چند نکته ای ضروری درباره ی مراقبت از پوست در دوران قاعدگی

مراقبت از پوست در دوران قاعدگی

هورمون ها نقش بسیار مهمی در سلامت و شادابی پوست دارند. در دوران قاعدگی ، به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن‌ خانم ها رخ می دهد، عوارض پوستی مختلفی برای خانم ها اتفاق می افتد، که از شایع ترین آن ها جوش صورت است. این مشکل می‌تواند عوارض روحی زیادی برای خانم ها در پی داشته باشد اما با رعایت چند نکته می توانید در دوران قاعدگی از پوست خود مراقبت کرده و شادابی آن را حفظ کنید. در این مقاله ابتدا به تاثیرات عادت ماهیانه روی پوست خانم ها و دلایل آن می‌پردازیم و سپس بهترین روش ها برای مراقبت از پوست در این دوران را بازگو می‌کنیم. با ما همراه باشید.

قاعدگی چه تاثیری روی پوست دارد؟

 در دوران عادت ماهیانه، میزان هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن خانم ها تغییر می‌کند و به همین دلیل شاهد تغییرات زیاد در پوست و موی خود هستند. حتی این تغییرات هورمونی رفتار آن ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. معمولا زنان با نزدیک شدن به قاعدگی دچار جوش صورت می‌شوند که یکی از دلایل اصلی آن چرب‌تر شدن صورت در این دوران است. یکی دیگر از مشکلات مربوط به صورت در مدت قاعدگی، سیاه شدن زیر چشم‌ها است. خانم‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که در این دوران استفاده از لوازم آرایشی چرب می‌تواند باعث تشدید جوش ها شود.

در دوران پریود پوست خانم ها تا حدی رنگ‌ پریده و کدر می‌شود که این مورد بیشتر به خاطر تغذیه نامناسب در این مدت است. می‌توانید برای بازگرداندن پوست تان به حالت طبیعی از آرایش ملایم هم استفاده کنید، اما بهترین راه مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان است که در بخش بعدی به آن ها اشاره خواهیم کرد. برخی خانم ها که پوست‌شان کک و مک دارند، ممکن است در دوران پریود شاهد پررنگ‌ تر شدن این لکه‌‌ ها باشند. این موضوع کاملا طبیعی است و نیازی به مراجعه به پزشک ندارد و پس از قاعدگی هم برطرف می‌شود. برای این مورد هم می‌توانید از کرم پودرها استفاده کنید.

توصیه‌هایی برای مراقبت از پوست در دوران قاعدگی

با رعایت چند نکته به راحتی‌ می‌ توانید عوارض دوران قاعدگی بر روی پوست تان را به حداقل برسانید. البته باید بدانید که دوران پریود با تغییرات طبیعی در بدن همراه است و به هیچ وجه نمی‌تواند تاثیرات آن را به‌طور کامل از بین برد، اما اگر چند مورد را رعایت کنید، خیلی از مشکلات آزاردهنده قاعدگی را تجربه نخواهید کرد.

زیاد آب بنوشید

به تمام افراد توصیه می‌شود که روزی ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشند، اما معمولا کسی این توصیه را جدی نمی‌گیرد. خانم‌ها در دوران قاعدگی بیش از هر فرد دیگری به آب نیاز دارند. آب علاوه بر اینکه کمک می‌کند تا خون از دست رفته آن ها جایگزین شود، باعث دفع سریع‌تر سموم از بدن هم می‌شود و از این طریق بروز جوش‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و باعث افزایش درخشش پوست در دوران قاعدگی می شود.

تنبل نباشید

به دلیل بی‌حالی که در دوران پریود برای خانم‌های به‌وجود می‌آید، تمایل کمتری به تحرک دارند. اما توصیه می‌شود که در این مدت تحرک و ورزش کنار گذاشه نشود. ورزش کردن باعث گردش خون در بدن و افزایش تعرق می‌شود و این مورد به پاکسازی پوست و دفع بهتر چربی‌ ها کمک می‌کند.

به تغذیه بیش از هر چیزی اهمیت بدهید

برای مراقبت از پوست در دوران قاعدگی باید از انواع ویتامین‌ ها، آهن و پروتئین ها استفاده شود. مصرف این مواد به متعادل شدن هورمون‌ ها کمک می‌کند. مصرف غذاهایی مثل جگر، گوشت، ماهی، بادام، شیر، عدس، توت فرنگی، پرتقال و انواع سبزیجات توصیه می‌شود. همچنین مصرف ویتامین C به جذب بهتر آهن کمک می‌کند که این امر در دوران قاعدگی بسیار ضروری است.

شیرینی‌جات کمتری مصرف کنید

در دوران پریود احتمال دارد که میل به خوردن شیرینی در خانم‌ ها افزایش پیدا کند. در این صورت بهتر است به جای شیرینی و شکلات از میوه‌ های شیرین استفاده شود تا خطر بروز جوش کاهش پیدا کند.

دمنوش قاعدگی را امتحان کنید

 

پوست در دوران قاعدگی-زنجبیل نعناع لیمو

یکی از نوشیدنی‌ های مفید برای پوست در دوران قاعدگی ، دمنوشی است که از زنجبیل، برگ تازه نعناع، لیمو ترش و عسل تهیه می‌شود. این مواد را با هم دم کنید و سپس بنوشید. این دمنوش هم حس خستگی را از بین می‌برد و هم برای پوست مفید است.

گیاه پنج انگشت بخورید

گیاه پنج انگشت که به فلفل بیابانی هم معروف است، تاثیرات مثبت زیادی بر روی پوست در دوران قاعدگی دارد. مصرف این گیاه باعث تنظیم هورمون‌ ها می‌شود و از این طریق اختلالات دوران پریود را تا حد زیادی کنترل می‌کند.

قرص ضد بارداری مصرف کنید

برخی برای عدم ابتلا به جوش صورت در دوران قاعدگی پیشنهاد می‌کنند که از قرص‌ های ضد بارداری استفاده شود. چرا که این قرص‌ها باعث تنظیم هورمون‌های بدن می‌شوند اما توصیه می کنیم بدون مشورت با پزشک این راهکار را امتحان نکنید.

از داروها برای درمان جوش کمک بگیرید

یکی از داروهای خوب برای درمان جوش‌ های هورمونی بنزوئیل پروکساید است که عوارض خاصی هم ندارد. در دوران پریود می‌توانید از این دارو برای جلوگیری از جوش صورت استفاده کنید. علاوه بر آن، رتینوئیدهای موضعی هم برای درمان جوش‌ ها موثر هستند.

بهداشت را فراموش نکنید

تمام مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم برای حفظ سلامت پوست مفید هستند، اما نباید بهداشت را نادیده بگیرید. اگر پوست‌ تان کثیف باشد خیلی راحت‌ تر جوش می‌زند. صورت خود را چند بار در روز بشویید و با دستان آلوده آن را لمس نکنید. حتما حوله شخصی داشته باشید و اگر عادت به تمیز نگه داشتن موبایل خود ندارید، برای حرف زدن از هندزفری استفاده کنید.

مواردی که در این مقاله به آنها اشاره شد برای مراقبت از پوست شما در دوران قاعدگی بودند. با رعایت این نکات می‌توانید مضرات و سختی‌ های عادت ماهیانه را تا حد زیادی کاهش دهید.

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟