عفونت رحم و روش های درمان آن

عفونت رحم- زن جوان و درد رحم

عفونت رحم یکی از رایج‌ ترین عفونت ها در بین زنان است که متاسفانه اکثر زنان در مورد این عفونت اطلاعات کم و غلطی دارند. همین اطلاعات نادرست موجب شده تا درصدی از زنان از چکاپ خود نزد دکتر خودداری کرده و اقدامی برای درمان آن نکنند یا بدون اطلاع دست به خود درمانی بزنند.

این بیماری به دلیل عوارض خطرناک و شایع بودن آن در بین زنان، از مهم‌ترین بیماری های زنان به شمار می‌آید، بنابراین داشتن اطلاعات کافی در این مورد باعث می‌شود که در صورت مبتلا شدن به عفونت فورا آن را تشخیص داده و بتوان بدون استرس و نگرانی برای درمان آن تصمیم گرفت.

چرا آگاهی درباره عفونت رحم مهم است؟

برای آگاهی و درمان عفونت رحم، باید رحم و اجزای آن را شناخت. دستگاه تناسلی زنان به دو قسمت خارجی و داخلی تقسیم می‌شود. رحم، لوله‌ های رحمی یا همان فالوپ‌ ها و تخمدان جزو قسمت داخلی به شمار می‌آیند.

عفونت رحم، التهاب لگن (بیماری عفونت) یا (PID (Pelvic Inflammatory Disease نیز نامیده می‌شود. این بیماری قسمت زیرشکم یعنی لگن را درگیر خود می‌کند که شامل لوله‌ های رحمی، تخمدان، دهانه رحم و رحم می‌شود.

برای آگاهی و درمان عفونت رحم، باید رحم و اجزای آن را شناخت

باکتری‌ های مختلفی می‌توانند موجب این عفونت شوند، “گونوره”(gonorrhea) و “کلامیدیا”(chlamydia) از جمله این باکتری‌ ها هستند که از طریق رابطه جنسی محافظت نشده منتقل می‌شوند. عفونت رحم معمولا با عفونت از واژن شروع می‌شود و می‌تواند تا دهانه رحم گسترش ‌یابد و در نهایت به لوله‌ های رحم و تخمدان منتقل شود. در صورتی که عفونت به  رحم و لوله‌ های رحمی سرایت کند، امکان آن وجود دارد که جهت درمان، لوله‌ های رحمی بسته شوند و این عمل امکان باروری را از فرد خواهد گرفت.

در صورت درمان نکردن عفونت رحم مشکلاتی از قبیل درد لگن، آبسه تخمدان و نازایی برای فرد به وجود خواهد آمد. بسیاری از زنان تا زمانی که برای بررسی علت نازایی سراغ دکتر نرفته‌ اند متوجه نمی‌ شوند که دچار این بیماری شده‌ اند.

زنانی که دچار عفونت رحم می‌ شوند ۲۰ درصد احتمال بالاتری دارد که به دلیل زخم‌ شدن لوله‌ های فالوپ یا همان لوله‌ های رحمی دچار ناباروری شوند و ۹درصد خطر احتمال بارداری خارج از رحم در آن ها بالاتر بوده و شانس ابتلا به درد مزمن لگن در آن‌ ها ۱۹ درصد است. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که بارداری، اغلب برای زنانی که درمان شده‌ اند و بهبود یافته‌ اند امکان پذیر است.

چه عواملی  باعث عفونت رحم می شود؟

“گونوره”(gonorrhea) و “کلامیدیا”(chlamydia) از جمله رایج‌ترین باکتری هایی هستند که موجب عفونت رحم می‌شوند. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم این باکتری‌ ها از طریق رابطه جنسی محافظت نشده انتقال پیدا می‌کنند. با این حال عوامل دیگری نیز هستند که احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهند مانند:

  • داشتن رابطه جنسی قبل از ۲۵ سالگی
  • داشتن رابطه جنسی با افراد مختلف
  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده
  • استفاده از IUD برای پیشگیری از بارداری (اکنون اکثر کارشناسان بر این باورند که استفاده از IUD موجب عفونت لگنی نمی‌ شود و امکان خطر، تنها در نخستین هفته‌ وارد شدن IUD بالاتر است)
  • استفاده از دوش واژینال امکان به هم زدن تعادل باکتری‌ های خوب و باکتری‌ های مضر در واژن را به همراه دارد که این مورد یکی از دلایل عفونت رحم دختران است.
  • سابقه ابتلا به عفونت لگن

این عفونت در صورت عدم تشخیص و درمان می‌تواند بسیار خطرناک باشد و اگر به خون راه پیدا کند سلامت فرد را به خطر خواهد انداخت.

عفونت رحم چه نشانه‌هایی دارد؟

توجه داشته باشید که این عفونت در برخی از زنان بدون نشانه است. با این حال موارد زیر را می‌ توان از نشانه های عفونت رحم بیان کرد:

  • درد در شکم و نواحی لگنی
  • تب
  • درد در هنگام ادرار
  • رابطه جنسی دردناک
  • خونریزی های نامنظم و غیرطبیعی در بین دوره‌ های ماهیانه
  • خستگی

در برخی افراد این علائم به صورت قوی‌تر و شدیدتر خود را نشان می‌دهد و ممکن است فرد دچار تب شدید ، استفراغ و درد شدید در ناحیه لگنی شود که توصیه می‌شود در این حالت فورا به پزشک متخصص برای بررسی بیشتر مراجعه شود. در صورت عدم رسیدگی برای درمان این بیماری ، این عفونت می‌تواند تهدید جدی برای حیات باشد.

پزشک برای تشخیص عفونت ابتدا سوال‌ هایی از بیمار می‌پرسد و در نهایت اگر تشخیص دهد که فرد دچار عفونت رحم شده است ممکن است درخواست انجام آزمایشاتی مانند آزمایش خون، سونوگرافی و لابروسکوپی برای تشخیص میزان عفونت و میزان آسیب وارد شده را بدهد.

نحوه درمان عفونت رحم

عفونت رحم مشکلی بسیار شایع است که با درمان صحیح و به موقع رفع می شود . در ادامه انواع روش های درمان این بیماری معرفی می شود که مشورت با یک متخصص می تواند به شما در انتخاب مناسب ترین روش کمک کند.

آنتی بیوتیک ها

 

عفونت رحم-آنتی بیوتیک

عموما بعد از تشخیص عفونت رحم در بیمار، آنتی بیوتیک‌ های مناسب توسط پزشک تجویز می‌شود. ممکن است در چند روز اول استفاده از آنتی بیوتیک‌ ها، دردها کاهش یافته یا حتی به ظاهر از بین بروند ولی نباید دارو قطع شود. برای از بین رفتن کامل عفونت باید داروها طبق تجویز دکتر کامل استفاده شوند.

چون امکان تشخیص دقیق نوع باکتری که موجب عفونت لگنی شده برای دکتر امکان پذیر نیست، دو نوع متفاوت آنتی بیوتیک، برای درمان تجویز می‌ شود.

آنتی بیوتیک‌ هایی که عموما برای درمان این بیماری تجویز می‌ شوند، شامل:

  • سفوکسیتین(Cefoxitin)
  • مترونیدازول (Metronidazole)
  • سفتریاکسون (Ceftriaxone)
  • داکسی سایکلین(doxyxycline)

آنتی بیوتیک‌ های تجویز شده تنها باعث کاهش درد و کاهش عوارض جانبی می‌ شوند و آسیب‌ های وارد شده ناشی از عفونت را از بین نخواهند برد. اگر بعد از ۳ روز مصرف آنتی بیوتیک‌ ها بهبودی حاصل نشود حتما باید مجددا به پزشک برای دریافت آنتی بیوتیک وریدی (intravenous) یا تغییر درمان مراجعه شود.

جراحی راه حل دیگر درمان

در صورتی که زن مبتلا به عفونت رحم، باردار باشد یا علائم شدید داشته باشد لازم است در بیمارستان بستری شود.

در موارد بسیار نادر، جراحی برای زنان مبتلا به عفونت رحم به عنوان راه درمان اعلام می‌ شود. اگر آبسه در لگن ترکیده شود یا احتمال ترکیدن آن باشد و یا بدن به درمان عفونت پاسخ ندهد احتمال جراحی وجود دارد.

درمان شریک جنسی نقش موثر در روال درمان بیمار

زنانی که عفونت رحم دارند اگر از لحاظ جنسی فعال باشند حتما باید شریک جنسیشان از نظر ابتلا به التهاب لگنی بررسی شوند و در صورت ابتلا درمان شوند. تا درمان کامل بیمار و شریک جنسی‌اش باید از برقراری رابطه جنسی پرهیز کرد و در صورت عدم درمان یکی از طرفین یا کامل نشدن دوره درمانی آن، امکان برگشت عفونت برای طرف دیگر وجود خواهد داشت.

طب سنتی و جایگاه آن در عفونت رحم

طب سنتی در مورد عفونت رحم زنان نیز راهکارهایی دارد. یکی از گزینه هاِی پیشنهادی برای درمان این بیماری در طب سنتی عرق پنیرک است.

از جمله خواص پنیرک می توان به آنتی بیوتیک بودن آن اشاره کرد. عرق پنیرک ادرار آور بوده و از همین رو برای رفع عفونت بسیار مناسب است.طب سنتی به افرادی که دچار عفونت رحم می شوند، پیشنهاد می‌دهد که پنیرک را به همراه آب جوش دم کرده  و از این دمنوش روزی سه بار بنوشند. البته استفاده از پنیرک برای زنان در دوران بارداری ممنوع است.

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟