محیط خانه را آرام و خلوت نگه دارید

محدود کردن رفت‌وآمدهای خانوادگی و ایجاد یک فضای توام با آرامش و بدون حاشیه علاوه بر اینکه سبب می‌شود دانش‌آموز یا کنکوری شما آرامش بیشتری داشته و فرصت مطالعه برای او محیا شود به شما نیز اجازه می‌دهد که مدتی از تنش‌ها و چالش‌های موجود در رفت‌وآمدهای خانوادگی در امان باشید. شما به عنوان یک والد که درگیر استرس امتحانات فرزند خود هستید، با پرسش‌های فراوان افراد دیگر در این زمینه مواجه شده و استرس مضاعفی خواهید گرفت دراین زمان است که این راهکار تاثیر خود را نشان می‌دهد و به کاهش استرس شما و فرزندتان کمک می کند.

خواب کافی و خوراک مناسب را از یاد نبرید

به فرزند خود کمک کنید که یک خواب کافی و باکیفیت را تجربه کند. مطالعات نشان داده است که چنین خوابی سبب افزایش کارایی مغز به‌خصوص در ایام امتحانات خواهد شد. تعدادی از متخصصان توصیه می‌کنند که حتی در ایام امتحانات و کنکور دسترسی به تلفن همراه و تبلت محدود شود.

رعایت اصول تغذیه به صورت غیرقابل انکاری در افزایش راندمان و ایجاد آرامش تاثیرگذار است. صحبت کردن در این رابطه بسیار مفصل بوده و از حوصله این یادداشت خارج است. تنها به شما توصیه می‌شود که تلاش کنید تاحد ممکن به داشتن یک الگوی خواب و یک رژیم غذایی مناسب در زندگی روزمره فرزندتان کمک کنید.

واقع‌گرا باشید

انتظار بدست آوردن نتیجه‌ای که تناسبی با جایگاه و دانش فرزندتان ندارد نه تنها ناامیدی و سرخوردگی را به او منتقل می‌کند بلکه شما را نیز در دام استرس و دلهره می‌اندازد. واقع گرا بودن در کاهش استرس والدین در ایام امتحانات فرزندان بسیار تاثیر گذار است.

به جای آنکه انتظارات و توقع‌های غیرواقعی و ایده‌آل گرایانه خود را با او درمیان گذاشته و مانع موفقیتش شوید با فرزند خود همراه شده و سعی کنید با برنامه‌ریزی و راهنمایی کمک کنید استعداد خود را شناخته و به سمت آن حرکت کند. در این حالت نتایج به‌دست آمده قطعا شما را نیز راضی و خوشنود خواهد کرد.

استرس خود را به فرزندتان منتقل نکنید

این کاملا طبیعی و رایج است که شما در ایام امتحانات و به‌خصوص کنکور فرزندتان استرس داشته و نگران آینده او باشید اما منتقل کردن این استرس نه تنها کمک‌کننده نخواهد بود بلکه سبب خواهد شد که فرزندتان تصور کند انتظارات بالایی از او دارید و خود او نیز استرسی مضاعفی می گیرد. این کار به خودی خود استرس‌آور بوده و سبب کاهش تمرکز و راندمان فرزندتان خواهد شد.

 

 

 

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟