همه چیز درباره ی درمان موخوره

موخوره

 

در میان انواع مشکلاتی که برای مو ایجاد می شود، موخوره را می ‎توان به عنوان یکی از شایع ترین آن ها در نظر گرفت. چرا که اگر به موقع به آن رسیدگی نشود خیلی زود پیشرفت کرده و تمام موها را درگیر می‎کند. بنابراین فرقی ندارد که موی شما در چه مرحله ای از موخوره قرار دارد؛ بهتر است به فکر درمان و ترجیحا جلوگیری از ایجاد آن باشید. هدف ما از نگارش این مقاله هم، بررسی روش های درمان موخوره شدید است. پس همراه ما باشید.

موخوره چیست؟

زمانی که انتهای ساقه موهای شما دچار چند شاخگی شده باشد، اصطلاحا موخوره گرفته است. این مشکل زمانی ایجاد می شود  که مو ناسالم بوده و از مواد و وسایل بی کیفیتی برای حالت دادن به آن استفاده شده است. زمانی که شما برای صاف کردن موهایتان از مواد شیمیایی نامرغوب استفاده کرده و یا بیش از اندازه سشوار می کشید، در حال از بین بردن سلامت موها و افزایش احتمال ابتلای آن ها به موخوره هستید!

 دلایل ایجاد موخوره

بر اساس آنچه که پزشکان معتقد هستند، انجام کارهایی از قبیل دکلره، رنگ کردن مداوم، اتوی مو، فر کردن و … از جمله مواردی هستند که سلامتی مو را تا حد زیادی به خطر می اندازند حتی در افرادی که رژیم غذایی سالمی داشته و سعی می کنند تمام مواد مغذی و مورد نیاز مو را تامین نمایند.

بنابراین اگر همواره در حال استفاده از دستگاه هایی مانند سشوار، بابلیس، اتو مو و … هستید، بهتر است که تجدید نظری در میزان استفاده از آن ها داشته باشید. چرا که گرم کردن ساقه مو با درجه حرارت بالا، باعث از بین بردن، سوختن و ضعیف کردن مو شده و احتمال ایجاد موخوره را زیادتر می کند.

روش های درمان موخوره شدید

روش های مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد که هدف نهایی همه آن ها چرب نگه داشتن موها و جلوگیری از خشکی شدید است. در ادامه به معرفی برخی از روش های خانگی که برای درمان این مسئله می توانید از آن ها استفاده کنید، می پردازیم.

کوتاه کردن مو

 

موخوره-کوتاه کردن مو

اولین روشی که برای درمان موخوره شدید پیشنهاد می شود، کوتاهی آن به اندازه مناسب است. به عبارت دیگر، شما باید تا جایی موهای خود را کوتاه کنید که ساقه های مو درگیر شده اند. البته این روش را نمی توان به عنوان یک درمان در نظر گرفت، چرا که اگر آسیب وارد شده به موی شما جدی و شدید باشد، قطعا این مشکل دیر یا زود دوباره ایجاد می شود. بنابراین اول موهایتان را کوتاه کرده و سپس، یکی از روش های درمانی که در ادامه معرفی می کنیم استفاده نمایید.

چرب کردن مو

اگر می خواهید همیشه موهای سالمی داشته باشید، بهتر است قبل از هر بار شستشو، از روغن های مختلف برای چرب کردنشان استفاده کنید. البته اگر فرد با حوصله ای هستید و مراقبت از سلامتی موهایتان برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است، می توانید شب تا صبح، ساقه موهایتان را چرب کرده و صبح بشویید. برخی از بهترین روغن هایی که می توانید از آن ها استفاده نمایید عبارت هستند از:

  • روغن نارگیل
  • روغن بادام
  • روغن خردل
  • روغن زیتون

روش استفاده: برای استفاده از هر یک از این روغن ها تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری روغن کف دستتان ریخته و سپس به ساقه موهایتان زده و آن ها را ماساژ دهید. این کار را می توانید نیم ساعت قبل از حمام و قبل از خواب انجام دهید. به خاطر داشته باشید که به دلیل اینکه ممکن است پوست سرتان به این روغن‎‎ها حساسیت داشته باشد به هیچ وجه کف سرتان را با آن ها ماساژ نداده و به ۱۰ سانتی متر انتهایی مو اکتفا کنید.

توجه: درمان موخوره با وازلین یکی دیگر از روش های چرب کردن مو و مراقبت از آن است. که روش استفاده از آن نیز با سایر روغن ها تفاوتی ندارد.

درمان موخوره با سرکه

شاید جالب باشد که بدانید از سرکه نیز برای درمان خانگی موخوره می توانید استفاده کنید. دلیل استفاده از سرکه برای موخوره ، خاصیت اسیدی بودن آن است. چرا که تمام مواد شوینده ای که روزانه از آن استفاده می کنیم خاصیت قلیایی داشته و در نتیجه PH طبیعی مو که باید چیزی حدود ۵٫۵ الی ۶٫۵ باشد را تغییر می دهد. بنابراین با استفاده از سرکه (البته سرکه اصل و نه صنعتی) می توان میزان PH موی سر را تنظیم کرد و از ضعیف شدن و شکنندگی آن جلوگیری کرد. جهت استفاده از سرکه، می توانید آن را با نسبت ۱ به دو با آب ترکیب کنید و در حمام بعد از شستشوی مو با شامپو آن را به موهایتان زده و اجازه دهید کمی بماند و سپس آبکشی نمایید.

استفاده از مکمل های بیوتین

بیوتین یکی از مواد مغذی برای رشد موهاست که اگر به هر دلیلی در بدن کم شود، میزان آسیب پذیری موها نیز بیشتر می شود. بنابراین در این حالت می توانید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا مکمل های بیوتین را با دوز مناسب برای شما تجویز کرده و مصرف نمایید.

ماسک زرده تخم مرغ

 

موخوره-تخم مرغ

زرده تخم مرغ یکی دیگر از مواردی است که در درمان موخوره شدید تاثیر به سزایی دارد. برای استفاده از این ماده، تنها کاری که باید انجام دهید این است که ۳۰ دقیقه زرده تخم مرغ (ترجیحا به همراه یک روغن مانند روغن زیتون) به ساقه های مویتان زده و سپس با آب بشویید. در این روش هم باید مواظب باشید که ماسک را به کف سرتان نزنید و از آب گرم به دلیل باقی ماندن تکه های تخم مرغ در بین موهایتان استفاده نکنید.

استفاده از دستگاه موخوره گیر

یکی از روش هایی که اخیرا برای درمان موخوره شدید مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه موخوره گیر است. این دستگاه که ظاهری شبیه به اتو مو دارد برای جلوگیری از ایجاد موخوره در موهایی که بیشتر از ۴ سانتی متر طول دارند استفاده می شود. قبل از استفاده از این دستگاه باید موهایتان را شانه کنید و سپس کاربا دستگاه را شروع کنید. با این دستگاه می توانید از سلامت موهای خود محافظت کنید.

جمع بندی

روش های مختلفی برای درمان موخوره شدید وجود دارد که برخی از آن ها دارویی و برخی دیگر خانگی هستند. اگر شما هم فردی هستید که از این مشکل رنج می برید، بهتر است در ابتدا با یک کوتاهی مو، تمام موهای آسیب دیده را بچینید و سپس با استفاده از روش‎ های گفته شده ،موخوره را از بین ببرید.سعی کنید همیشه رطوبت و آبرسانی موهایتان را انجام دهید. به خاطر داشته باشید، جهت داشتن موهای سالم و سرزنده ،چرب کردن مو با وازلین و یا روغن‎ های دیگر، باید در برنامه روتین شما قرار بگیرد.

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟