چگونه از ویروس کرونا در محل کار در امان باشیم؟

چگونه از ویروس کرونا در محل کار در امان باشیم

در ماه ژانویه سال۲۰۲۰، سازمان بهداشت جهانی (WHO) شیوع ویروس کرونای جدید در استان هوبئی چین را اعلام کرد و هشدار داد که خطر ابتلا به ویروس COVID-19 در سایر کشورهای جهان نیز وجود دارد. یازدهم مارس سازمان بهداشت جهانی (WHO) شیوع ویروس کرونا COVID-19 را به صورت پاندمیک یا همه گیر اعلام کرد. سازمان بهداشت جهانی و سایر مراکز بهداشتی در سراسر جهان برای مهار این ویروس رعایت نکات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه را الزامی می دانند، اما تنها رعایت این نکات در دراز مدت ضامن موفقیت در مقابله با این ویروس نیست. رعایت نکات بهداشتی و ایمنی توسط تمام اقشار جامعه در جهت کاهش شیوع این بیماری بسیار مهم است و به کار بردن اقدامات درست و همچنین ارائه مشاوره به افراد شاغل در محیط‌ های کاری (غیر از مراکز درمانی) می تواند از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری کرده و آمار ابتلا به این بیماری را کاهش دهد و در این دوران برای برخی مشاغل دورکاری بهترین راه پیشگیری از این ویروس است. در این میان شناخت دقیق علائم ابتلا به این ویروس اهمیت ویژه ای دارد.

انتشار ویروس COVID-19

روش های جلوگیری از ویروس کرونا

فرد مبتلا با عطسه، سرفه و یا حتی با انجام عمل دم و بازدم قطرات مایع آلوده به این ویروس را در محیط پراکنده می کند. بیشتر این قطرات روی سطوح و اشیاء اطراف مانند میز، تلفن و یا سایر اشیاء موجود در محیط قرار می گیرد و فرد دیگری با دست زدن به سطوح و یا اشیاء آلوده و سپس با لمس چشم، بینی یا دهان خود ویروس را به بدن منتقل می کند. بیشتر افراد آلوده به این ویروس علائم خفیفی را تجربه می کنند و پس از مدتی بهبود می یابند، با این حال در برخی افراد، علائم شدیدتر است و ممکن است به مراقبت ‌های بیمارستانی نیاز داشته باشند. افراد با سن بالاتر از ۴۰ سال، نسبت به افراد جوان‌تر آسیب پذیرتر هستند، همچنین خطر ابتلا در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف و مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و ریوی دارند، بیشتر است.

اقداماتی ساده در جلوگیری از شیوع ویروس در محل کار

دور کاری و فرستادن روش های جلوگیری از ویروس کرونا از طریق شبکه های اجتماعی برای کارمندان

توصیه می‌شود که در زمان شیوع ویروس کرونا  افراد قرنطینه خانگی باشند و جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوند، با این حال بعضی از افراد ناچارند که در محل کار حاضر باشند. رعایت نکات و موارد زیر در محیط کار از شیوع این ویروس و سایر بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا و حتی عفونت‌های دستگاه گوارش پیشگیری می کند. انجام این اقدامات در تمام محیط‌های کاری، حتی مناطقی که هنوز به این ویروس آلوده نشده اند نیز ضروری است.

  • حتما سطوح (میز و صندلی) و اجسامی مانند تلفن، صفحه کلید کامپیوتر و یا سایر اشیاء روی میز کار را با مواد ضدعفونی کننده مرتبا تمیز کنید. پژوهش‌ها نشان می دهد که لمس کردن سطوح آلوده توسط کارکنان و یا مشتریان یکی از اصلی‌ترین راه‌ های انتقال COVID-19 است.
  • شستشوی منظم و کامل دست ها را فراموش نکنید. مکررا دستان خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. در صورتی که آب جاری و صابون در دسترس ندارید از محلول‌های حاوی الکل حداقل ۶۰ درصد استفاده کنید. دستگاه‌های ضد عفونی کننده دست را در نقاط مختلف محیط کار قرار دهید و به طور مرتب آن‌ها را پر کنید.
  • پوسترهایی با هدف “نشان دادن روش صحیح شستشوی دست ها” را در نقاط مختلف محیط کارنصب کنید. محتوای پوسترها را از سایت‌ها و منابع موثقی مانند وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی استخراج کنید.
  • مکان‌های شستشوی دست باید برای تمام افراد شاغل در آن محیط کاری در دسترس باشد، زیرا مهمترین نکته جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون است.
  • تمیز نگه داشتن هوای محیط کار و جریان داشتن مداوم هوا در اتاق ها، بسیار مهم است. در این میان از پوسترهای اطلاع رسانی استفاده کنید و در جلسات توجیهی همراه با ایمنی، رعایت نکات مورد نظر را به افراد شاغل گوشزد کنید.
  • حتما در محیط کار به ماسک و دستمال کاغذی نیاز است. وجود سطل‌های دربدار نیز ضروری است. در صورتی که افرادی در محل کار دچار آبریزش بینی یا سرفه هستند حتما پس از استفاده از دستمال باید آن را درون سطل زباله دربدار قرار دهند.
  • جهت جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، از کارفرما بخواهید که روزها و یا ساعات کاری را کاهش دهد.
  • سفرهای کاری غیر ضروری را به تعویق بیندازید. در صورتی که مجبورید به سفرهای کاری بروید تمام اقدامات بهداشتی را به طور صحیح انجام دهید.
  • در صورتی که شغل شما به گونه‌ای است که به طور موقت می توانید کار را از خانه انجام دهید با کارفرما مشورت کنید و برای مدتی وظایف محوله را به صورت دورکاری انجام دهید.
  • از کارکنان و یا مشتریان خود بخواهید که در صورت مشاهده علائم بیماری از جمله سرفه و یا تب (۳۷٫۳ درجه سانتیگراد یا بیشتر) در خانه بمانند.
  • مرتبا به کارکنان گوشزد کنید که حتی در صورت داشتن علائم خفیف از منزل خارج نشوند. انجام اقدامات ساده جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا را می توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز با کارکنان به اشتراک بگذارید .

مدیریت خطر در هنگام برگزاری جلسات کاری

این خطر را بپذیرید که در صورت تشکیل جلسات کاری، ممکن است فردی به بیماری COVID-19 مبتلا شود، پس تا حد امکان از تشکیل جلسات کاری اجتناب کنید، اما در صورت لزوم، نکات زیر را رعایت کنید.

  • این احتمال وجود دارد که در هنگام برگزاری جلسات کاری افرادی مبتلا به این بیماری و بدون علامت، ناخواسته ویروس را به محیط وارد کنند و افراد دیگر در معرض ویروس قرار بگیرند. ممکن است علائم این ویروس برای بسیاری افراد خفیف باشد اما می تواند افراد دیگری را به شدت بیمار کند. از هر ۵ نفری که به ویروس کرونا مبتلا می شوند، تقریبا ۱ نفر به اقدامات بیمارستانی نیازمند می شوند.
  • تا حد ممکن جهت رعایت فاصله، از حضور افراد در جلسه جلوگیری کنید و جلسه حضوری را با کنفرانس تلفنی یا آنلاین جایگزین کنید.
  • اگر حضور افراد در جلسه ضروری است، حتما تعداد افراد حاضر را به کمترین تعداد کاهش دهید.

مدیریت خطر برای جلوگیری از ویروس کرونادر هنگام برگزاری جلسات کاری

  • قبل از برگزاری جلسه به توصیه‌های بهداشتی در آن جلسه دقت کنید. از قبل مواد ضدعفونی کننده و ماسک به تعداد کافی برای افراد حاضر در جلسه قرار دهید تا در صورت بروز علائم تنفسی مانند سرفه و عطسه در دسترس باشند.
  • قبل از شروع جلسه از شرکت کنندگان بخواهید که در صورت داشتن علائم یا احساس ناخوشایند در جلسه شرکت نکنند. از شرکت کنندگان در جلسه بخواهید که مشخصات کامل خود مانند شماره تلفن، آدرس و یا ایمیل خود را در در اختیار صاحب جلسه قرار دهند تا در صورت بروز بیماری در هر یک از افراد شرکت کننده در آینده، به تمام افراد حاضر در جلسه اطلاع داده شود. در صورت موافق نبودن فرد، از حضور او در جلسه جلوگیری کنید.
  • در صورت مبتلا شدن یکی از افراد، با سایرین تماس بگیرید و توصیه کنید که حداقل به مدت ۱۴ روز علائم خود را تحت نظر قرار دهند و دوبار در روز دمای بدن را اندازه بگیرند
  • صندلی‌ها را طوری قرار دهید تا شرکت کنندگان در جلسه از یکدیگر حداقل یک متر فاصله داشته باشند.
  • در صورت امکان پنجره‌ها و درها را باز نگه دارید تا هوا در محیط جریان داشته باشد. اگر اخیرا از مسافرت بازگشته اید در فاصله بیشتری نسبت به بقیه قرار بگیرید و یا از اتاق دیگری به صورت تلفنی در ارتباط باشید.
  • به طور مرتب تمام سطوح قابل لمس مانند میز، صندلی، تلفن، دستگیره‌های در و سایر سطوح را ضد عفونی کنید. قبل از استفاده از لوازم التحریر، دستگاه‌های کنترل از راه دور و یا صفحه کلیدها، حتما با الکل و یا پدهای الکلی تمیز شوند.

در حال حاضر داشتن آمادگی و آگاهی کامل در مورد ویروس کرونا برای همگان ضروری است. این اقدامات احتیاطی و برنامه ریزی‌های ساده می تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به این ویروس و شیوع بیشتر آن را کاهش دهد.

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟