چرا باید در دوران بارداری به دندان پزشک مراجعه کنیم؟

مراقبت از دندان در بارداری-مادر باردار در حال مسواک زدن

بهداشت دهان و دندان موضوعی است که در دوران بارداری کمتر به آن پرداخته می‌شود در صورتی که اهمیت این موضوع و تاثیر آن بر فرآیند بارداری بسیار بالا است.

در جریان تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده، می‌بینیم بیشتر زنان در دوران بارداری به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند و مراقبت بارداری را شامل موارد دیگر می‌دانند. نیمی از زنان بارداری که در این تحقیق ها شرکت کرده اند، مشکلات دهان و دندان داشتند ولی به دنبال درمان آن نیستند. زیرا معتقدند که کم شدن سلامت دهان و دندان در طول بارداری امری طبیعی است یا ترس آسیب رسیدن به جنین به علت درمان‌ های دندانپزشکی را دارند.

اهمیت سلامت دندان در بارداری

طبق تحقیقات انجام شده:

  • ۴۹ درصد از متخصصان زنان و زایمان هرگز معاینات دندانپزشکی را توصیه نمی‌کنند.
  • فقط  ۱۰ درصد از دندانپزشکان تمام اقدامات لازم را انجام می‌دهند.
  • ۱۴ درصد از دندانپزشکان مخالف استفاده از بی‌حسی موضعی در بارداری هستند.

این آمار نگران کننده است، زیرا بهداشت ضعیف دهان و دندان در دوران بارداری می‌تواند منجر به پره اکلامپسی (preeclampsia)، زایمان زودرس و نوزادان مبتلا به LBW شود.

انجمن دندانپزشکی، کالج زنان و زایمان آمریکا اعلام کرد که مراقبت از سلامت دهان و دندان در دوران بارداری بی‌خطر است و به تعویق انداختن آن ممکن است برای شما مضر باشد.

نیازهای بدن و تغییرات هورمونی در طول بارداری می‌تواند منجر به مشکلات خاص دهان و دندان در برخی از زنان باردار شود. با رعایت بهداشت و مراقبت در دوران بارداری و کمک‌ های دندانپزشک، می‌توانید سلامت دندان‌ های خود را در این دوران حفظ کنید.

سلامت دندان در دوران قبل از بارداری

قبل از بارداری اگر دندان‌ های خوب و سالمی دارید کمتر در دوران بارداری دچار مشکل خواهید شد.

پیشنهاد می‌شود برای پیشگیری از مشکلات در دوران بارداری موارد زیر را رعایت کنید:

  • دندان خود را روزی دوبار مسواک بزنید یا از فلوراید استفاده کنید.
  • روزی یک بار حتما از نخ دندان استفاده کنید.
  • مرتب برای چکاپ به دندان پزشک مراجعه کنید.

از جمله مشکلات در دوران بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات لثه

تغییرات هورمونی در دوران بارداری خطر مشکلات لثه‌ (التهاب و تورم) را افزایش می‌دهد. التهاب و تورم لثه موجب می شود لثه شما دچار حساسیت شده و هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن لثه دچار خونریزی شود. تمیز نکردن دندان در هنگام التهاب لثه و درمان نکردن التهاب لثه موجب پریودنتیت (periodontitis) می‌شود. پریودنتیت بافت استخوانی و اطراف دندان را به آرامی و پیوسته از بین می‌برد  و در نهایت ممکن است منجر به از دست رفتن دندان‌ ها شود.

در هنگام التهاب لثه، شستشوی دندان خود را به علت خونریزی لثه حذف نکنید.پیشنهاد می‌شود که:

  •  دندان‌ های خود را دوبار در روز با خمیردندان حاوی فلوراید بشورید.
  • یکبار در روز با استفاده از نخ دندان بین دندان‌ های خود را تمیز کنید.

برخی از خانم‌ ها در سه ماهه دوم بارداری ممکن است بافت‌ های برآمده‌ای را روی لثه خود ببینند که با نام “تومور های حاملگی” شناخته می‌شود. این بافت‌ ها سرطان نیستند بلکه فقط تورم و برآمدگی‌ هستند که بین دندان به‌وجود می‌آیند و در هنگام مسواک زدن خونریزی کرده و برای تمیز کردن دندان مشکلاتی ایجاد می‌کنند. این تومورهای حاملگی بعد از به دنیا آمدن کودک ناپدید می‌شوند. همچنین می‌توان در طول بارداری با مشورت گرفتن از دندانپزشک برای برداشتن آنها اقدام کرد.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی و فرسایش دندان به معنای از بین رفتن لایه مقاوم بیرونی دندان است. اسید معده نقش پررنگی در فرسایش بافت دندان دارد. اگر شما در دوران بارداری بسیار زیاد دچار حالت تهوع می‌شوید، احتمال پوسیدگی دندان های شما بیشتر از افراد دیگر است . زیرا موادی که از معده باز می گردد حاوی اسید معده بوده و نقش اسیدی برای دندان دارد. با گذشت زمان این پوسیدگی موجب درد دندان در دوران بارداری می‌شود که تحمل‌کردن آن اصلا کار ساده‌ای نیست.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، دهان خود را بعد از تهوع بلافاصله با یک قاشق جوش شیرین حل شده در یک فنجان آب بشویید اما بلافاصله مسواک نزنید. مسواک زدن بلافاصله بعد از تهوع باعث لکه‌دار شدن مینای دندان می‌شود. شستشو با جوش شیرین موجب جلوگیری از حمله اسیدها به دندان شده. همچنین با گذشت زمان موجب می‌شود تا مینای روی دندان شما محکم شود.

در حین مسواک زدن از دندان‌ های آخر خود غافل نشوید!برخی از زنان باردار به دلیل حالت تهوع هنگام مسواک زدن، از مسواک زدن دندان‌ های آخر خود خودداری می‌کنند.برای راحتی در این کار می‌توانید:

  • از مسواک‌ هایی با برس کوچک (یا همان مسواک کودکان) استفاده کنید.
  • اگر طعم خمیردندان موجب ایجاد حالت تهوع در شما می‌شود بهتر است مارک‌ های دیگری را تست کنید.
  • بستن چشم و تمرکز بر تنفس ممکن است به شما کمک کند.
  • می‌توانید دهان خود را با آب و دهان‌ شویه فلوراید بشویید. اما هر زمان که توانستید از مسواک و خمیردندان برای تمیزی دهان خود استفاده کنید.

مراجعه به دندانپزشک

مراقبت از دندان در بارداری-مادر باردار و دندان پزشک

رادیوگرافی در دوران بارداری بی‌خطر به نظر می‌رسد. البته کالج زنان و زایمان آمریکا توصیه می‌کند که یک پیشبند فلزی در حین رادیوگرافی گلو و شکم شما را بپوشاند.

در دوران بارداری هنگام مراجعه به دندانپزشک حتما اعلام کنید که باردار هستید و در مورد تمام داروهایی که استفاده می‌کنید با دکتر صحبت کنید تا با توجه به داروهای مصرفی‌ برای شما دارو تجویز کند.

می‌توانید برای استفاده از داروها با پزشک زنان خود مشورت کنید. برخی داروها مانند آنتی بیوتیک‌ها بی‌خطر هستند. اما برای برخی دیگر از داروها مانند لیدوکائین، پیشنهاد می‌شود که در دوران بارداری استفاده نشود. بهتر است قبل از مصرف با پزشک معالج خود مشورت کنید. اطمینان داشته باشید که هم دندانپزشک و هم پزشک معالج شما نگران سلامت شما و جنین‌تان هستند پس به آن‌ها اعتماد کنید.

و درآخر

گروه‌های حرفه‌ ای از دندانپزشک ها و متخصصان زنان بر این باورند که مراقبت از بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری، ایمن و مهم است. مراجعه مرتب شما به دندانپزشک در دوران بارداری به سلامت دهان و دندان شما کمک می‌کند.

 

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟