چند راه کار ساده برای این که خودمان را دوست داشته باشیم

قبل از هرچیز خودمان را دوست داشته باشیم تا عزت نفس بدست آوریم

دوست داشتن خود یا عزت ­نفس بخش اساسی از یک زندگی موفق است و باید اولویت اصلی همه ی افراد باشد. با عشق ورزیدن به خود می ‌توانیم به دیگران عشق بیشتری بدهیم و انسان­ های شادتری باشیم. برای دوست داشتن دیگران ابتدا باید خود را بشناسیم. بعد از شناخت خود روی علاقه­ مندی ها، نقاط ضعف و قوت تمرکز کنیم. سپس با تمرین به عزت نفس دست پیدا کنیم. دوست داشتن خود و خودآگاهی دست به دست هم داده و به ما این امکان را می­ دهد تا زندگی بهتری داشته باشیم. البته رسیدن به مرحله دوست داشتن خود نیاز به توجه، تمرین و برنامه ریزی دارد.

قبل از اینکه هرکس بتواند شما را دوست داشته باشد، شما باید خود را دوست داشته باشید. شاید این جمله به گوش شما آشنا باشد و بارها آن را شنیده باشید. اما منظور ازدوست داشتن خود چیست؟ چگونه می­ توان خود را دوست داشت؟

معنای دوست داشتن خود چیست؟

بسیاری از ما دیگران را بیشتر از خودمان دوست داریم. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد. این که ما از خودمان راضی نیستیم باعث می ­شود که خود را دوست نداشته باشیم. همیشه یک منتقد درونی داریم که رای به عدم کفایت ما می­ دهد.

وقتی می­ گوییم خودتان را دوست داشته باشید دقیقا منظور چیست؟ آیا گذراندن تمام روز در رختخواب، یا بیرون رفتن و ورزش کردن است؟ یا رفتن به رستوران شیک و خوردن غذای مورد علاقه؟ خب باید بگویم که می­ تواند تمام این موارد را شامل شود.

ریشه ی دوست داشتن خود در توجه به نیازهای روحی و جسمی خودمان است. با شناخت هر چه بهتر توانایی ­ها، توقعات غیر واقعی از خودمان نخواهیم داشت و در نتیجه از انجام کارهایی که توانایی آن را نداریم، پرهیز می­ کنیم. همین امر موجب آرامش و کاهش استرس می ­شود.

با شناخت دقیق نیازهای روحی خود و در صورت لزوم با مراجعه به مشاور، می توانیم بهترین روش های پاسخ به این نیاز­ها را بشناسیم و احساس خوبی را برای خود به ارمغان آوریم.

زمان آن رسیده که خودمان را دوست داشته باشیم!

آیا تا به حال هنگام درگیری با دیگران احساس بازنده بودن به شما دست داده است؟ آیا تا به حال درگیر یک رابطه توهین آمیز شده­ اید و نتوانسته­ اید خود را از آن خارج کنید؟ عشق به خود همان چیزی است که همه دنبال آن می­ گردیم، دوست داشتن خود یک تایید جدی است بر این نکته که ما شایسته هستیم. داشتن یک نگاه واقع بینانه به خود به معنای مغرور بودن نیست بلکه به معنای دوست­ داشتن و احترام به خود است.

صرف نظر از دلایلی که ممکن است باعث عدم علاقه به خودمان شود، وقت آن رسیده که با عشقی که به خود دارید به دیگران نشان­ دهید چگونه با شما رفتار کنند. تکیه بردیگران برای عشق ­ورزی به شما، می­ تواند خطرناک باشد. وقتی از خود مراقبت و قدردانی می­ کنید تصویری از یک شخصیت مستقل، از خود به دیگران ارائه می­ دهید که نیاز به تایید های خارجی ندارد، مرزهایی برای روابط خود تعریف می­ کنید و بخاطر نیاز به محبت وارد هر رابطه­ ای نمی­ شوید.

راه کارهای دوست داشتن خود

راه­ های متعددی برای دوست­ داشتن خودمان پیشنهاد شده است. تعدادی از مهمترین آن ها را بررسی می­ کنیم. گام اول برای دوست داشتن خود شناخت کافی از خودمان است. برای شناخت خود وقت صرف ­کنید و نقاط ضعف را برطرف نمایید. مطالعه کتاب های رفتارشناسی می تواند در این مرحله به شما کمک کند.

در مقابل دیگران جرات نه گفتن داشته باشید، لزومی ندارد هرکاری که دیگران از شما مطالبه می­ کنند، انجام دهید. به هیچ وجه خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. شما خودتان هستید با شرایط و امکانات مخصوص به خودتان، مقایسه با افراد موفق ­تر شما را سرخورده خواهد کرد.

نقاط قوت خود را بشناسید و استفاده کنید. با خودتان صادق باشید، بخاطر اشتباهات، خودتان را سرزنش نکنید، نقص­ ها بخشی از چیزی است که شخصیت شما را شکل می­ دهد، آن ها را بشناسید و برطرف کنید. عزت نفس، نظر شما در مورد خودتان است. تجربه‌ های موفق در اجتماع، خانه ،مدرسه و …. می­ تواند باعث شود تا به خود علاقمند شوید.

در طول هفته برای خود زمان صرف کنید، چند ساعت را به تنهایی سپری کنید و به خودتان فکر کنید. از فضای مجازی فاصله بگیرید، فقط خودتان و خودتان، قدم بزنید، هرکاری که واقعا دلتان می ­خواهد انجام دهید. برای خود پیام عاشقانه بفرستید، از خودتان بخاطر تلاش­ های تان برای بهتر شدن سپاسگزاری کنید، موفقیت­ های خود را جشن بگیرید و چیزی که دوست دارید را برای خود به عنوان کادو بخرید.

آثار و مزایای دوست­ داشتن خود

دوست داشتن خود یا عشق به خود را تمرین کنید و یادبگیرید

دوست داشتن خود ، شما را از علاقه دیگران بی­ نیاز می­ کند. عزت نفس باعث کاهش اضطراب و استرس می ­شود. تمرین منظم برای داشتن عزت نفس، خودشناسی را تقویت می­ کند.

شناخت خود به ما کمک می­ کند تا سطح بالایی از خودآگاهی داشته باشیم و هنگامی که انرژی ما برای انجام کارها به سطح پایین می­ رسد، آن را با دادن انگیزه بالا ببریم.

داشتن عزت نفس یعنی این که شما برای خودتان ارزش قائل هستید و به خوشبختی خودتان اهمیت می­ دهید و در نتیجه کمتر احتمال دارد تا اجازه دهید روابط سمی یا عادات بد در شما باقی بماند.

پس از ایجاد تغییرات در زندگی و تمرین عزت نفس، زندگی شما به طور خودکار به سمت روشنایی پیش می­ رود و شما روز به روز بهتر خواهید شد. اگر انسانی مذهبی هستید، در آموزه­ های ادیان الهی خودشناسی مقدمه شناخت خدا عنوان شده است، در نتیجه خودشناسی، در عمل به وظایف دینی ، شما را یاری خواهد کرد.

جمع بندی و نتیجه گیری

شاید به نظر برسد دوست داشتن خود یک امر شخصی است و حتی ممکن است برای دیگران مزاحمت یا محدودیت ایجاد کند اما این طور نیست. در صورتی که ما عزت نفس داشته باشیم در مواجهه با دیگران انرژی مثبت انتقال می­ دهیم و باعث خوشحالی آن ها می­ شویم. پس برای خودتان ارزش قائل شوید، به خودتان بابت رسیدن به هدف جایزه بدهید و موفقیت­ های خود را جشن بگیرید.

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟