چرا عصبانی می شویم؟معرفی روش های کنترل عصبانیت

وقتی عصبانی می¬شویم در بدن ما فعل انفعالاتی اتفاق می¬افتد

همه ما گاهی عصبانی می­ شویم، این یک ویژگی جدایی ناپذیر انسان است. عصبانیت یک احساس عادی است که در مواجهه با احساس فریب خوردگی، رفتار ناحق، زورگویی و … بروز می ­کند. این که ما عصبانی می­ شویم اتفاق بدی نیست اما این که در هنگام عصبانیت کنترل رفتار و گفتار خود را از دست بدهیم، یک مشکل به حساب می­ آید . روش های کنترل عصبانیت متنوع است و با کسب مهارت کنترل خشم می­ توان آن راه­ ها را شناخت و استفاده کرد.

برحسب اتفاق همه عصبانی می­ شوند، عصبانیت لزوما یک احساس بد نیست. درحقیقت شاید بتوان گفت گاهی می­ تواند مفید نیز باشد. به عنوان مثال، احساس خشم از یک موضوع، می تواند به ما کمک کند تا مواردی که به ما آسیب می­ رساند را شناسایی کنیم.عصبانیت گاهی به ما انگیزه می دهد تا تغییر ایجاد کنیم، به اهدافمان برسیم و در شرایط خطرناک واکنش دفاعی از خود بروز دهیم.

اگر شما دچار خشم شدید هستید، این موضوع می­ تواند به سلامت جسمی، روحی و همچنین روابط شما با دیگران آسیب برساند. این مهم است که احساسات خود را بخاطر خود و اطرافیان‌تان کنترل کرده و خود را آرام کنید. در ادامه روش های کنترل عصبانیت را به شما معرفی خواهیم کرد.

در هنگام عصبانیت چه اتفاقی برای­ ما می ­افتد؟

در شرایط پر تنش و استرس زا امروز، عصبانی شدن امری اجنتاب ناپذیر است اما این مهم است که ما یاد بگیریم چگونه خشم و عصبانیت خود را کنترل کنیم؟ وقتی شما عصبانی می­ شوید، ممکن است رفتارهای ناپسندی از خود بروز دهید، شما باید عصبانیت خود را کنترل کنید و شرایطی که باعث عصبانیت شما می شود را شناسایی کنید.

برای تمرکز زمان بخرید و چند روش برای به دست آوردن آرامش را امتحان کنید. واکنش هایی که بدن شما هنگام عصبانیت نشان می دهد را بشناسید.

هنگامی که عصبانی می­ شوید ممکن است قلب شما تندتر بزند، تنفس شما سریعتر شود، بدن شما به لرزه بیفتد، دست های خود را مشت کنید یا دندان های خود را به هم بفشارید. با شناخت این علائم، درهنگام بروز هر یک از این علائم شما می ­فهمید ،درحال عصبی شدن هستید و می­ توانید چگونگی مدیریت خشم و روش مناسب برای کنترل عصبانیت خود را انتخاب کنید.

وقتی احساس عصبانیت می ­کنید بهتر است محیط خود را تغییر دهید، این روش به شما کمک می کند تا کنترل بیشتری روی رفتار خود داشته باشید. قبل از واکنش نشان دادن تا عدد ۱۰ بشمارید یا به یک پیاده روی کوتاه در اطراف بروید، این روش ها می تواند به کاهش عصبانیت شما کمک کند. صحبت با شخصی که با اوضاع ارتباط ندارد، مانند دوست یا یکی از اعضای خانواده می تواند به آرامش شما کمک کند.

معرفی روش های کنترل عصبانیت

نفس عمیق کشیدن یکی از روش های کنترل عصبانیت است

 

 

تکنیک های مختلفی برای کنترل خشم و عصبانیت وجود دارد، بسته به اینکه کدام یک از این روش‌ها برای شما مناسب است در زمان عصبانیت می توانید از هر یک برای آرام کردن و رها کردن احساسات خود استفاده کنید.

به آرامی نفس بکشید، سعی کنید نفس عمیق بکشید چند ثانیه آن را نگه دارید و سپس رها کنید. ریلکس کنید، عضلات خود را شل کرده و بدن خود را آرام کنید.از تکنیک های ذهن ­آگاه استفاده کنید. منظور از ذهن آگاه تسلط بر رفتارها و شناخت رفتارهای خود در هر موقعیت است.

یک راه مفید و مهم ورزش کردن است که هم باعث سلامتی شما می‌شود و هم عصبانیت را برطرف می­ کند. از جمله ورزش­ های مفید برای کنترل خشم می­ توان به یوگا اشاره کرد. در مواردی می توانید با پاره کردن کاغذ یا ضربه زدن به بالش انرژی ناشی از عصبانیت خود را تخلیه کنید بدون این که به کسی آسیب برسانید.

خود را به فعالیتی مشغول کنید که ذهن شما را از موضوعی که باعث عصبانیت شما شده منحرف کند مثلا موسیقی گوش کنید یا نقاشی بکشید و یا دوش بگیرید. استفاده از غذاهای دارای ویتامین B و محدودکردن مصرف کافیین می­ تواند تحریک پذیری شما را تا حد زیادی کاهش دهد. انجام کارهای مذهبی مثل خواندن دعا و رازو نیاز با خدا تا حد زیادی باعث آرامش شما و کنترل خشم می­ شود.

دلایل عصبانیت خود را بشناسید

افرادی که زیاد عصبانی می­ شوند معمولا کودکی پر استرسی را پشت سر گذاشته اند . اطرافیان خود را مدام در حال پرخاشگری و دعوا دیده اند از این رو تنها راه نشان دادن نارضایتی خود را عصبانی شدن می­ دانند.

خشم اغلب یک پوشش برای دیگر احساسات است.بهتر است در قدم اول شما علت خشم خود را کشف کنید.در مرحله بعد از روش های کنترل عصبانیت ذکر شده، استفاده کنید.اگر در محیط کار عصبانی می­ شوید موارد تنش زا را شناسایی کنید با اشخاصی که باعث عصبانیت شما می­ شوند صحبت کنید و احساس خود را از راهی غیر از خشمگین شدن منتقل کنید.

اگر محیط خاصی شما را عصبی می کند در صورت امکان از رفتن به آنجا اجتناب کنید و یا شرایط را تغییر دهید.در منزل با همسر یا خانواده خود گفتگو کنید و توضیح دهید که رفتار آن ها باعث عصبانیت شما می­ شود.البته اگر به طور مستمر و درمقابل هر چیز کوچکی دچار خشم می شوید باید علت را در خود ریشه یابی کنید حتی شاید لازم باشد به مشاور مراجعه کنید.

عصبانیت نشانه ضعف یا قدرت؟

یکی از دلایل رایج عصبانی شدن رانندگی بد و عدم توجه به قوانین توسط دیگران است

بدون شک خشم یک ضعف است اما بعضی از افراد  آن را یک قدرت می­ دانند.در واقع کسی که خشم خود را نشان نمی­ دهد به مراتب قدرت بیشتری نسبت به کسی دارد که آن را بروز می ­دهد.

عصبانیت مانند آتشی است که اول شما را آتش می ­زند و سپس شعله­ های آن دیگران را می­ سوزاند.اگر عصبانیت شدید شما در مقابل یک عامل بیرونی باشد نشان دهنده ضعف شما در تسلط به احساسات خود است.می توانید برای حل این مشکل از روش های کنترل عصبانیت رایج استفاده کنید.

اگر بی اختیار عصبانی می­ شوید و دلیل خاصی وجود ندارد نشان دهنده کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن شماست که رفع آن تا حد زیادی میزان عصبانیت شما را کاهش می­ دهد.

آلودگی هوا نیز عامل مهمی در ایجاد عصبانیت است.در زمان آلودگی هوا تا حد امکان از خروج از منزل اجتناب کنید.

جمع بندی و نتیجه گیری

خشم یک حالت روحی و روانی است که تحت شرایط خاص برای هرکس ممکن است رخ دهد.با روش­ های خاص می توان عصبانیت را کنترل کرد و خود را آرام نمود.اما اگر دفعات بروز خشم در فرد زیاد شود یا با روش های کنترل عصبانیت مرسوم قابل کنترل نباشد می توان گفت که فرد بیمار است و باید برای درمان عصبانیت اقدام کند.

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟