چگونه می توانیم یک کودک شاد تربیت کنیم؟

چگونه در تربیت یک کودک شاد موفق باشیم

وقتی از والدین می‌پرسیم برای کودکشان چه آرزویی دارند، پاسخ اکثر قریب به اتفاقشان این است که می‌خواهند کودشان شاد باشد. آن‌ها حتی برای شادی کودکشان، سعی می‌کنند هر چه کودک می‌خواهد فراهم کنند و با دیگران نیز مقابله می‌کنند تا مبادا خلاف میل کودکشان رفتاری از کسی سر بزند. آیا این کارها کودکمان را شاد می‌کند؟ به نظر شما چگونه می‌توان یک کودک شاد تربیت کرد؟در این مقاله با نکاتی برای تربیت یک کودک شاد و موفق آشنا می شوید.

نکات ضروری برای تربیت کودک

آنچه مسلم است این است که نه ‌تنها کودکان بلکه تمام انسان‌ها باید از درون احساس شادی کنند تا زندگی خوبی داشته باشند. فردی که از درون احساس شادی می‌کند، با دیگران خوش ‌برخورد است، در کارهایش موفق می‌شود و به جای حسادت، به دیگران کمک می‌کند تا پیشرفت کنند. چنین فردی از درون بی‌نیاز است و همین حس بی‌نیازی باعث شادی درونی انسان می‌شود.

برای تربیت کودکی موفق به نکات زیر توجه کنید:

خودتان شاد باشید

شاید طعنه‌ آمیز به نظر برسد، اما برای تربیت یک کودک شاد باید کمی خودخواه باشید. به خودتان اهمیت بدهید. پدر و مادری که خودشان از زندگی راضی باشند در رفتار با کودکشان موفق‌تر عمل می‌کنند. برای این منظور می‌توانید چند بار در ماه به کارهای موردعلاقه خودتان بپردازید. برای مثال شاید چند ساعت وقت‌ گذرانی با دوستان به شما روحیه بدهد.

با کودکتان بازی کنید

کودک در بازی یاد می‌گیرد و هر بار که چیز جدیدی یاد می‌گیرد مغز او رشد می‌کند. در بازی کودک شرکت کنید و سعی کنید آموزه‌های لازم را به صورت غیرمستقیم در بازی به وی القا کنید.

اجازه برد و باخت بدهید

کودک با برد و باخت مهارت‌های جدید یاد می‌گیرد. تا قبل از ۴ سالگی هر کاری که کودک انجام می‌دهد برای وی یک موقعیت جدید و فرصتی برای کسب یک مهارت جدید است.

نه ‌تنها در بازی، بلکه در انجام کارهای شخصی نیز به کودک این اجازه را بدهید تا خودش امتحان کند، حتی اگر می‌دانید تلاش وی با شکست مواجه خواهد شد.

در مورد بازی البته باید بازی کودک متناسب با سن او باشد تا برنده شدن را غیرممکن نبیند.

 هوش اجتماعی

هوش اجتماعی و روش ‌های تعامل صحیح با دیگران یک مهارت آموختنی است. کودکان از بدو تولد نمی‌دانند چطور با دیگران رفتار کنند و در برابر رفتارهای دیگران چه عکس‌العملی داشته باشند.

به منظور موفقیت در تعامل با دیگران، کودک ابتدا باید احساسات خودش را بشناسد. باید بداند در هر لحظه چه حسی دارد، چرا آن حس را دارد و باید چگونه آن را بروز دهد. وظیفه شما نیز در این میان این است که احساسات کودکتان را بپذیرید و به او بگویید احساساتش کاملاً طبیعی است. به وی نشان دهید که شما او را درک می‌کنید.

برقراری رابطه با دیگران را به کودکان آموزش دهید

 برقراری رابطه با دیگران

کودک باید یاد بگیرد با دیگران مهربان باشد و با آن‌ها احساس هم‌دلی و هم دردی کند. این اولین قدم برای برقراری رابطه با دیگران است.

توانایی برقراری رابطه خوب با دیگران نه ‌تنها یک مهارت ضروری است، بلکه کودک شما را به فرد بهتری تبدیل می‌کند. تحقیقات نشان داده، کسانی که این مهارت را دارند افراد شادتری هستند.

 برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی و نظم شخصی بیشتر از هوش یا هر چیز دیگری در موفقیت کودک مؤثر است. کودکانی که بهتر در برابر وسوسه و هوس‌هایشان مقاومت می‌کنند، در سال‌های بعد، زندگی خیلی بهتری خواهند داشت و شادترند.

برنامه کودک باید مشخص باشد و برای این که بتواند آن را رعایت کند، به وی یاد بدهید تا حواس خودش را بر روی کاری که انجام می دهد، متمرکز کند. برای نمونه وقتی درس دارد، در برابر بازی مقاومت کند.

از کودک توقع تلاش داشته باشید نه کمال

به تلاش کودک جایزه دهید نه به توانایی ذاتی‌اش. وقتی ما به تلاش و سخت‌کوشی کودک جایزه بدهیم، او را به یک چالش دعوت کرده‌ایم که آن را محال نمی‌بیند. متوجه می‌شود، موفقیت و یادگیری ربطی به هوش ندارد. همین سخت‌کوشی، وی را در رسیدن به موفقیت کمک می‌کند.

به کودک مسئولیت بدهید

انسان یک نیاز درونی دارد به این که دیگران به وی احتیاج داشته باشند. از سنین پایین به کودک برنامه بدهید. او باید بداند که عضوی از خانواده است و نقشی در خانواده دارد.

مسئولیتی که به کودک می‌دهید باید با شخصیت و علایق وی سازگار باشد. مثلاً اگر کودکتان به مرتب کردن علاقه دارد، برنامه کودک، مرتب کردن خانه در روزهای فرد هفته باشد. اگر از مراقبت کردن و پرستاری کردن لذت می‌برد، وظیفه مراقبت از خواهر یا برادر کوچک‌تر می‌تواند، برنامه کودک شما باشد.

مطالعه کتابهای تربیتی برای کمک به پدرو مادرها

معرفی چند کتاب تربیت برای کودک

نکات تربیت کودک خیلی بیشتر از آن است که بتوان در یک مقاله همه آن‌ها را توضیح داد. ما در اینجا فقط اشاره‌ای به مهم‌ترین نکات کاربردی داشتیم. بهترین روش برای کسب اطلاعات کامل در هر موضوعی مطالعه کتاب است. به این منظور، لیستی از بهترین کتاب‌های تربیت کودک برای شما تهیه کرده‌ایم:

  • به بچه‌ها گفتن از بچه‌ها شنیدن، نوشته آدل فابر و الین مازلیش

این کتاب در سه جلد نوشته شده است. جلد ۱ و ۲ برای تربیت کودکان و جلد ۳ در مورد نوجوانان است. در همین متن نیز به یکی از نکات مطرح شده در این کتاب اشاره داشته‌ایم.

  • والدین مؤثر فرزند مسئول، نوشته دکترها دان دینگ مبر و گری. د.مالی
  •  تربیت بدون فریاد، نوشته هال ادوارد رانکل

این کتاب به شما کمک می‌کند تا در کنار تربیت و پرورش کودکتان، فضای خانه را نیز آرام نگه‌دارید و به این ترتیب کودکانی شاد داشته باشید.

  •  کلیدهای پرورش فرزند شاد، نوشته لیزا مک کرت

این کتاب برای پرورش و تربیت کودکان زیر دو سال نوشته شده است.

  •  کلیدهای رؤیایی با مشکلات رفتاری کودکان، نوشته الینور سیگل و لیندا سیگل

این کتاب به مشکلاتی که از نوزادی تا ۵ سالگی برای کودکان پیش می‌آید مانند خواب منظم، دوست‌یابی، مشارکت، رازداری، پرهیز از دروغ‌گویی، کلمات زشت، کتک‌کاری، حاضرجوابی و طرز برخورد با آن‌ها پرداخته است.

  •  کلیدهای پرورش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان، نوشته گلن استنهاوس

این کتاب به والدین می‌آموزد چطور فرزندانی داشته باشند که در ناهمواری‌های زندگی اعتماد به نفس خود را از دست ندهند.

  • کودک، خانواده، انسان، نوشته ادل فیبر و ایلین مزلیش
  • روش تربیت کودک بر اساس نظرات دکترهایم جینات

جمع بندی

هیچ چیز در دنیا مهمتر از شاد بودن کودکان‌مان نیست و همه ما تلاش می‌کنیم تا شادی و سلامت آن ها را ببینیم اما برای این که بتوانیم موفق شویم باید اول خودمان شاد باشیم، کتاب بخوانیم و تمام سعی و تلاش خود را به کار بگیریم تا در تربیت آن ها موفق باشیم.

امتیاز 0.00 از 0 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی آنلاین

به وطن دراگ خوش آمدید برای ارتباط با ما روی پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟